Hästallergi!

V

virac

Jaha, äldsta sonen är allergisk mot hästar.
Inte bra!, Inte bra alls, vet inte vad jag ska ta mig till.
Har hästarna hemma på tomten, jobbar med hästar dagligen, hur fan löser man detta!
Finns det någon som har några tips? Tänkte börja med att göra en separat ingång åt mej där jag kan sas sanera mej efter stallbesök. Problemet är ju bara att jag springer fram och tillbaka till stallet flera ggr per dag.
Tacksam för tips, eller bara stöd...

Sv: Hästallergi!

Det beror ju på HUR allvarligt allergisk han är. Min sambo är allergisk mot bla häst och det fungerar hyfsat även om stallkläderna hänger i hallen.

Vi har hästar hemma på gården.

Sambon klarar sig iregel helt utan att medicinera. Däremot måste han duscha efter han ridit eller stått och ryktat.

Men sambon gick på sk desensibilisering som liten grabb så han tål pälsdjur bättre nu än vad han gjorde som liten.

/KT

Håller med Kung Tulle, det beror på HUR allergisk sonen är hur allvarligt det är/blir. Min son diagnostiserades också häromåret med bl.a. hästallergi. Har hästen hemma och hästar på granntomterna. Har alla hästkläder i separat byggnad utanför huset och inga hästklädda gäster släpps in längre. Detta för att hålla nere antalet hästallergener i huset.

Vi har allergiska medlemmar i vår familj. Maken är den mest allergiske men han har genomgått sk desensiblitering i ungdomen så han tål hästar så pass att han kan vara i stallet men inte borsta.
Även dottern har allergi men mest katt, kan inte heller borsta häst.

Vi har stallkatter, kaniner och hästar. Detta löser vi genom att alltid byta kläder så fort vi skall göra stall, kanin eller kattsysslor. De särskilda stallkläderna hängs in ett särskilt utrymme som är litet avskilt från övriga huset och tvättas varje vecka.
Sedan är det noga med handtvätt så fort vi kommer in. Stallskor står ute så slipper vi stalldoft inomhus.

Min MYCKET hästallergiske bror kan komma på besök inne i vårt hus utan att reagera (dock kan han göra det om han är ute i trädgården om vinden ligger på).

Detta har fungerat i vår familj i över 10 år nu. Den senaste familjemedlemmen är dock bara 5 år men har *peppar peppar* inte utvecklat djurallergi.

//Waern

Huckle och overall är faktiskt enklare än man tror att använda och effektivt på att stoppa oönskade partiklar att fästa sig på hår och kläder.

Kanske kan det fungera om du drar på dig en lagårdsoverall över dina vanliga kläder varje gång du springer ut i stallet och sedan låter overallen hänga utanför huset? Skorna bör också stå ute då.

Tack ni som svarat.
Låter ju rätt hoppfullt trots allt...
Min första reaktion var ju att flytta hästarna, flytta till lägenhet osv, men har sansat mej nu. Har sanerat hallen från hästkläder och hade tänkt ha mina stallkläder ute i groventren, sen är det nog bra med en overall och huckle om man bara ska ner och fodra etc.
Men så jobbigt, krävs helt plötsligt planering...

Han är, tack och lov, inte så kraftigt allergisk, i allafall inte enligt läkaren. Men är alltid täppt i näsan, får lätt infektioner, och fick något som liknade ett astmaanfall häromdan, då var han iof inte hemma utan hos kompis som inte har hästar. Vi ska till barnmottagningen för vidare utredning av astman.

Min man är allergisk och jag måste duscha det första jag gör varje gång jag kommer hem från stallet. Jag byter alltid om i stallet och slänger "resekläderna" i tvätten när jag kommer hem (de får ju lite häst på sig när man byter om i stallet). Det blir mycket tvätt, men å andra sidan klarar sig min man bra då.

Jag hade nog försökt göra så som någon skrev att ha en stalloverall hängandes ute, täcka håret varje gång du är bland hästarna och sedan duscha varje kväll när du är färdig med hästeriet. Tvätta händerna noga efter varje gång du varit bland hästarna, låt kläder som kommit i kontakt med hästarna hänga ute så mycket som möjligt (så spar man lite tvätt)... det ska nog gå bra! Man brukar ju hitta lösningar som fungerar om man vill något särskilt mycket =)

//julia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 489
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama