Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Det verkar inte helt klart om du tycker att avlivningen i sig är ok eller inte.
PL

Uppenbarligen minns jag den andra tråden bättre än dig.:angel:

Det var i den du beskrev stoet.

Jag vet vad jag skrev och jag vet vad jag tycker, du kan inte lägga ord i munnen på mig om vad jag tycker eller inte!

Jag har aldrig ansett att man skulle flytta djur som är vanvårdade, det har du tagit rätt ut i luften!

men det spelar ingen roll hur många gånger jag skriver till dig om vad jag anser för det rinner av dig som vatten och du vet inte vad du läst och hittar på saker som du tror att andra tycker!!! Du har ett rätt otrevligt och arrogant sätt att skriva och det får mig att inse att du verkligen saknar empati och förståelse!

Men bara för att du skall förstå!

Jag har INGET emot sakfrågan dvs beslutet att omhänderta djur som lider ELLER att avliva djur som lider.

Det jag hade emot i denna fråga är sättet man gör det på samt att man avlivar och avblodar på samma ställe på gårdsplanen.

Och det enda jag skrivit om hästarna är att 6 åringarna beskrevs som att de var i fint skick helt enligt inspektören!!

Jag tänker inte svara dig något mer för du är bara ute efter att bråka och vara spydig, och det sättet du tänker på dvs helt utan empati gör att det inte är lönt att förklara heller.

Det jag hade emot i denna fråga är sättet man gör det på samt att man avlivar och avblodar på samma ställe på gårdsplanen.

Jag tänker inte svara dig något mer för du är bara ute efter att bråka och vara spydig, och det sättet du tänker på dvs helt utan empati gör att det inte är lönt att förklara heller.

Jag förstår ändå inte vad skillnad gör vare sig för djuren eller heller ägaren, om man duttar ut djuren, skjuter och avblodar lite varsomhelst, bara inte på samma ställe, men ändå på gården?

Om de hade gjort så är jag övertygad att bråket i tråden delvis gällt det.

Jag förstår ändå inte vad skillnad gör vare sig för djuren eller heller ägaren, om man duttar ut djuren, skjuter och avblodar lite varsomhelst, bara inte på samma ställe, men ändå på gården?

Om de hade gjort så är jag övertygad att bråket i tråden delvis gällt det.

Gårdsplanen är väl i vart fall stor skillnad från att gå en bit ut i en hage.

Förstår du inte det själv??

Har du varit med vid någon avlivning själv?? För det låter inte som det faktiskt

Men ändå skrev du nyss(221) att du inte tycker det är ok att avliva friska hästar:confused: Blir lite dubbla budskap!
PL

Du verkar fortvarade inte förstå de hanteringsmässiga problemen/riskerna med att leda omkring djuren i terrängen.
PL

Men ändå skrev du nyss(221) att du inte tycker det är ok att avliva friska hästar:confused: Blir lite dubbla budskap!
PL

Ja jag tycker inte att det är ok av myndighet att avliva friska hästar. Att man själv väljer att göra det med sin egen har jag absolut inget emot men när någon annan tar det beslutet är jag mer tveksam faktiskt.

Du verkar fortvarade inte förstå de hanteringsmässiga problemen/riskerna med att leda omkring djuren i terrängen.
PL

Förhoppningsvis så borde ju veterinären givit lugnande medel till djuren, annars tycker jag det är en stor brist när det gäller djurskyddet av dem!!

Nu blir det konstigt! I vartannat inläg skriver du att du inte har ngt att invända o i vartannat att det inte är OK.
PL

Att bulta hästar utan att ge lugnande är ingen djurskyddsmässig brist!
Att ge lugnande innan man leder ut dem i terrängen skulle dessutom inte tagit bort risken att ngt djur slitit sig.
PL

Senast ändrad:

Har du varit med vid någon avlivning själv?? För det låter inte som det faktiskt

Klart jag har, oempatisk som jag är.
Kör själv både egna hästar och i några fall ko till slakt, faktiskt även gris, har fått vara med förut inne och "hålla handen".

Djur skjuts, bultas och avblodas hemma.

Kanske för att jag är så van som jag inte tycker det är märkligt om alla avblodas på samma ställe.
Jag är faktiskt betydligt mer "upprörd" över att man under så många år fått hålla djur i de byggnader som syntes i filmen under förutsättning att byggnaderna var lika dåliga innuti som de såg ut att vara utvändigt.

Ja jag tycker inte att det är ok av myndighet att avliva friska hästar. Att man själv väljer att göra det med sin egen har jag absolut inget emot men när någon annan tar det beslutet är jag mer tveksam faktiskt.

Ehh.... ett veterinärt beslut... mer tveksamt än en privatperson.....?:confused:

Klart jag har, oempatisk som jag är.
Kör själv både egna hästar och i några fall ko till slakt, faktiskt även gris, har fått vara med förut inne och "hålla handen".

Djur skjuts, bultas och avblodas hemma.

Kanske för att jag är så van som jag inte tycker det är märkligt om alla avblodas på samma ställe.
Jag är faktiskt betydligt mer "upprörd" över att man under så många år fått hålla djur i de byggnader som syntes i filmen under förutsättning att byggnaderna var lika dåliga innuti som de såg ut att vara utvändigt.

Så du menar att du kan bedöma byggnadernas skick genom det lilla korta klippet man fick se??

Vad var värst tyckte du?? Att det inte var målat eller det skjul som står framför stallet inte var bra skick??

jag är bara nyfiken på hur du kan bedöma byggnaderna så bra och andra som skrivit att de inte tycker hästen se mager ut inte skulle kunna se det på samma klipp??

Ehh.... ett veterinärt beslut... mer tveksamt än en privatperson.....?:confused:

Men snälla du inser du inte vad du skriver???

Vad hade du tyckt om det kom en myndighets person och avlivade din FRISKA häst??

Nu skriver jag inte om skadade eller misshandlade hästar utan friska!!

Om du väljer att avliva din egen häst så är det ju DITT eget beslut.

Men jag tror nog inte att du skulle uppskatta om någon kom och gjorde det utan ditt samtycke!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama