Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Det kostar inget att sköta och ta hand om en häst. Man behöver inte ha dom uppstallde på värsta lyxanläggningen med all service.

Det är klart det kostar pengar att ta hand om hästar?????

Även utan lyxanläggning, hur tänker du?

Det finns i så fall även folk med pengar som "sköter sina hästar med tanken". Det är där är olika från person till person. Det kostar inget att sköta och ta hand om en häst. Man behöver inte ha dom uppstallde på värsta lyxanläggningen med all service.

Man måste inte vara rik för att ha häst men hur dålig ekonomi som helst kan man inte ha. Hästar kostar faktiskt pengar! Det finns tyvärr folk som inte har råd med mat till sina djur.

Det har faktiskt hänt att flera hästar har behövt avlivas i sådana situationer o då har värdet inte spelat ngn roll.
PL

Du har i var och vart annat inlägg beskyllt mig för läsokunnighet.

Nu börjar jag undra hur det är med din?:angel:

Jag skrev "många av de som köper halvdana hästar", vilket innebär att jag inte menar just alla. Att du tar åt dig kan inte jag rå för.

Och än en gång framhäver du dig själv, för min del tycker jag inte en juniorhäst i just fälttävlan behöver vara sig varken särskilt bra, eller välutbildad.
Tycker jag nog är ganska bra för att vara inköpt för 2000kr.

Den här typen av hästar hamnar väldigt ofta hos djursamlare som så småningom bangar ur helt.
PL

Absolut, myndigheter ingriper ofta för sällan, myndigheten är till för att ingripa,men inte för sopa undan allt genom att dra alla över en kam och helt vilt börja slakta även friska djur, det är oxå myndighetens ansvar att se över andra möjligheter och inte välja den lättaste vägen och vad har myndigheten SOC gjort i djurägarens fall??? varför har inte den myndigheten gått in med hjälp redan för länge , länge sen??

Hade tänkt hålla mig ifrån den här tråden helt...menmen.

Vissa av er som är så upprörda måste skilja på vilka som tar vilka beslut och gör vad, samt vilka alternativ som finns att tillgå.

Först; jag har inte läst dokumenten men av vad jag har förstått härigenom hade dessa djurägare under 10 års tid varit föremål för diverse förelägganden och uppenbarligen inte åtgärdat de ställda kraven. Bara detta är grund nog för ett djurförbud (sista meningen egentligen bara en parentes, vet inte om detta är aktuellt i detta fall).

Sen;
1. Djurskyddsinspektören tar ett beslut om omedelbart omhändertagande.

2. Detta beslut underställs polis och länsstyrelse. Efter detta har alltså inte djurskyddsinspektören något som helst att göra med vad som händer med hästarna, dvs om de omplaceras, säljs eller avlivas.

3. Ett omhändertaget djur (i detta fall 13) ska, på polisens bekostnad, fodras, veterinärundersökas och ev. behandlas, få daglig skötsel etc. Detta kostar stora summor (foder, vet.kostnader, anställd för att ta hand om djuren etc). Bara att hitta akuthem/jourhem/tillfällig uppstallning till såpass många djur är inte det lättaste.

Om man inte har möjlighet att ordna detta, alternativt bedömer djuren som i alltför dåligt skick så avlivas de. Även de friskare. Det är inte helt ovanligt att friska djur avlivas, tex då djurägare har fått djurförbud och djuren avyttras från gården.

...o den ni då tycker ska "anstränga sig mer för att omplacera" i sådana fall är polisen, inte den enskilda djurskyddsinspektören.

Och appropå soc. Ofta tas kontakt med även dessa. Hur vet ni att det inte är gjort i detta fall?

Det är klart det kostar pengar att ta hand om hästar?????

Även utan lyxanläggning, hur tänker du?

Jag menar att det kostar inte mer bara för att man pysslar, fixar, donar, rider, sköter sin häst på bästa tänkbara sätt. Klart att det kostar, men det är en vesäntlig skillnad beroende på vilket stall man väljer att stå på. Och om man nu tex har 50.000kr som man kan köpa en häst för. Antingen köper man en häst för dessa 50 eller så letar man efter nåt billigare tex 30 så har man 20 man kan lägga ner på utbildning tex.... bara för att man köper billigt behöver inte betyda att man har noll kronor.

Sv: Hästägare fick se på när

Varför tycker du inte att kossorna ska omplaceras?

Bara för att skattepengarna går till lönen, betyder det inte att pengarna räcker för att sköta även vanvårdade djur.

Och jag tror inte att om svenska folket skulle rösta att de skulle vilja lägga x skattepengar för en sådan sak som att fodra andras djur.
Det är ju rätt kostsamt, inte bara fodret, det tillkommer uppstallning, veterinärvård samt skötsel, allt ska betalas.

Hästar slaktas, används i livsmedelsproduktionen i Sverige, jag förstår inte något av att det blir ett sådant rabalder för att två som var i något bättre skick än de andra, även de fick stryka på foten.
Pengar finns..var så säker....! och skattepengar måste vi betala ändå oavsett om inspektörerna gör ett bra jobb eller ej...

Hade tänkt hålla mig ifrån den här tråden helt...menmen.

Vissa av er som är så upprörda måste skilja på vilka som tar vilka beslut och gör vad, samt vilka alternativ som finns att tillgå.

Först; jag har inte läst dokumenten men av vad jag har förstått härigenom hade dessa djurägare under 10 års tid varit föremål för diverse förelägganden och uppenbarligen inte åtgärdat de ställda kraven. Bara detta är grund nog för ett djurförbud (sista meningen egentligen bara en parentes, vet inte om detta är aktuellt i detta fall).

Sen;
1. Djurskyddsinspektören tar ett beslut om omedelbart omhändertagande.

2. Detta beslut underställs polis och länsstyrelse. Efter detta har alltså inte djurskyddsinspektören något som helst att göra med vad som händer med hästarna, dvs om de omplaceras, säljs eller avlivas.

3. Ett omhändertaget djur (i detta fall 13) ska, på polisens bekostnad, fodras, veterinärundersökas och ev. behandlas, få daglig skötsel etc. Detta kostar stora summor (foder, vet.kostnader, anställd för att ta hand om djuren etc). Bara att hitta akuthem/jourhem/tillfällig uppstallning till såpass många djur är inte det lättaste.

Om man inte har möjlighet att ordna detta, alternativt bedömer djuren som i alltför dåligt skick så avlivas de. Även de friskare. Det är inte helt ovanligt att friska djur avlivas, tex då djurägare har fått djurförbud och djuren avyttras från gården.

...o den ni då tycker ska "anstränga sig mer för att omplacera" i sådana fall är polisen, inte den enskilda djurskyddsinspektören.

Och appropå soc. Ofta tas kontakt med även dessa. Hur vet ni att det inte är gjort i detta fall?

Äldrevården/soc har iallafall ej fungerat väl oavsett om de varit inkopplade eller ej och se mitt tidigare inlägg om vem som eg bär ansvaret, polisen, veterinären ellr djurskyddsinspektören.

Tyvärr ligger sverige efter många länder när det gäller omhändertagande av djur, behandling och omplacering.. Staten satsar helt enkelt inte nog med pengar.. Jag sitter ibland och tittar på Animal Planet och de duktiga inspektörerna i Houston som åker omkring och tar hand om vanvårdade djur, där är det minsann inte bultpistolen i första hand som gäller.. Tyvärr är läget i sverige ett helt annat.. :(

Personligen anser jag att staten borde satsa mångmiljonbelopp på att utbilda fler(och bättre) djurskyddsinspektörer, bygga fler djursjukhus och några rehabiliteringsgårdar och ordna ett nätverk för omplacering av djuren när dom tillfrisknat.. Drömma kan man ju.. :(

/ Fredrik

Du har i var och vart annat inlägg beskyllt mig för läsokunnighet.

Nu börjar jag undra hur det är med din?:angel:

Jag skrev "många av de som köper halvdana hästar", vilket innebär att jag inte menar just alla. Att du tar åt dig kan inte jag rå för.

Och än en gång framhäver du dig själv, för min del tycker jag inte en juniorhäst i just fälttävlan behöver vara sig varken särskilt bra, eller välutbildad.

Haha du är för rolig du. En junior häst på den tiden gick ** klass bland seniorer så du behöver INTE tala illa om min häst är du snäll, det är bara elakt och okunnigt!

Och du hästen har segrar och placeringar i både msv hoppning och dressyr förutom sina enligt dig mediokra resultat i bara fälttävlan

Spydigheter är du duktig på

Och skriv då istället EN DEL istället för många så hade det varit bättre.

och nej jag tar inte åt mig så som du vill framhäva det, jag gillar inte när man drar alla över en kam vilket du gör ofta!!

Och jo du har inte läst det jag skrivit för då hade jag inte behövt upprepa mig gång på gång

Tyvärr ligger sverige efter många länder när det gäller omhändertagande av djur, behandling och omplacering.. Staten satsar helt enkelt inte nog med pengar.. Jag sitter ibland och tittar på Animal Planet och de duktiga inspektörerna i Houston som åker omkring och tar hand om vanvårdade djur, där är det minsann inte bultpistolen i första hand som gäller.. Tyvärr är läget i sverige ett helt annat.. :(

Personligen anser jag att staten borde satsa mångmiljonbelopp på att utbilda fler(och bättre) djurskyddsinspektörer, bygga fler djursjukhus och några rehabiliteringsgårdar och ordna ett nätverk för omplacering av djuren när dom tillfrisknat.. Drömma kan man ju.. :(

/ Fredrik

Det är ju inte så att USA generellt har heltäckande nät av inspektörer som det visas i Animal Planet. Dessutom tycker jag att man där ibland väntar alldeles för länge med avlivning, troligen av juridiska skäl.

Sen anser jag inte att det är staten som skall bekosta djursjukhus, rehabilitering osv. Det är djurägarens ansvar.

...o förresten är även jag nyfiken på varför det inte blir lika upprörda känslor över de två "friska" nötkreaturen som avlivades? Var det bara hästarna som till varje pris skulle räddas?

Till varje pris är det väl ingen som skrivit.

och du får gärna skapa en tråd om nötkreaturen om du vill.

Denna tråden handlade om just hästarna. Men jag anser det inte vara skillnad faktiskt.

...o förresten är även jag nyfiken på varför det inte blir lika upprörda känslor över de två "friska" nötkreaturen som avlivades? Var det bara hästarna som till varje pris skulle räddas?

Därför att det sker dagligen i o med den industin, vilket man självklart kan ifrågasätta varför vi överhuvudtaget behöver äta kött....men då är vi ju inne på ett annat spår, det är så typiskt vissa folk, att bara för att man ifrågasätter vissa saker så ska massa annat skit dras upp som oxå är fel, och då har man inte rätt att tycka nåt bara för att det är fler saker som är fel....

Du har rätt i USA finns definitivt inget heltäckande nät av inspektörer, det är stora lokala variationer både när det gäller lagstiftning.
Ibland är det kommunala inspektörer ibland polis men ofta har samhället överlåtit tillsynen på ideella organisationer som tex Houston SPCA. Det satsas definitivt inga statliga medel på rehabilitering av vanvårdade djur.
Om det i sverige fanns seriösa fungerande organisationer med ett svenskt djurskyddstänk kanske det funnes bättre förutsättningar för myndigheter att omplacera. Faran är dock att det börjar cirkulera fler djur av den här typen på marknaden vilket leder till nya djurskyddsfall.
PL

Har du fått tag på protokollen än?
Efter att ha läst dem tycker jag att det skulle vara till varje pris.
PL

Senast ändrad:

Sen anser jag inte att det är staten som skall bekosta djursjukhus, rehabilitering osv. Det är djurägarens ansvar.

Men visst är det så att de/vi får bekosta det. :grin: Även om stat/kommun gör ingripande så får vi själva betala. Ibland direkt annars indrekt. Inte får svensson betala inte.

delvs *KL*

I frågan som detta gäller så anser jag att vissa inspektörer är fel på det. Tyvärr har det blivit så att vissa enskilda tar sin uppgift på enligt mej felaktigt sätt.

Det kan finnas flera orsaker till att omhänderta djur.
1. Vanvård där hästen är sjuk/dålig
2. Vanvård där tex byggnader är i dåligt skick så man anser att djuren far illa. Dessa djur kan såklart må prima.
3. Människan far illa och kommer förmodligen i framtiden inte att klara djuren.(missbrukare/psyk./ålder)

Människor som vanvårdar djur gör det av olika anledningar
1. Okunskap (betydligt vanligare än många tror)
2. Elakhet och illvilja (mycket, mycket ovanligt)
3. Psykisk ohälsa alt ålderdom (alldeles för vanligt)

När man omhändertar så anser jag att man måste ta hänsyn även till människan OAVSETT om hur illa djuren mår. Empati är ett ord som passar in men som tyvärr ofta faller bort när man är paragrafryttare.

För många, spec äldre, är djuren deras allt. Trots det blir det fel, och djuren missköts, och här måste vi bli bättre. Du och jag har ett ansvar! Den som blir äldre alt mår dåligt märker inte själv att det går fel. Då måste även vi andra ingripa, inte bara myndigheterna.

Mynidgheterna måste såklart ingripa, det är deras ansvar enligt lagen. Att då ingripa under vettiga former är självklart för de allra flesta inspektörerna men det finns undantag. En inspektör som faller under mintt begrepp som ovettig tillsammans med en veterinär som faller in under detsamma innebär katastrof för de flesta som drabbas. :eek:

Jag pratar delvis av erfarenhet. Hade en granne som drabbades av två "ovettiga". Till slut så fick det hela ett lyckligt slut med hjälp av en vettig distriktare och en vettig politiker (de finns :angel:). Inspektören jobbar i annan kommun och veterinären flydde också. :crazy:

I frågan här om att avliva djuren så ifrågasätter jag det. Enstaka djur var säkerligen berättigat men inte alla. Djuren var inte heller så ohanterade som det påstås i media och protokoll enligt annan veterinär som var närvarande. Enligt denne veterinär så var man oense om hanteringen men inspektören hade bråttom då anhöriga ev kunde flytta djuren. (Det finns andra sätt åt komma åt det!)
Jag tycker inte att det är försvarbart att avliva på det sättet som man valde. Denna typ av akutavlivning sker annars endast vid sjukdomar. Sista ordet är förmodligen inte sagt i denna fråga då veterinärer ifrågasatt hanteringen av ärende och djur.

Sen anser jag att myndigheten med lagar och rättigehter/skyldigheter, blir personifierad av en vanlig svensson, inte någon gud. Dennes känslor går ibland överstyr. Vi måste ha rätt att ifrågasätta. Det ingår i demokratin. Att ha olika åsikter utan göra person påhopp bör man klara även här på Buke. :devil:

Har du fått tag på protokollen än?
Efter att ha läst dem tycker jag att det skulle vara till varje pris.
PL

Notera att protokollen är starkt färgade...
Tyvärr blir det lätt så. Det finns andra åsikter från både kommun och veterinärkår.

PS! Kommunen undrar nog vad som sker... Frågan har blivit "sverigespridd". :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama