Hästagility

Lella

Trådstartare
Är det någon därute som sysslar med det?

En kompis till mig sprang på en bok om det och jag blev rysligt intresserad. Har ungefär läst boken från pärm till pärm och börjat så smått. Har en lite större rid- och körponny, alltså ingen shetlandsponny som jag förstått är det vanliga.

Sv: Hästagility

Hur tänker du gå till väga, klickerträna eller via NH? Själv tror jag det blir klicker för vår del :)

Gud var roligt det såg ut! Blir lite sugen på att prova, någon som vet hur man går till väga?

Har du tränat hund någon gång? Lite på samma sätt i så fall, med klickerträning kommer man långt, jag började med join-up och kommer så småningom att laga en liten gång i "roundpen'en" som hästen genom klickerträning lär sig gå genom då jag pekar och efter det blir det att börja bygga små lätta hinder i den (ett i taget) och i något skede ta hindren utan gång. Det viktiga är att ge hästen den tid den behöver och inte ha brått. Finns en bok på engelska (och finska), jag kan pm:a den om du vill?

Jag vill gärna ha namn på boken! På engelska, det enda jag kan på finska är mamma :p

Det verkar skitkul, lite som lösarbete i NH eller "spejsad" frihetsdressyr. Jag har ingen inhägnad att jobba i, så jag kör en variant med långlina. Det går mycket travhästar förbi och andra ryttare, och de uppskattar inte om jag lösarbetar.

Jag tänker bygga ngn form av "agility"bana i sommar när man kommer åt ridvolten igen, nu är den nämligen täckt av en meter snö. :)
Ser ruskigt roligt ut att greja med hästen på det här sättet!

du får gärna PM:a om den engelska, finska kan jag nämligen inte! :D

Jag klickertränar redan (fast är lite slapp med att enbart ge godis/klick med nya "uppgifter"/när man ber om mer/bättre. Blir lätt att jag ger klick för saker hon redan kan).

I stallet finns det en liten shettiskille som till sommaren nog bara kommer gå som sällskap eftersom hans ryttare vuxit ur honom. Om det inte går like bra för mig som det går nu (hehe) så tänkte jag träna väldigt mycket kontakt osv. med mina hästar. Då ska jag nog fixa ihop en bana åt shettisen och pröva agility ;)

Nu har jag gått genom hela författarens sida, och mejlat honom och det visade sig att jag tagit fel, boken ska översättas till engelska, de har USA blivit intresserade, men gör de inte det skulle han ordna det själv, eftersom det kommit så mycket frågor om en bok i ett språk även andra förstår :laugh:
Beklagar, min miss, ursäkta :o

Ett tips till början: bygg en gång som du kan styra hästen in i, någon meter bred och någon lång, först lär du hästen gå in dit på kommando, sedan börjar du bygga små hinder där inne, sen då hästen gör hindren med glädje då du begär plockar du försiktigt bort gången och har endast hindret kvar. Det är då bra om du börjar med lydnadhetsövningar och lär hästen att följa dig och komma till dig. Med handtecknen så titta hur de gör på hundagility, den här mannen som sysslar med det här använder helt samma fingervisningar som man gör med hundar. Han t.o.m. skickar in hästarna i trailern på samma sätt, bl.a. i galopp och trav och drar ut dem genom att ta i svansen.

Senast ändrad:

I boken fanns det faktiskt som ett alternativ vid sidan om att ha hästen helt lös, att arbeta med lina vill säga, hästen lär ju sig då även att följa handens rörelse ;)

Underbart!!! den här träningen ger ju allt från kontakt även träning genom tunnel som kan vara samma som att träna transport lite.. mm mm..

Hade nog lika kul som hästen. gillar verkligen killen som ser hel tuff ut. som en riktog värsting nästan.. hahah

Det roligaste jag sett på länge och varför inte?
kanske den nya sporten med häst.. snart så blir det häst agility på scandinavium eller liknnade.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 947
Senast: iNHALE
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar