Hästägare som inte vill ta till sig kunskap

Sv: Hästägare som inte vill ta till sig kunskap

Jag skulle kalla det sommar trivsel...
Men jag skulle tro att hästen skulle må bra av att gå ner lite när du stallar in henne/honom...;)
Får jag fråga varför du tycker det?
Helt ärligt skulle jag vilja veta. Bilden är tagen i augusti, hästen är i början på dräktighet.
Den brukar bli i överhull om vintern och tunnare under sommarhalvåret.

mvh Eva

Jag pratar om fettvalkar och så mycket hull att jag inte kan känna revbenen hur mycket jag än trycker. Hela ponnyn är som en mjuk svamp i kroppen. Överhull är ju ingen fara tycker jag så länge man har koll. (min egen dam rärkas nog till de som har lite överhull) Nej här pratar jag om feta hästar.

Haha jag har nog lite komplex! :rofl:
Försökte känna revbenen på hästen för ett tag sen och lyckades inte! :eek: Samt att späckhalsen är för hög (eller bred, eller vad säger man?) för täcket så det borde klämma lite runt halsen hela tiden känns det som, man får dra ihop det för att kunna spänna!

Bild: (klicka på bilden för större)

Och ja, jag håller absolut med om att det är frustrerande att se hästar på det viset som du beskriver. Även om jag står fast vid den negativa bilden att vi hästägare är ett släkte i sig :crazy:

Ovanligt "grov" för att vara en spinkig hästtyp???? :confused:

Det är en Quarterhäst. Dom är inte särskilt spinkiga. De grövsta ser ut såhär...
csprofile.jpg

Menade du att du tyckte den var fet? Alltså min.

mvh Eva

Nej, lite annorlunda grovhet upptill i förhållande till benens grovhet mot vad jag är van vid. Och lite mage då - men nu fick jag ju förklaringen till magen :angel:, tänkte framförallt "helheten" och musklerna på bog och rumpa.
Men SÅDÄR grova brukar väl quartrarna inte vara nuförtiden? Och framförallt stona - de blir väl knappast lika biffiga normalt sett? Som på den här bilden alltså.

Ovanligt "grov" för att vara en spinkig hästtyp???? :confused:

Det är en Quarterhäst. Dom är inte särskilt spinkiga. De grövsta ser ut såhär...
csprofile.jpg

Menade du att du tyckte den var fet? Alltså min.

mvh Eva

Den hästen är väl knappast ett bra exempel på Quarter. Den muskelmassan ser grotesk ut i förhållande till hästens kropp.

Nejdu. Din häst är inte det minska tjock jämfört med ponnyn jag pratar om. Jag vill inte lägga in en bild heller för det skulle nog inte ägaren uppskatta.

Kan tänka mig det :angel:
Nej som sagt så tycker jag inte min pålle är ohälsosamt tjock, särskilt inte nu på vintern. Men förra ägarna skulle nog få frispel om dom såg den! ;)

Vad har du för relation till ägaren? Är ni bekanta, ovänner, kompisar, vad? Har ni några gemensamma bekanta som personen ifråga gillar bättre/respekterar mer som man kan mygla igenom sitt budskap via? ;)

JAg har haft samma problem men då var hästen alldelses för smal! Ägaren visste och tyckte det oxå men insåg inte hur pas bedrövlig hästen igentligen såg ut. JAg lånade ut böcker och kom med förlag men inget hände.
Jag släppte det till slut. INget jag kan göra något åt när inte personen i fråga vill bli hjälpt.

Därför att en överviktig häst sliter onödigt mycket på leder, senor och ligament.
Och att man med en överviktig häst lätt kan förbise andra brister tex protein, vilket iofs av bilden att döma inte din ser ut att göra, men som exempel.

Senast ändrad:

Tyvärr är det ofta så att det "måste" gå så långt som till skada eller sjukdom innan folk lär sig. Mig själv inräknat även om jag varit rätt förskonad tack vare folk som sagt till på skarpen innan man blivit för inrotad i gamla vanor..

Väldigt tråkigt, men det sägs ju att varje hästägare i snitt förbrukar 3 hästar innan man lär sig att sköta/fodra/rida rätt.

Usch vad hämskt! Jag vill inte förstöra min häst.... vad är de vanligaste misstagen?

Inte någon som jag kommer på just nu, men jag ska fundera på det.

Nej alla vill inte ha hjälp. Jag skulle strunta i det om det gällde ägarna själva, men när en oskyldig häst ska få lida för det är det svårt att låta bli. Vid ett tillfälle var jag i samma sits som du. Hästen blev magrare och magrare och ägaren ville inte ta till sig det. (han mår så bra så, men han är ju gammal) Jag ringde ´djurskyddsinspektör tillslut den gången då hästen såg ut som ett levande skelett. Ägaren fick krav av denne, men lyssnade inte på det heller. Det slutade med att hästen fick avlivas.

Usch vad hämskt! Jag vill inte förstöra min häst.... vad är de vanligaste misstagen?

Omöjligt att säga. Som regel är det ju när man inte är medveten om ett problem så det får gå för långt, eller att man gör misstag av okunskap. Hur väl man än vill sin häst så ska det mycket till för att aldrig göra någon "miss". Det är väl därför statistiken är så dålig skulle jag tro - vi är bara mänskliga och måste i vissa fall lära oss av våra misstag snarare än att bli tillsagda eller läsa i en bok hur det SKA vara och inte inse varför och vikten av det. Finns så många dubbla budskap också - den ena säger si, den andra säger så, och enligt båda är deras version rätt! :angel:

Att upptäcka att en sadel ligger fel - hästar kan ju ändras så gradvis i ryggen att man inte märker det förrän man får problem pga det. Sen kan man ju inte kräva att varje hästägare ska ha lika bra koll på hur det ska vara som en sadelutprovare. Att upptäcka eventuella snedheter/låsningar hos hästen för att kunna få det åtgärdat. Såna saker kan ju faktiskt ha funnits där länge och svårt när det bara eskalerar gradvis att peka på vad som inte stämmer, hästen kanske bara känns lite stel eller har svårt för vissa saker. Bara som ett par exempel. Vet ärligt talat inte vad artikelförfattaren/de som gjort undersökningen kom fram till att det berodde på, kan ju som sagt vara så himla olika saker. Man kan ju hoppas iaf att de misstag man gör inte kommer leda till att hästen måste avlivas och att man lär sig något av dom för att slippa göra samma missar om och om igen.

Det är inte värt det det går inte att lära människor saker när de inte vill lära sig. Du kan inte ändra på någon förrens den själv är intresserad av att ändra/lära sig.
/Shaggy som inte orkar vara ett pain in the as längre

Håller med.(så länge det inte är anledning att lägga sig i av djurskyddsskäl) Man stångar bara huvudet i väggen i vissa fall...

Väldigt tråkigt, men det sägs ju att varje hästägare i snitt förbrukar 3 hästar innan man lär sig att sköta/fodra/rida rätt.
Phu, det känns skönt för den ständigt lurande omsorgsångesten att jag har kvar alla de hästar jag startade med!:o
Ingen förbrukad än alltså, men jag förstår faktiskt att det kan bli så.
Kanske en kombination av fel balans i foderstater och sedan felbalanserad träning på det.
Typ, hästen blir felutfodrad, fungerar sämre i träning, tränas då för lite/ fel/för hårt för sin kapacitet och så rullar det på med skador.

En vän fick en riktig hästägarnäsbränna nyligen.
Skaffade stolt en blivande tävlingshäst och körde igång med ridningen med stora ambitioner och mycket genomtänkt träningsupplägg. Och så rasar den fysiskt med fång, låsningar o hältor, skada på skada på skada. Och är nu utdömd. Ganska tråkigt, men kanske vanligt då det är en förstagångshästägare o ingen "mentor" som kan styra över hantering o foder tills nyblivna ägaren lärt sig.
Man verkar få lära sig den hårda vägen, genom trasiga hästar.
Jag har haft ynnesten att lära mig på andras trasiga hästar.. ode to them!:bow: Hoppas dom mår bättre allihopa!

Ja jag måste ha haft rejäl tur jag också, knappt en "riktig" hälta ens. Däremot när första hästen var såld, ja då drog den på sig dammhosta, fång, lindrig senskada (egentligen bara en smäll på senan, ingen senskada i rätta bemärkelsen), värmeexem - som den iofs hade lite av en sommar när jag ägde den också men i mycket lindrigare grad.
Kanske är det så att när det väl rinner över i kroppen så kommer allt på en gång? :crazy:

Kanske är det så att när det väl rinner över i kroppen så kommer allt på en gång? :crazy:

Garanterat.
Min häst verkar få allt.
Förra året fick hon hosta/snorighet, fång & hovböld :p
Året innan det ett par sparkskador, ormbett och någon lustig hälta.
Året innan det ett vattenfyllt knä och året innan det (innan jag fick henne) fick hon bogen avsparkad. :p

Hon Såg iaf helt felfri ut innan det med bogen hände. ^^

Ja usch! :crazy:
Därför är jag så himla glad nu när faktiskt båda hästarna ser ut att må bra och trivas bra rent överlag. *peppar peppar*
För skulle de råka ut för EN sak känns det ändå lättare läkt än om de går med allmän obalans i kroppen eller inte trivs.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 318
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 807
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka