Sv: Hästägare fick se på när
Sen anser jag inte att det är staten som skall bekosta djursjukhus, rehabilitering osv. Det är djurägarens ansvar.
Men visst är det så att de/vi får bekosta det.
Även om stat/kommun gör ingripande så får vi själva betala. Ibland direkt annars indrekt. Inte får svensson betala inte.
delvs *KL*
I frågan som detta gäller så anser jag att vissa inspektörer är fel på det. Tyvärr har det blivit så att vissa enskilda tar sin uppgift på enligt mej felaktigt sätt.
Det kan finnas flera orsaker till att omhänderta djur.
1. Vanvård där hästen är sjuk/dålig
2. Vanvård där tex byggnader är i dåligt skick så man anser att djuren far illa. Dessa djur kan såklart må prima.
3. Människan far illa och kommer förmodligen i framtiden inte att klara djuren.(missbrukare/psyk./ålder)
Människor som vanvårdar djur gör det av olika anledningar
1. Okunskap (betydligt vanligare än många tror)
2. Elakhet och illvilja (mycket, mycket ovanligt)
3. Psykisk ohälsa alt ålderdom (alldeles för vanligt)
När man omhändertar så anser jag att man måste ta hänsyn även till människan OAVSETT om hur illa djuren mår. Empati är ett ord som passar in men som tyvärr ofta faller bort när man är paragrafryttare.
För många, spec äldre, är djuren deras allt. Trots det blir det fel, och djuren missköts, och här måste vi bli bättre. Du och jag har ett ansvar! Den som blir äldre alt mår dåligt märker inte själv att det går fel. Då måste även vi andra ingripa, inte bara myndigheterna.
Mynidgheterna måste såklart ingripa, det är deras ansvar enligt lagen. Att då ingripa under vettiga former är självklart för de allra flesta inspektörerna men det finns undantag. En inspektör som faller under mintt begrepp som ovettig tillsammans med en veterinär som faller in under detsamma innebär katastrof för de flesta som drabbas.
Jag pratar delvis av erfarenhet. Hade en granne som drabbades av två "ovettiga". Till slut så fick det hela ett lyckligt slut med hjälp av en vettig distriktare och en vettig politiker (de finns
). Inspektören jobbar i annan kommun och veterinären flydde också.
I frågan här om att avliva djuren så ifrågasätter jag det. Enstaka djur var säkerligen berättigat men inte alla. Djuren var inte heller så ohanterade som det påstås i media och protokoll enligt annan veterinär som var närvarande. Enligt denne veterinär så var man oense om hanteringen men inspektören hade bråttom då anhöriga ev kunde flytta djuren. (Det finns andra sätt åt komma åt det!)
Jag tycker inte att det är försvarbart att avliva på det sättet som man valde. Denna typ av akutavlivning sker annars endast vid sjukdomar. Sista ordet är förmodligen inte sagt i denna fråga då veterinärer ifrågasatt hanteringen av ärende och djur.
Sen anser jag att myndigheten med lagar och rättigehter/skyldigheter, blir personifierad av en vanlig svensson, inte någon gud. Dennes känslor går ibland överstyr. Vi måste ha rätt att ifrågasätta. Det ingår i demokratin. Att ha olika åsikter utan göra person påhopp bör man klara även här på Buke.