Hästägare som inte vill ta till sig kunskap

bigganl

Trådstartare
Ja vad gör man när ägaren inte vill lära sig? Jag har en avlägsen bekant som har en D-ponny. En väldigt trevlig ponny men som är så otroligt fet. Den väger närmare 600 kg. Jag försöker få ägaren att förstå att hästen mår bättre av att bli lättare i kroppen, men denne hävdar att hästen bara mår bra. Jag har lånat ut böcker om fodring och förklarat hur man räknar ut foderstat, men det hjälper inte. Ponnyn får hösilage utan analys så jag kan inte räkna ut en foderstat och de vill inte lämna in någon analys heller. I samma stall finns ett flertal ponnyer som skulle behöva bli av med minst 50 kg. Det är inte sunt för hästarna att släpa på denna övervikt, men ska jag bara släppa det? (tycker synd om hästarna) Lägger jag mig i för mycket?

Sv: Hästägare som inte vill ta till sig kunskap

För din egen skull släpp det och då menar jag släpp det helt. Inse att människor inte vill lära sig de är nöjda med hur det är idag.
Jag har många gånger pratat foder med hästägare och tyvärr det går inte. Vissa är intreserade men de flesta vill inte lära sig något nytt.
Saker jag tagit upp är
Den här höbalen (OBS 1 specifik bal) är möglig. Nej det luktar ju inte mögel det luktar dammigt hö. Ridå (balen stank så det luktade i hela stallet).
Person som uttrycker glädje över den bra analysen. Analysen viasade på en kvot på 2,9. Jag försökte förklara att även hästar behöver proteiner men nej att alla hästar i stallet såg ut som toppiga tak i korsen det var inget som reflekterades över.
En person som klagar på att hästen är fet. Försöker förklara att hästen har proteinbrist och kommer bli finare om den får tex lucern eller något proteinfoder så den får muskler. Personen uttrycker att det kan jag ju inte ge hästen är ju fet.
En person som klagar på att hästen är fet när det bara handlar om att magen ser större ut för att den äter grovfoder vilket ju gör att tarmarna blir större. Revbenen känns lagom mycket om man stryker över dem.
Numera kommer jag med en kort försiktig kommentar men inte mer. Det är inte värt det det går inte att lära människor saker när de inte vill lära sig. Du kan inte ändra på någon förrens den själv är intresserad av att ändra/lära sig.
/Shaggy som inte orkar vara ett pain in the as längre

Snackar vi verkligen ÖVERVIKT nu à la fetma, eller lite över normalt hull?
Ser hellre hästar lite tjockare än lite för smala, särskilt nu på vintern. Kanske resonerar hästägarna också så och att man tjurar på sin åsikt snarare än "vägrar lära sig"?

Folk kallar ju min häst tjockis också, får fri tillgång på hösilage med höga värden och lite kraftfoder (ett par hg per dag som krubbskrammel/för att blanda tillskott & mineraler). Skulle aldrig vilja återgå till begränsat med hö igen med tanke på hur mycket mer harmoniska jag upplever hästarna, att den skulle behöva byta hage osv. Anser även att fläsket är bra att ha de dagar de inte fått något täcke på sig trots snö, regn eller kyla, för att ha lite att bygga av osv.

Upplever som sagt själv min häst som tjockis, men frågade veterinär om åsikt och fick svaret "något över normalhull".

Rent allmänt angående "vill inte lära sig" så ja, sånt är tråkigt. Särskilt om det är något som faktiskt är viktigt för att hästen ska må bra. Men man måste inse att även om det självklart är bra att påpeka det för att ägaren ska kunna få en aha-upplevelse så är det ägaren som bestämmer över sin häst.

Jag har en granne, och inget ont om min granne, men hon har oxå en otroligt FET minishettis. Magen nästan nuddar på marken :crazy:
Har även sagt till henne att dom skulle må bättre av att få hö under dagen i hagen o inte bara leta gräs. Minishettisen går med ett halvblod. Shettisen behöver definitivt lusern, för han ser ut att ha proteinbrist. Korta ben och väldigt stor mage. Jag varnade henne att han kunde få fång för min egen shettis fick det o blev oxå jätteFET (mitt fel, som jag fått lära min läxa).

Det finns folk, som inte går att tala med alls..... :crazy: Jag har funderat på att fråga grannen om jag fick låna shettisen så att han kunde få gå med min till sommaren o bara leva på lusernhack.

Tyvärr är det ofta så att det "måste" gå så långt som till skada eller sjukdom innan folk lär sig. Mig själv inräknat även om jag varit rätt förskonad tack vare folk som sagt till på skarpen innan man blivit för inrotad i gamla vanor..

Väldigt tråkigt, men det sägs ju att varje hästägare i snitt förbrukar 3 hästar innan man lär sig att sköta/fodra/rida rätt.

En sak jag har märkt, är att det kan vara svårt att få en hästägare att lyssna på en annan vanlig hästägare. Om det däremot kommer en yrkesutövare som säger samma sak lyssnar man på ett helt annat sätt. Detta oavsett om det är en massör som uttalar sig om foder eller en ridlärare som uttalar sig om skoning, om du förstår vad jag menar.

Mitt tips till dig är alltså att på något bra sätt sätta dem i kontakt med någon, hovslagare, massör, veterinär, hästtränare osv. Detta förstås utan att ange att skälet till kontakten skulle vara hästens övervikt. Känner du till någon pålitlig person som brukar påpeka för sina kunder när deras hästar är för feta? :-)

/Åsa
som hellre ser hästar som är lite för smala än för feta, har man vart med om akut fång en gång vill man inte uppleva det igen

Jadu, det är inte lätt. Som flera andra sagt, många vill inte lyssna. Just att hästen är fet tycks dessutom vara känsligt för många hästägare. Har varit med om en cushingsfjording med mer än lite fetma, men enligt ägaren började hon bli för smal.
Det är bara att bita ihop och acceptera, eller tjata som en idiot utan att det leder till något.

Just nu håller jag på att övertala en hästägare att ge hennes häst mer mat, men hon förstår inte riktigt hur jag tänker. Men den ägaren försöker i alla fall lära sig, så jag håller på att visa vad analysen betyder och vad hästen behöver. Och eftersom jag nästan alltid sköter hela stallet (två hästar) så ger jag hästen mer mat än vad ägaren tycker är rimligt. Hon får ju ändå ensilaget gratis, så jag bara matar i hennes häst vad jag bedömmer hon behöver. Fräckt, men jag pratar med ägaren så ofta jag kan (olika arbetstider, träffas inte så ofta).

Just nu håller jag på att övertala en hästägare att ge hennes häst mer mat, men hon förstår inte riktigt hur jag tänker. Men den ägaren försöker i alla fall lära sig, så jag håller på att visa vad analysen betyder och vad hästen behöver. Och eftersom jag nästan alltid sköter hela stallet (två hästar) så ger jag hästen mer mat än vad ägaren tycker är rimligt. Hon får ju ändå ensilaget gratis, så jag bara matar i hennes häst vad jag bedömmer hon behöver. Fräckt, men jag pratar med ägaren så ofta jag kan (olika arbetstider, träffas inte så ofta).

Jag håller med om att det är svårt när ngn inte vill lyssna. Det verkar som om många hästägare tycker att just deras ideer är de bästa. När jag tänker efter är jag nog likadan i alla fall ibland.
Men jag vet inte om jag hade gett ngn annans häst mer mat än vad ägaren vill att den sak ha. Hur synd om hästen det än är. Jag förstår att du gör det för hästens skull och det är säkert det bästa för den. Men tänk om ngn annan som inte tyckte som du hade gjort samma med din häst.
Jag har tex haft en ganska intensiv diskussion med en kompis om att min häst borde äta kraftfoder. Nu har jag min häst hemma men om jag hade haft henne hos min kompis så hade jag blivit mer än lite förbannad om hon hade gett henne ngt kraftfoder. Jag är nämligen säker på att hästen dör om den äter lite havre!! Ja, eller i alla fall nästan,så jag vill inte att hon ska äta det eftersom hon har haft fång.
Det jag egntligen vill komma fram till är att tyvärr tycker jag nog att det är varje hästägares eget ansvar. Sedan är det mkt tråkigt att inte alla är öppna för att lära sig ngt nytt.

Senast ändrad:

Är den jättefet eller bara lite överviktig?

Min häst på bilden nedan är 148 cm. Hon väger 520 kg.
04bete24.JPG

Upplever andra henne som fet? Jag gör det inte.

mvh Eva

En sak jag har märkt, är att det kan vara svårt att få en hästägare att lyssna på en annan vanlig hästägare. Om det däremot kommer en yrkesutövare som säger samma sak lyssnar man på ett helt annat sätt. Detta oavsett om det är en massör som uttalar sig om foder eller en ridlärare som uttalar sig om skoning, om du förstår vad jag menar.

Mitt tips till dig är alltså att på något bra sätt sätta dem i kontakt med någon, hovslagare, massör, veterinär, hästtränare osv. Detta förstås utan att ange att skälet till kontakten skulle vara hästens övervikt. Känner du till någon pålitlig person som brukar påpeka för sina kunder när deras hästar är för feta? :-)

Fast jag upplever snarare att folk lyssnar mer på kommentarer/kritik/råd man själv BETT om. Kunskap eller svar man själv aktivt söker efter eller som kommer från någon man respekterar sedan tidigare (det senare om det inte känns för påtvingat).

Om vi säger såhär - de flesta proffs som själva är hästägare är ju också själva "hästägare".
Om en tjej i stallet som varit ridlärare skulle kommentera min ridning kanske jag skulle ta det lite mer seriöst än om någon "vanlig" ryttare fäller en kommentar, men är åsikten inte efterfrågad är det inte säkert att det ger något resultat för det. Förrän man blir intresserad, undrar varför och får igång en diskussion. Bara för att ta ett exempel. Sen så kan man ju också tycka "äh, hon rider en annan disciplin än mig, det går inte att jämföra!" och bara avfärda det på så vis. SÅÅ enkelt när det plötsligt kommer en åsikt man inte bett om, och högst mänskligt! :p
Kommer bl a ihåg en tråd här på Buke där en tjej klagade på en ET som fällt kommentarer/åsikter till folk som inte bett om personen ifrågas åsikter. Visst har man rätt att säga till om man tycker att något inte går rätt till, men absolut inga garantier att det faktiskt gör någon nytta.

Är den jättefet eller bara lite överviktig?

Min häst på bilden nedan är 148 cm. Hon väger 520 kg.
04bete24.JPG

Upplever andra henne som fet? Jag gör det inte.

mvh Eva

Jag tycker den ser ovanligt "grov" för att vara en spinkig hästtyp, men inte fet utav det man ser på bilden. Min egen häst är väl iofs i ungefär samma hull fast det ser lite mer *host* naturligt ut på en grövre hästras. (typiska tjockishästar du vet! ;) )

Det känns ju viktigt också att folk visar respekt/tar hänsyn till folks erfarenheter och värderingar, även om metoderna kan tyckas konstiga. Om man kan ta upp frågan på ett sätt där man fortfarande visar respekt för olika synvinklar och metoder så kan det ju bli bra mycket mer givande för båda parter - man kanske får en förklaring på varför h*n vill göra på sitt sätt, och man själv får chans att ge en förklaring på varför man själv inte gör så.
Kommer man bara med bra argument så vem vet - det kanske sjunker in till slut! ;) Så brukar det vara för mig iaf.

Vi har ett väldigt blött ensilage, 31%TS. Hennes häst får sammanlagt knappt 10 kg per dag. Hade fått mindre om inte jag sagt att jag ville öka middag o frukost, som de äter ihop ute. Hon betalar ingenting för ensilaget, utan får det i arrende. På kvällen får hästen två kilo. I början var det för att vänja in hästarna på "innematen", men nu har det helt enkelt inte blivit av att hon ökat maten. Hästen ifråga rids mycket lite, och ägaren.. Ja, ärligt talat vet jag inte varför hon behåller hästen. Hon säger själv att hon är rädd och borde låna ut/sälja, men samma sak där. Det händer helt enkelt inte.

Jag har "övertalat" henne att skicka in foderstatsberäkning (inte svårt, hon litar på att jag vet vad jag säger, men jag kan inte med att vara bossig mot henne) så nu kommer hästen få mer kvällsmat. Har börjat ge henne av halmen som min häst ratar, och ägaren är mest glad att jag orkar bry mig om en extra häst med tanke på hur mina dagar ser ut. Funderar också på att fråga om jag kan ta med hästen ut som handhäst någon gång i veckan, så hon får röra lite på sig. Jag har sålt en häst åt den ägaren en gång innan, när jag börjar på universitetet nästa höst får jag väl sälja den här med.

Jag skulle kalla det sommar trivsel...
Men jag skulle tro att hästen skulle må bra av att gå ner lite när du stallar in henne/honom...;)

Jag pratar om fettvalkar och så mycket hull att jag inte kan känna revbenen hur mycket jag än trycker. Hela ponnyn är som en mjuk svamp i kroppen. Överhull är ju ingen fara tycker jag så länge man har koll. (min egen dam rärkas nog till de som har lite överhull) Nej här pratar jag om feta hästar.

Hoppas att du inte missförstod mig. Jag menade egentligen inte att hästen inte skulle ha mer mat eller att jag tror att du har fel som tycker det.
Utan jag menade nog egentligen att jag inte vill att ngn skulle göra så med min häst. Inte vem som helst i alla fall. Hjälp- detta blev nog bara snurrigt.

Jag har försökt att inte prata så mycket om just denna ponny när jag pratat foder med ägaren, utan mera riktat in mig på att prata om hästar i allmänhet. Vad hästar har för behov. Hur man räknar ut en foderstat, Hur man tar reda på sin hästs behov. Vad som är bra kvoter. osv. Detta lyssnar ägaren på, men när det kommer till egna ponnyn ja då mår han så bra så. Han får dessutom en hel del krafftfoder för att den sorten ser till att han inte får kolik och fång:eek:
Ja ni har nog rätt. Det är att slösa energi i onödan, men det är synd att hästar ska behöva bli offer för människans ovilja att lära sig.
Jag menar, vi är inga experter från början men kan ju lära oss bara viljan finns.

Jag tycker den ser ovanligt "grov" för att vara en spinkig hästtyp, men inte fet utav det man ser på bilden. Min egen häst är väl iofs i ungefär samma hull fast det ser lite mer *host* naturligt ut på en grövre hästras. (typiska tjockishästar du vet! ;) )

Ovanligt "grov" för att vara en spinkig hästtyp???? :confused:

Det är en Quarterhäst. Dom är inte särskilt spinkiga. De grövsta ser ut såhär...
csprofile.jpg

Menade du att du tyckte den var fet? Alltså min.

mvh Eva

Tack för svar. Tur någon inte tycker skrället är fet...

För att återgå till frågan så har jag kommit på att det är bäst att inte säga nånting alls förräns folk frågar. Och när frågan kommer är jag noga med att verkligen försöka förklara så folk förstår grundresonemanget. Så det inte bara blir ytterligare en fras att "så skall det vara" utan förståelse bakom.

Av någon anledning verkar de som skriker högst i stallet vara de som det lyssnas mest på. Sen spelar det ingen roll hur uppåt väggarna det är.
Har man dock kommit till det läget att man inser hur jävla lite man egentligen vet, då verkar man vara mer benägen att fråga.

mvh Eva

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 318
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 807
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka