Hästannonser och priser

Sv: Hästannonser och priser

Vilka hästar blir sålda då? För folk har väl inte slutat köpa hästar?
Bara nyfiken alltså.

Jag är en av dom som nyss köpt häst..

En femgångare med gångarter för A-klass.. Svart Val ca 138 cm svenskfödd exem fri..

75 000..:eek:

Var detta över pris tro?, med tanke på att han blir lite väl pigg och glad ibland och stack med sin förra ägare?? (Hänt två ggr med mig också):devil:

En femgångare med gångarter för A-klass.. Svart Val ca 138 cm svenskfödd exem fri..

Var detta över pris tro?, med tanke på att han blir lite väl pigg och glad ibland och stack med sin förra ägare?? (Hänt två ggr med mig också):devil:

Då prutade Jag ändå priset..

Hur gammal var hon?

Jag har sett massor av hästar till salu runt 50.000, unga och eventuellt lovande (i varje fall lovande i annonsen) och även något äldre sk. sparsamt ridna/försiktigt tagan, dvs lite äldre hästar man av någon anledning endast grundridit, hästar ej i kondition som ägarna inte haft tid med. Turhästar som ska pensioneras eller av någon anledning säljas verkar ligga runt 20-50.000, hästar med någon typ av sjukdom eller problem kostar sällan mer än 50.000 ofta mindre. Ston som varit i avel några år verkar också ligga runt 50.000 och de sk. familjehästarna.

6-7, precis tävlingsdebuterad i full kondition, fått ett fint föl som fyraåring. Långt över vinkellyft och fyra verkligt flotta gångarter.

Jag skulle aldrig kunna KÖPA en sådan drömhäst igen för under 100000 :crazy: så marknaden är verkligen olika beroende på vilken sida man är på.

Beror på om han verkligen TÄVLAT A-klass eller om det är säljarens uppfattning att han kommer att kunna göra det.

Vilka hästar blir sålda då? För folk har väl inte slutat köpa hästar?
Bara nyfiken alltså.

Massvis av prisdumpade islandsimporter verkar säljas. Fast de är ändå inte BILLIGARE än de svenska, bara inte dyra som förut innan den isländska ekonomin kraschade.

6-7, precis tävlingsdebuterad i full kondition, fått ett fint föl som fyraåring. Långt över vinkellyft och fyra verkligt flotta gångarter.

.

Det var alltså ett sto.

Bara som jämförelse så såldes via samma kanal något år tidigare en precis grundinriden hingst med likande stam och bildskönt utseende, ej töltsatt, för 65000.

Den skulle man kanske få 25000 för idag, om man ville ha den SÅLD.

Jag skulle aldrig kunna KÖPA en sådan drömhäst igen för under 100000 :crazy: så marknaden är verkligen olika beroende på vilken sida man är på.

Ja någon sådan häst har jag då inte hittat men jag är jätte nöjd med min häst :) och jag betalade inte några 90.000 fast hon är eksemfri, svenskfödd, har gudomligt temperament och väl värd att avlas på.

Jag har börjat leta efter en tävlingshäst till mig,och undrar lite vad ni tycker:D
Var i går och kollade på en valack, 4år gammal, efter 1klass pappa, 2klass mamma.Inriden av B-instruktör i ca 2-3 månader, kan grunderna.Jätte snäll att pyssla med.Mycker vilja och stora fina gångarter.Tävlingsämne.
jätte flott och propotionerlig kille :love: Haha!
dom vill ha 60 000kr + att då ingår en månads träning av B-instruktör.

Jag vet att det är jätte svårt att säga, men tycker ni att det låter mycket,lagom? haha!:p

Undrar sedan,
Ett sto på 4år, efter 1klass hingst.Häftig färg,riden i ca 1-2 månader, kan inte så mycket ännu.Fyrgångare, med okej gångarter,inget tävlingshäst kanske.Jätte vänlig och snäll, skulle passa ungdomsryttare eller som familjehäst.Riktigt mysigt sto! Vad skulle ni säga för pris??(ungefär)

Svenskfödd?
Mycket vilja hos en 4-åring kan bli lite vad som;), de flesta hästar blir mer villiga när de växer till sig.
Jag har sett massor av 4-åringer för 40-60.000 kr och även billigare, och i stort sett alla är tävlingsämne åtminstone enligt säljaren.
Hästen är långt ifrån färdigväxt så propotionerlig böhver den inte bli som vuxen men chansen är väl god.

Jämför du sedan med äldre hästar så får du lägga på 10-30.000 per år bara i kostnader för att ha din framtida tävlingshäst så ska du jämföra med lite äldre hästar så är det jämförbart med 90-100.000 som 6-7-åring, kanske mer.

Ja det vill jag hålla med om, från att ha varit en ganska medioker vilja vid 5 år till att ha blivit villig som 7- åring. Dock ska väl sägas, han är långt ifrån lika villig som sin mor men nog fasen finns det så det räcker till och bli över. Men en sak som jag fullständigt älskar med den hästen, säger man stopp så är det stopp och det går lika fort att stanna som att rida in i en vägg.:love::love::love:

Jag tror att enda sättet att få lite fart på försäljningen är att samla hästar på ett och samma ställen där köparna kan jämföra hästar och priser. Det är hopplöst att åka land och rike runt för att sen bli besviken när det inte stämmer med annonsen eller säljarens utfästelser.

Avelsföreningen Idunn kommer att ha en kvalitetsauktion i augusti på hästar mellan 1-4 år. Bärby har en säljdag 27 juni.

Hästar som "sticker" har oftast något problem. Jag rekommenderar alla att gå igenom hästen av en veterinär och även en hos en bra chiropraktor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 402
Senast: tuaphua
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar