Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men om man på ålderns höst, tragiskt nog inte kan sköta sina djur, är det då inte ett måste att en annan myndighetsperson går in och bestämmer, som här en veterinär?

Då pratar vi om djur som är misskötta, vilket jag inte menade i mitt inlägg om du läser det igen!

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=10854401&postcount=168

Och jo jag tycker att omplacering skall vara det första man försöker med om hästen är frisk

Ja men det är korkat att påstå att det inte är några problem, det är tvärtom en av de farligaste situationer man kan ge sig in i o då måste man fundera över vems liv som är vårt mest veterinärens eller hästens!
PL

Ja men här var det fråga om vanskötta djur som var ganska friska, men inte ok.
PL

Och jo jag tycker att omplacering skall vara det första man försöker med om hästen är frisk

Om en djurägare inte bedöms klara av att hålla djur längre så är det väl inte nödvändigtvis myndigheternas ansvar att sälja djuren. Det är ju djurägaren som skall sälja innan det gått så långt.

I sådana lägen har hästar skjutits istället för att ngn riskerat livet för att komma inpå dem. Har man injektionsvapen eller stångspruta är det bättre men då blir det bara im o det tar för lång tid.
PL

Inte i en lastbil där andra hästar står bredvid på en färja på väg till Tyskland.

Beror på situation

Jo jag skulle nog säga att jag inte skulle riskera mitt liv för en häst. Och även om jag skulle göra det skulle jag absolut inte kräva att någon annan gjorde det.

Monika Ängehult bord sopa rent framför egen dörr.. hon står i ett stall med låg takhöjd..lägligt vid inspektioner är hennes häst flyttad till annat ställe..

Detta har jag också hört,hon står ju inte alltför långt bort "mitt".
Det snackas också mkt bland andra gårdsägare i trakten att det stallet inte skulle gå igenom en inspektion egentligen.

Hur det än är med den saken så var det inte hon som tog de tunga besluten i det här ärendet!
Har ni någon skit att kasta på biträdande länsvet också?
PL

Hur det än är med den saken så var det inte hon som tog de tunga besluten i det här ärendet!
Har ni någon skit att kasta på biträdande länsvet också?
PL

Tack,men jag avstår det mesta i denna tråd då jag faktiskt bor i denna kommun.
Jag har själv gamla,slitna byggnader som det diskuterats om i denna tråd,och jag precis som hmm Bitch tror jag h*n hette,hört att hbl'et ej finns på plats vid inspektion.Nu vet jag iof inte om den lever för den har dragits med en hälta tidigare som kommit å gått,å detta är då verkligen inget rykte då jag faktiskt stöter på MÄ då och då,vi har häst i samma närområde och nyttjar samma anläggning,tränare m.m

Dessutom så ja,precis som många andra i denna kommun så ringer jag då och då med div. frågor om ev. förfaranden på den egna gården eller djuren för att helt enkelt inte få en sur överraskning senare.

Du har HÖRT att hennes häst inte finns på plats. Inget rykte?
Hur som helst verkar hon gjort sitt jobb i det här ärendetö. Även om en del okunniga kalla henne idiot här i tråden kan knappast ngt av kritiken lastas henne.
PL

Senast ändrad:

Ja jag har hört att hennes häst ej är på plats,inte utav henne själv,men utav andra som jag faktiskt litar på å som också bor i närområdet och nej jag tror inte det bara är ett rykte.
Många inspektioner sker dessutom sommartid då hästarna är på beten ;)
Själv hade jag min för ca 3 veckor sen.

Jag lastar inte henne för kritiken ang. fallet som sådant,jag aktar mig noga för det helt enkelt.

Om det inte har med kritiken av ärendet att göra förstår jag inte varför det nämns i tråden.
PL

Kanske som kritik för hur det fungerar i denna kommun? ;) För det ÄR skillnad mellan gårdarna och besluten.

Finns många inlägg som man undrar vad de har å göra i denna tråd övht.

Å konstigt nog,det är inte alltför många år sen då en häst övergavs å lämnades på en "lösdrift" och hittades av en händelse i ett riktigt kasst skick,den avlivades inte.
Också detta i samma kommun,beslutat av samma länstyrelse osv.

Sv: Hästägare fick se på när

Det var 3 hingstar på gården och dom var enligt protokollet "svårhanterliga"... (vill gärna veta hur mycket häst/hingstvana dessa inspektörer har)... Vi har en vallack i stallet som tror han är hingst och studsar omkring när han leds ut i hagen, men gör inget egentligen.. Han skulle antagligen åka på samma dödsdom av en inspektör.. Han är dessutom hur snäll som helst..

Dom var avmagrade och ett sto "såg slö ut"(alltså vilken enormt skicklig diagnos) bevisligen har dom inte gjort sig någon större möda för att undersöka hästarna när dom avlivar dom för att dom ser slöa ut och är lite magra... En annan, äldre häst, hade en hälta från en sårskada(det var den som skickades till obduktion).. Inget som helst om skicket på hästarnas tänder, hovar eller dylikt finns med i protokollet..

Jag tycker inte man behöver avliva en häst bara för att den är lite avmagrad, låt den äta upp sig i någon månad istället på en annan gård där dom klarar att ta hand om djuren bättre..

Jag vet själv om ett liknande sånthär fall då det var en djurägare nära där jag har min häst som missskötte sina djur. Och jag förstår hetl och hållet och håller med helt klart att dom två friska hästarna skulle skjutas också, hon som jag vet hade väll runt 20 hästar 10 kossor och massor med katter och hundar, vi såg hästarna stå utan mat i 1-2 veckor dom gick och skrapade och försökte äta allt, tills en dag när en häst låg DÖD i hagen efter en obduktion på hästen visade det sig att hästen hade svultit till döds för allt fett runt hjärna och allt var borta, efter det var det full fart på djurskyddsnämnden men inte innan det hände, det är så synd, jag sa det varjegång vi åkte förbi eller redförbi hästarna att det som är mest värdigt i deras liv är ett skott i pannan.

Nu har äntligen hästarna kommit bort. och dom hästarna på den gården med man måste också se till djurets bästa hur värdigt är det att omplaceras. visst den kan få massor med mat kanske och bli en bra sitta på och åka häst för den kommer aldrig hinna med i utbildningen den hästen. Tyckte detta var helt rätt bedömning utav dom som tog beslutet om hästarna. Även om det är hemskt så är det mest rätt, nu gallopperar alla nog med öronen frammåt och äntligen fria ifrån allt på dom eviga gröna ängarna.

Sv: Hästägare fick se på när

Det var 3 hingstar på gården och dom var enligt protokollet "svårhanterliga"... (vill gärna veta hur mycket häst/hingstvana dessa inspektörer har)... Vi har en vallack i stallet som tror han är hingst och studsar omkring när han leds ut i hagen, men gör inget egentligen.. Han skulle antagligen åka på samma dödsdom av en inspektör.. Han är dessutom hur snäll som helst..

Dom var avmagrade och ett sto "såg slö ut"(alltså vilken enormt skicklig diagnos) bevisligen har dom inte gjort sig någon större möda för att undersöka hästarna när dom avlivar dom för att dom ser slöa ut och är lite magra... En annan, äldre häst, hade en hälta från en sårskada(det var den som skickades till obduktion).. Inget som helst om skicket på hästarnas tänder, hovar eller dylikt finns med i protokollet..

Jag tycker inte man behöver avliva en häst bara för att den är lite avmagrad, låt den äta upp sig i någon månad istället på en annan gård där dom klarar att ta hand om djuren bättre..

jag vet inte men jag tyckte jag såg att de flesta hästarna var ganska gamla här ngn stans i forumet, men om en häst är 15-16 år och aldrig blivit kollad i munnen av en tandläkare och aldrig maskad på massor med år så är det väldigt svårt för dom att äta upp sig, för är dom aldrig maskade på många år så har dom nog lite allt möjligt i kroppen och är nog helt uppätna inuti. Men som sagt, jag förstår dom att dom avlivade allihopa..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama