Hästar från Polen?

W

Winter

Jag visste inte vilket forum denna skulle ligga i, så moderator får gärna flytta ifall den ligger fel :confused:

Iallafall, jag har bestämt mig för att köpa ny häst nu och har hittat en hel del annonser på hästar ifrån Polen. Det första som förvånade mig är hur låga priserna är där på såpass duktiga hästar, så jag började fundera lite. Hur kommer det sig att hästarna är så billiga egentligen? Och är de verkligen så bra som ägaren får det att verka som?

Jag har funderat hela kvällen på detta då jag och min mamma diskuterade ang. att kanske importera en häst därifrån, men då blir det ju att man "köper grisen i säcken", även om man sett både videos, bilder och fått hästen detaljerat beskriven för sig. Så har någon erfarenheter ang. detta så är jag förevigt tacksam :bow: hehe.

Tänkte också på hantering, är de hanterade på samma sätt som i Sverige eller är de inte vana vid samma sorts hantering om man säger så? De kanske är annorlunda att handskas med i stallet?

Vad du än vet, berätta! Jag vill veta vad jag ger mig in på innan (om) jag bestämmer mig för att köpa en häst därifrån. Har själv ingen som helst erfarenhet av importer sedan innan, utan har bara köpt hästar inom Sverige som jag tidigare varit och tittat på och provridit osv.

Sv: Hästar från Polen?

Hästarna från dom flesta balt länderna har vuxit upp på dåligt foder och det bidrar till att dom har tex skörare skelett. Men det är inte alltid så, utan om jag skulle köpa en häst därifrån så skulle jag jag röntga och ta blodprov på hästen innan. Sen så kan man faktiskt ge dom lite extra tillskott om dom skulle ha något dåliga blodvärden.

Jag vet en som köpte därifrån och när dom fickhem hästen så blev det något fel på den och den hade skört skelett men den fick massa kalk och blev helt bra på ett par månader. Och är hur fin som helst!

Sen är dom billigare för dom har sämre ekonomi, och priserna på alla hästar ligger på ca samma nivå, det är ju liksom vi som bidrar vad priserna ligger på. Skulle ingen köpa häst i Sverige så hade priserna här och gått ner.

Jag tror du inte behöver oroa dig för hanteringen och ridbarheten på dom. Som sagt kola hästen noga innan köp och kanske prata med vet här i sverige.

Lycka till!!

Men grejen är ju den att jag kommer inte att åka till Polen för att köpa en häst, ska man isåfall be ägaren ta blodprov m.m. och skicka med papper på det? Eller be ägaren scanna in så att man får se det innan man bestämmer sig? och isåfall visa för veterinär i Sverige?

Håller med lillmaria88 - se verkligen till att hästen blir exportröntgad och ordentligt besiktigad innan köp - det blir SVÅRT att lämna tillbaka hästen om det sen skulle visa sig vara fel på den.

En bekant råkade ut för en 3-åring som visade sig ha pålagringar i båda framkotorna. Detta kom fram efter att hästen ej kunnat genomföra böjprov inför försäkringsbesiktning med distriktsveterinären i stallet utan blev tvungen att åka in till klinik. Vid röntgen hittades fynden. Vet ej vad som hände med hästen sedan, men det var tal om avlivning iaf.

I övrigt såg det ut att vara en trevlig modell på ridhäst, och gott psyke.

har 2 importer hemma fast dom är köpte i sverige. 2 helt olika modeller, den ena kraftiga typiskt polska modellen kraftig, rätt så liten och lite framtung. men kanontrevlig häst iallafall. den andra är ädel och helt tvärt imot i typen.
iallafall så har jag en fråga om någon kan svara på; alla polska importer jag vet om har svenska namn ex johanna, amanda, marie, annalena och sånt :p haha. och antar att dom inte har såna namn på hästarna i polen, dom har namnen är det nånting som dom bara får när dom får pass? någon annan som vart med om sånt? vet iallafall 6 polska importer som fått svenska tjejnamn.

I och med att du knappast kan räkna med öppet köp och full ersättning om hästen skulle visa sig ha en defekt vid import från Polen så skulle jag starkt rekommendera att du åker och tittar på hästen, och SER TILL att den blir ordentligt besiktigad och röntgad innan köpet går igenom! Varför köpa grisen i säcken och riskera att bli påprackad ett dåligt exemplar? Det finns bra blodslinjer och bra hästar i polen också, men de kostar precis som hemma lite mer, även om under svenska marknadspriset. Hitta ett trovärdigt ombud i polen, åk dit själv eller köp en färdigimporterad häst istället.

Men grejen är ju den att jag kommer inte att åka till Polen för att köpa en häst, ska man isåfall be ägaren ta blodprov m.m. och skicka med papper på det? Eller be ägaren scanna in så att man får se det innan man bestämmer sig? och isåfall visa för veterinär i Sverige?

Ja ta kontakt med ägaren och bestäm att du ska ha plåtar även rygg och blodprov ev kanske kiss prov (visar smärtstillande tex) och säg då att dom får faxa svaren till din klinik och bilderna på hästen, du lär nog få stå för det själv med det är det värt. du kan också be dem filma besiktningen. Det finns ju inte så mycket mer att göra. Men då är du nog ganska säker på att få en hel häst. Och finns det någon brist på proven hör med svensk vet och se om det går att lösa på ett snabbt sätt!

Jo jag håller med, men detta är ju mest en fundering som bara ploppade upp i huvudet på mig innan. Så det är ingenting som helst planerat än, tänkte bara kolla upp lite hur det är.

Men om vi säger så här, att man antingen får se papper på veterinärbesiktning, röntgen osv. De är ju daterade också, så det är väl knappast någon risk att de är felaktiga då? Eller så pratar man helt enkelt med ägaren för att komma på en lösning, kan ju hända att man lyckats hitta en riktigt välvillig person så att man kan komma fram till att man får hem hästen och där själv får fixa veterinärbesiktning osv, ifall man sen skulle hitta fel som ägaren sagt inte finns där så får man skicka tillbaka hästen enbart mot kostnaden för transporten?

Inte för att en liten resa till Polen hade suttit fel, men bara lite tankar. :) Kan väl hända att jag sticker dit och provrider en massa olika hästar för att till slut bestämma mig för vilken (om) jag vill ha av dem :) Men skriv ändå om du har någon idé om hur man skulle kunna lösa det utan att åka till Polen.

Tack tack :) Jo självklart hade jag räknat med att stå för besiktningen och proverna själv, annat kan man ju inte kräva.

har 2 importer hemma fast dom är köpte i sverige. 2 helt olika modeller, den ena kraftiga typiskt polska modellen kraftig, rätt så liten och lite framtung. men kanontrevlig häst iallafall. den andra är ädel och helt tvärt imot i typen.
iallafall så har jag en fråga om någon kan svara på; alla polska importer jag vet om har svenska namn ex johanna, amanda, marie, annalena och sånt :p haha. och antar att dom inte har såna namn på hästarna i polen, dom har namnen är det nånting som dom bara får när dom får pass? någon annan som vart med om sånt? vet iallafall 6 polska importer som fått svenska tjejnamn.

Dom polska hästarna jag känner till har inte så svenska namn =)
Figaro, Korsyka t.ex =)

Jo jag håller med, men detta är ju mest en fundering som bara ploppade upp i huvudet på mig innan. Så det är ingenting som helst planerat än, tänkte bara kolla upp lite hur det är.

Men om vi säger så här, att man antingen får se papper på veterinärbesiktning, röntgen osv. De är ju daterade också, så det är väl knappast någon risk att de är felaktiga då? Eller så pratar man helt enkelt med ägaren för att komma på en lösning, kan ju hända att man lyckats hitta en riktigt välvillig person så att man kan komma fram till att man får hem hästen och där själv får fixa veterinärbesiktning osv, ifall man sen skulle hitta fel som ägaren sagt inte finns där så får man skicka tillbaka hästen enbart mot kostnaden för transporten?

Inte för att en liten resa till Polen hade suttit fel, men bara lite tankar. :) Kan väl hända att jag sticker dit och provrider en massa olika hästar för att till slut bestämma mig för vilken (om) jag vill ha av dem :) Men skriv ändå om du har någon idé om hur man skulle kunna lösa det utan att åka till Polen.

Räkna aldrig med att få skicka tillbaka en häst även om ni har kommit överens om det på kontrakt. Det kan dröja år innan man bara får en rättegångstid.

Har du bara plåtar och blodprov eventuellt kissprov och kanske ett ultraljud så kan det i princip inte gå fel, då är det typ större chans att du köper en ofräsch häst här i sverige. Sen så kanske allt inte är perfekt kanske en lös benbit som kanske inte har någon betydelse (få hästar är helt felfria, utom typ dom unga) men så är det att ha häst ;) kul kul!

Vi har importerat ett par hästar ifrån Tjeckien. Endast 2 av 5 hästar var friska nog att fullförsäkra här i Sverige. Det är rätt dålig procent... Se till att försäkra dig om att hästen är frisk och hel innan du tar hem den.
Själv bad vi dem skicka digitala röntgenplåtar till Jägersro-kliniken. De digitala plåtarna brukar visst inte vara fullt lika bra men vi tog därefter upp hästen till kliniken för en fullbesiktning innan han fick komma ända hem.

Hästarna som sådana var väl i stort sett som de Svenska, möjligt att de till och med var bättre uppfostrade än många andra som jag stött på.

Lycka till:)

Jag har inte varit där och sett själv, men av hästarna att döma har de inte alls samma hästhantering i Polen som vi har i Sverige. Har mött många importer därifrån som varit ilskna, huvudskygga, anfallsbenägna eller väldigt kuvade. Det tyder inte på god hästhantering.
Sen är det förstås inte så med alla, men det verkar vara vanligt.

Det var lite det jag var rädd för. Men jag får se vad som händer, kanske åker dit och tittar på lite olika hästar och bildar mig en bättre uppfattning.

Har hört att det inte är så bra hästar därifrån, de går sönder lätt. Var och kollade på en 7 årigt polskt halvblod, som hade varit i sverige i typ 4 månader, men när vi kom dit hade han rörelsestörningar, ville stanna i hörnen, och hade två stora hårda gallor i haserna :crazy: blev inget med den iaf...

*KL*
Ägaren till hästen vi kollade på påstod att i polen så longerade man bara hästarna åt ett varv, för den hästen gick bara att longera i det ena varvet i det andra reste sej den bara, var enligt henne för att den inte var van det, men tkr det låter lite konstigt...
nån som vet om det är så som hon påstod ?

Min erfarenhet av Polska hästar i överlag är god.

De jag hanterat och ridit har varit trevliga i temperamentet samt varit ambitiösa i ridningen (vill förstå). Detta har självklart inte enbart att göra med att de är från Polen, men det är hur som helst min erfarenhet.

Min häst har kvar sitt polska namn, dvs säga det som står i hennes polska pass.

Rent generellt om att importera ifrån Polen kan jag bara säga att det är samma principer som i Sverige: Man får vad man betalar för!
De bra, friska, fräsha hästarna är dyra i Polen med.

Var och kollade på en 7 årigt polskt halvblod, som hade varit i sverige i typ 4 månader, men när vi kom dit hade han rörelsestörningar, ville stanna i hörnen, och hade två stora hårda gallor i haserna :crazy: blev inget med den iaf...

*KL*
Ägaren till hästen vi kollade på påstod att i polen så longerade man bara hästarna åt ett varv, för den hästen gick bara att longera i det ena varvet i det andra reste sej den bara, var enligt henne för att den inte var van det, men tkr det låter lite konstigt...
nån som vet om det är så som hon påstod ?

Oavsett land så longerar man åt båda varven OM det inte är så som du tidigare själv beskrivit i ditt inlägg ovan: att hästen reser sig i det andra varvet, har rörelsestörningar, vill stanna i hörnen och två stora hårda gallor i haserna... Det kanske helt enkelt gör ONT att longeras i ena varvet, varpå hästen totalvägrar.

Hejsan!!

Undrar vad du har tittat på för hästar jag är också ev intresserad? Det finns inte plats för en till att hänga med och titta?? ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 367
Senast: AW
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat