Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Dessutom så ja,precis som många andra i denna kommun så ringer jag då och då med div. frågor om ev. förfaranden på den egna gården eller djuren för att helt enkelt inte få en sur överraskning senare.

Det är väl bra att man kan ringa och fråga om regelverket om man inte kan det själv?

Sv: Hästägare fick se på när

Det var 3 hingstar på gården och dom var enligt protokollet "svårhanterliga"... (vill gärna veta hur mycket häst/hingstvana dessa inspektörer har)...

Menar du att utgången blivit annorlunda bara inspektören haft hingstvana? Hör du också till de som tror att svårhanterliga hästar inte är svårhanterliga egentligen alls och absolut inte farliga, det behövs bara lite rutin?

Jag tycker inte man behöver avliva en häst bara för att den är lite avmagrad, låt den äta upp sig i någon månad istället på en annan gård där dom klarar att ta hand om djuren bättre..

Ett av problemen brukar vara att om det är någon som verkligen kan ta hand om, så vill de ändå inte lägga pengar ur sin egen ficka till att ta hand om andras djur.

För det var ju kossor också, du månar väl lika mycket om dem, du bara missade skriva med det?

Menar du att utgången blivit annorlunda bara inspektören haft hingstvana? Hör du också till de som tror att svårhanterliga hästar inte är svårhanterliga egentligen alls och absolut inte farliga, det behövs bara lite rutin?

Jag håller med och vill också tillägga: varför är det myndigheternas ansvar att hantera och omplacera svårhanterade hästar? Och varför är det myndigheternas ansvar att göda avmagrade hästar?

Allt detta är faktiskt djurägarens ansvar.

I sådana lägen har hästar skjutits istället för att ngn riskerat livet för att komma inpå dem. Har man injektionsvapen eller stångspruta är det bättre men då blir det bara im o det tar för lång tid.
PL

Det tror jag inte ett dugg på.

Och skjuta en häst längst in i en lastbil bland 5 st andra känns inte som en bra ide :crazy:

Och hästar på den nivån väljer man inte att avliva som första alternativ

Det tror jag inte ett dugg på.

Och skjuta en häst längst in i en lastbil bland 5 st andra känns inte som en bra ide :crazy:

Och hästar på den nivån väljer man inte att avliva som första alternativ

Vad vill du ha sagt med den här lilla historien egntligen? Att en duktig hästmänniska skall klara att gå in i en transport med panikslagna hästar och behandla hästen längst in? jag tycker bara det låter som bristande riskmedvetande.

Som du säkert vet anses bonde vara det farligaste jobbet vi har. Ca 20 bönder dör varje år och just olyckor där djur är inblandade står för flera av de dödsfallen.

Om en djurägare inte bedöms klara av att hålla djur längre så är det väl inte nödvändigtvis myndigheternas ansvar att sälja djuren. Det är ju djurägaren som skall sälja innan det gått så långt.

Tja jag har inte motsatt mig att ägaren själv försöker sälja sina hästar.

men tex i detta fallet fick han möjlighet till det???

Vad vill du ha sagt med den här lilla historien egntligen? Att en duktig hästmänniska skall klara att gå in i en transport med panikslagna hästar och behandla hästen längst in? jag tycker bara det låter som bristande riskmedvetande.

Som du säkert vet anses bonde vara det farligaste jobbet vi har. Ca 20 bönder dör varje år och just olyckor där djur är inblandade står för flera av de dödsfallen.

Nej EN panikslagen häst inte flera!!

Och det är väl självklart att man måste göra det. Jag hade gjort det även om det inte hade varit min egen häst just för att inte riskera att min häst skulle skadas om den fanns med i samma lastbil.

De flesta lastbilar finn det möjlighet att skydda sig själv genom foderbordet etc

Hur många av de olyckorna inbegriper häst???

Jag har inte skrivit som första alternativ, men det måste övervägas om det blir för farligt.
Hur värdefull skall en häst vara för att den skall vara värd att riskera livet för?
Som vet skall man i ett sånt läge säga nej om det är för farligt o man inte kan få till en rimligt säker lösning, sen spelar det ingen roll hur många miljoner hästarna är värda.
PL

Jag har inte skrivit som första alternativ, men det måste övervägas om det blir för farligt.
Hur värdefull skall en häst vara för att den skall vara värd att riskera livet för?
Som vet skall man i ett sånt läge säga nej om det är för farligt o man inte kan få till en rimligt säker lösning, sen spelar det ingen roll hur många miljoner hästarna är värda.
PL

Nu tänker jag mest på de andra hästarna. Avlivar man en häst i en lastbil och den faller omkull så finns ju risken att den skadar de andra hästarna, det anser jag inte vara en risk man bör ta. Det borde vara en absolut sista utväg.

Nu har det gått att ge alla dessa hästar lugnande som denna situation uppkommit i.

Med tanke på hur du skrev innan så fick jag uppfattningen om att det var mer än en häst det gällde. Du skrev ju så här:

Oftast så blir det inte flera hästar som blir panikslagna. Utan det handlar om häst som känner klaustrofobisk kännsla som blir panikslagen.

De andra hästarna brukar stå stilla även om de ibland kan bli oroliga om grannhästen "springer" på mellanväggen

Ber om ursäkt för att jag fick det att framstå som om alla hästarna var panikslagna även om jag tog för givet att folk visste att så inte brukar vara fallet.

Ber om ursäkt för att jag fick det att framstå som om alla hästarna var panikslagna även om jag tog för givet att folk visste att så inte brukar vara fallet.

Jag förutsatte bara att du menar fler än en häst om du skriver hästar, svårare än så är det inte. Det blir lite svårt att ta dig på allvar när du hela tiden ändrar dina historier.

Det var 3 hingstar på gården och dom var enligt protokollet "svårhanterliga"... (vill gärna veta hur mycket häst/hingstvana dessa inspektörer har)...

Utan att på nått sätt racka ner på någon så kan jag här svara,och har även skrivit det i en tråd tidigare om HINGSTAR,alltså inte om inspektörn i fråga..Men..
När jag hade inspektionen så fick jag ett par frågor om min hingst just för att han används i avel.
Hon undrade då om jag tyckte det fungerade bra med en hingst bland alla stona för jag har ju så litet stall,så de är ju bland varandra liksom och om jag inte var nervös när han gick i hagen och stona bara på andra sidan vägen.

Ärligt,hade det inte fungerat så hade han antingen varit såld eller kastrerad.

Och jag kan också skriva att om ngn kommer å tar ut en-två hästar i "fel ordning på fel tid" så blir även min hingst stökig inne i stallet,de tar ju hans flock juh.

Senast ändrad:

Det händer en del!

Men om man vet om det beror väl på vilken erfarenhet man har av att resa och tävla med hästar i världen

En del, ja. Men hur vanligt är det om man ser till totala antalet hästar i landet att de står i en lastbil på en färja under en utlandstur?
Sedan ska de få panik också?

Och hur kan du få till en jämförelse med ohanterade hingstar? Jag antar, recis som TomasN att du på något sätt vill framhäva din egen duktighet och dina egna kunskaper nu när du inte längre kan hålla ordning på vad du skrivit.

Jag förutsatte bara att du menar fler än en häst om du skriver hästar, svårare än så är det inte. Det blir lite svårt att ta dig på allvar när du hela tiden ändrar dina historier.

Så typiskt buke så det inte är sant.

Jag skrev hästar eftersom det hänt fler gånger, dock inte under samma resa och samma häst!!

Men eftersom det är skrift här så blir det lätt missförstånd. Jag ber om ursäkt och du blir spydig :crazy:

För att återknyta till trådens ämne så har jag annorlunda erfarenhet vad gäller ohanterade hästar,jag har fått uppfattningen att en panikslagen ohanterad hästs beteende gärna smittar av sig på andra dito.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama