Hästannonser och priser

T

Tappsko

Nu letar jag häst så smått och skulle behöva hjälp av er att komma fram till vad jag ska leta efter i en annons.

Jag vill ha ett sto, lättriden med fina rörelser och väl separerade gångarter, tillräkligt hyfsad stam för att kunna ta några föl på den.

När jag läser hästannonser så kan jag hitta en sådan häst för ca. 45.000:-, vilket är helt otroligt i mina ögon! Vad har hänt med priserna på hästarna? Är det verkligen så dåligt ställt nu i samband med lågkonjukturen att folk sänker priserna så himla mycket? eller är det något lurt med hästarna i annonserna?
Svårt att leta häst! :crazy:

Sv: Hästannonser och priser

Nu är min erfarenhet den att säljaren ofta har en helt annan åsikt än vad köparen har om saker och ting.;) Så det är inte säkert att allt som låter bra i annonsen, verkligen är det när man träffar hästen. Nej jag märker inte att priserna skulle vara lägre nu än tidigare.

Säger precis som Boj, att säljaren är oftast inte köparens bästa vän ;)
Har åkt och kollat på flera häsar som det stod gott om i annonsen, som visade sig vara .. ja du .. hej och hå rent ut sagt :p
Åk och kolla på hästen istället, så kan du avgöra själv om "det är helt otroligt" eller inte :)

SOm säljare kan jag säga att priserna absolut gått ner minst 30% om man vill få hästen såld inom 1 år! Däremot skulle jag inte troa tt du får en avelskandidat som är utsatt för 45000kr Jag skulle titta på lite dyrare hästar och pruta :) Hästen utsatt för 45000 säljs troligen för ca 30 000kr. Men säljaren tycker naturligtvis att 45000kr är en bra affär :) Eller så har säljaren satt marknadsmässigt pris, en ok familjehäst och det är vad du söker. Ingen prutmån. Lycka till!

Du kan ju be dom att skicka en film så att du kan se hur hon rør sig. En film sæger ganska mycket.

Tittar du på en äldre häst eller en unghäst kan det stämma, i synnerhet en islandsimport, fast i mina ögon är inte en ung (snabb)nyinriden häst lättriden. Den kan vara hur snäll som helst men saknar erfarenhet och utbildning, och den kan ändra sig mycket innan den är en färdig ridhäst, bara för att den töltar bra just nu innebär inte att den kommer ta ett töltsteg en månad senare med en som verkligen behöver lättridna gångarter. Enligt annonserna så är de flesta saluhästarna lovande och potentiella tävlingsämnen, och stona underbara mödrar som gvivit fantastiska avkommor.

Man får fortfarande inte en bra frisk häst med bra stam i bra ålder för den summan.

Priserna har i mina ögon klart gått ner fast jag tror mer på utbudet av hästar och konkurensen från island än lågkonjunkturen.

Nu letar jag häst så smått och skulle behöva hjälp av er att komma fram till vad jag ska leta efter i en annons.

Jag vill ha ett sto, lättriden med fina rörelser och väl separerade gångarter, tillräkligt hyfsad stam för att kunna ta några föl på den.
Titta efter meriter, inte bara på faderssidan utan även på moderssidan. Är mamman bedömd/tävlad, har stoet själv några syskon med meriter? (och då är det syskon på moderssidan jag menar, inte på faderssidan.)

När jag läser hästannonser så kan jag hitta en sådan häst för ca. 45.000:-, vilket är helt otroligt i mina ögon!
Den häst du beskriver kostar i verkligheten det dubbla. :grin:

bara för att den töltar bra just nu innebär inte att den kommer ta ett töltsteg en månad senare med en som verkligen behöver lättridna gångarter.

Enligt annonserna så är de flesta saluhästarna lovande och potentiella tävlingsämnen, och stona underbara mödrar som gvivit fantastiska avkommor.

Man får fortfarande inte en bra frisk häst med bra stam i bra ålder för den summan.
:angel::bow:

Nu är min erfarenhet den att säljaren ofta har en helt annan åsikt än vad köparen har om saker och ting.;) Så det är inte säkert att allt som låter bra i annonsen, verkligen är det när man träffar hästen. Nej jag märker inte att priserna skulle vara lägre nu än tidigare.
:idea::bow:

Den häst du beskriver kostar i verkligheten det dubbla.

Ja presis, det var ju det jag tyckte var så konstigt!
Jag vill ju ha en 5-gångare med kapasitet för tävling, som ska funka som en läromästare i 5-gång, och det pris jag hade tänkt mig var mellan 65.000-75.000, men när man läser annonser och det tydligen finns såna för 45.000:- så betalar jag ju hellre det ;)

Det finns ju hästar för 90 000 som jag bara undrar hur säljaren tänker.

Ja presis, det var ju det jag tyckte var så konstigt!
Jag vill ju ha en 5-gångare med kapasitet för tävling, som ska funka som en läromästare i 5-gång, och det pris jag hade tänkt mig var mellan 65.000-75.000, men när man läser annonser och det tydligen finns såna för 45.000:- så betalar jag ju hellre det ;)

De flesta inser snabbt att det är skillnad mellan verklighet och annons. Har de här läromästarna något dokumenterat resultat på så där en 5.0 eller över med en "normal" ryttare. Är de friska och eksemfria? Är de unga nog att ha några år kvar på tävlingsbanan? Är de i full gång? Är den nyimporterad?

De flesta inser snabbt att det är skillnad mellan verklighet och annons. Har de här läromästarna något dokumenterat resultat på så där en 5.0 eller över med en "normal" ryttare. Är de friska och eksemfria? Är de unga nog att ha några år kvar på tävlingsbanan? Är de i full gång? Är den nyimporterad?

Jo fast jag har inte kommit längre i mitt hästletande än att jag läser annonser, så jag kan inte veta vad som stämmer och inte!
Läs igen, tävlings-kapasistet. Vilket i mina ögon innebär att hästen varken behöver tävlas eller ha tävlats, utan bara ha den kapasitet i gångarterna att det skulle duga för tävling! Jag vill bara ha 5 taktsäkra, välseparerade och lättridna gångarter för att jag ska kunna utvecklas som ryttare, alltså en läromästare med tävlingskapasitet.
Och de annonserna jag har tittat på och varit intersserad av har hästarna varit 5-9 år gammla, friska och eksemfria, i full gång, och en del har varit importerade, men inte nyligen.

Bara för att hästen kostar 90 000 betyder det ju inte att hästen är värd dom pengarna. Lika väl sådana som säljer sin häst för 45 000 och kanske inte sett potensialen i den!

Varför undrar du det? Jag får räkna med en prislapp runt 75000-90000 kr för en häst som är lagom ridbar för de flesta med kapacitet för tävling i öppen klass med hyggliga resultat. Det är i det spannet man får röra sig om man vill ha något inom dessa krav, och jag skulle helt klart vara beredd att betala det om det var rätt häst.

Jo fast jag har inte kommit längre i mitt hästletande än att jag läser annonser, så jag kan inte veta vad som stämmer och inte!

Räkna då med att uppgifterna är starkt förskönade
Läs igen, tävlings-kapasistet. Vilket i mina ögon innebär att hästen varken behöver tävlas eller ha tävlats, utan bara ha den kapasitet i gångarterna att det skulle duga för tävling! Jag vill bara ha 5 taktsäkra, välseparerade och lättridna gångarter för att jag ska kunna utvecklas som ryttare, alltså en läromästare med tävlingskapasitet. Och de annonserna jag har tittat på och varit intersserad av har hästarna varit 5-9 år gammla, friska och eksemfria, i full gång, och en del har varit importerade, men inte nyligen.

Förlåt att jag missupptattade dig, när du skrev att du ville ha en häst
som ska funka som en läromästare i 5-gång
så tog jag förgivet att du menade tävliing.

Det finns goda skäl för att unghästar är billigare. Jag trodde snarare du höll dig till åldersgruppen hästar från ca 10 år och uppåt eller så det är där det finns läromästare. Visst finns det yngre pärlor som kan agera läromästare men så vanligt är det inte, i varje fall inte om de ska ha 5 stabila gångarter.

Visst kan man få en 5-6 åring med okej gångarter och stam för 45.000, i synnerhet importerad, men då får man räkna med att sköta stora delar av utbildningen själva. Många rids inte in förrän vid 4-5 års ålder och få läggs i pass så tidigt om de inte sker mer av misstag/missförstånd.

Senast ändrad:

Hästarna är MYCKET billigare nu.

Jag fick ca 50000 för en svenskfödd silversvart lättbyggd bildskön tävlad fyrgångshäst med lyft långt över vinkel och rena stora gångarter. Sto med avelsvärde dessutom.

För ett par år sedan skulle hon gått för det dubbla.

Det finns alldeles för många importer som dumpat priset, och nya köpare som inte förstår eksemrisken.

Hur gammal var hon?

Jag har sett massor av hästar till salu runt 50.000, unga och eventuellt lovande (i varje fall lovande i annonsen) och även något äldre sk. sparsamt ridna/försiktigt tagan, dvs lite äldre hästar man av någon anledning endast grundridit, hästar ej i kondition som ägarna inte haft tid med. Turhästar som ska pensioneras eller av någon anledning säljas verkar ligga runt 20-50.000, hästar med någon typ av sjukdom eller problem kostar sällan mer än 50.000 ofta mindre. Ston som varit i avel några år verkar också ligga runt 50.000 och de sk. familjehästarna.

*halvt kl*

Sen får man väl även komma ihåg att bara för att det står vissa priser i annonserna betyder inte det att hästarna säljs för de priserna... Självklart vill folk ha ut så mycket som möjligt, för ja, priserna har gått ned, men de som annonserar börjar väl så högt de kan...

45000 för en sån häst du vill ha låter dock lite väl billigt, men kolla upp hästen. De kan ju behöva bli av med den snabbt, eller bara inte tycker priset är så viktigt. Och är det så lär ju hästen säljas snabbt, så passa på. ;) Men som många redan sagt är det ju väldigt olika hur säljare och köpare ser på hästen oftast, samt att en "lättriden häst" kan ha stor skillnad i betydelse i olikas ögon. Även "tävlingshäst" som för vissa är häst som kan tävlas på klubbnivå, för andra är det en häst som går VM, ungefär...

Kan bara hålla med! Det är tuffa tider för oss säljare och avlare, men ska man köpa så är det ju en dröm. Jag märker det inte minst på mina unghingstar som trots bra stam och blup (i vissa fall även med färg) är helt osäljbara. Det har i och för sig alltid varit svårt att sälja den kategorin av häst, men nu är det helkört. De hästar jag får sålda nuförtiden har jag fått sälja i vuxen ålder, inridna och ofta tränade några månader hos c-tränare och därefter förmedlade av c-tränare. Hästköparna vill inte längre åka ut och titta utan vill helst ha flera hästar samlade på samma ställe. Så nu pausar vi aveln några år och inväntar marknaden, finns inte en chans att vi kan tävla med importhästarna eller hålla hästarna hos tränare för att få dem sålda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 402
Senast: tuaphua
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar