Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ring Flens kommun så skickar de via mail eller post. vxl 0157-190 00,
ellerMonica Ängehult 0157-191 07

Ring Flens kommun så skickar de via mail eller post. vxl 0157-190 00,
ellerMonica Ängehult 0157-191 07

Jag ringde direkt på expeditionen 191 05 istället.. Vet inte om jag hade klarat att vara sansad i telefon med korkskaftet till inspektör :p

När du ringer, begär allt som rör detta ärende. De kan ju vara som frågetecken på kommunen, vilket de var när jag kontaktade dem då blir man ju frågande själv, har de fler liknande ärenden ? Det kan ju inte vara varje dag man avlivar 13 djur på detta brutala sätt inför dessa gamla människor.

Sv: Hästägare fick se på när

Jag begjorde tyvärr bara beslutsprotokollet från den 17e april. Men om någon annan får hela rasket kan ni ju säga till :)

Men hur stor är marknaden for ohanterade 6-åringar om inte stammen är ngt speciellt?
PL

För de flesta som bara vill ha en bra och trevlig ridhäst och inte ska hålla på med avel, är inte stammen viktig alls. Det finns massvis av korsningponnyer av okänd ras som säljs för 50-60 tusen bara de kommit ut på tävlingsbanan. Så om bara hästen har några förutsättningar för att gå lättare klasser i dressyr eller hoppning, vilket de flesta har så borde det inte vars svårt att sälja en sådan häst till rätt pris.

Beslutsprotokoll kan de scanna in men vill man ha allt skickas det via post, eftersom det ej ligger digitalt...antar att det har att göra med att det är en myndighetsutövande myndighet och man ej får lägga vissa uppgifter via mail .....
lämna din adress så får du det i brevlådan.

Nu har jag fått hela rasket mailat till mig..

Citat från protokollet för inspektionen den 15/4:
"I samtliga boxar som hingstarna stod i utgjordes underlaget av en djup hårdtrampad och ojämn gödselbädd utan torrt strömaterial som var ca 1 meter hög. Hos en av hingstarna bidrog gödselbädden till att takhöjden i boxen var alltför låg."

Det är då inget tvivel om att myndigheterna gjorde rätt som ingrep, det jag inte håller med om är att dom direkt valde att avliva samtliga djur utan att ge dessa en chans till omplacering.

3 april 2008 inkom anonym anmälan
10 april gjordes en inspektion
17 april togs beslut om omhändertagande(detta kunde överklagas)
13 maj verkställdes beslutet och djuren avlivades(gissningsvis utan att någon överklagan gjorts då detta inte nämns i protokollen?)

Myndigheterna gjorde rätt som agerade tycker jag, däremot gör det bedrägliga tillvägagångssättet mig både arg och förbannad!

/ Fredrik
(vem vill nu ha det här mailat till sig? pma mig emailaddress)

Men för majoriteten av dessa är inte en ohanterad 6-åring något lämpligt objekt.
Sen har vi som sagt passfrågan.
PL

Vari ligger det bedrägliga tillvägagångssättet?
PL

Du tycker inte det är bedrägligt att dom avlivade alla djuren framför ögonen på ägarna? Eller ens verkat ha tagit ställning till att omplacera NÅGOT av djuren även de friska?

I beslutet om omhändertagande står faktiskt beslut om omhändertagande för försäljning ELLER avlivning..

/ Fredrik

Som jag skrivit ovan framgår inte om djurägarna ombads att avlägsna sig, om detta inte gjordes var det en klar brist i polisens genomförande.
Jag anser inte att det på något sätt är bedrägligt att polisen beslutade om avlivning. Men så har jag heller inte åsikten om att vanvårdade djur till varje pris skall ompaceras de blir allför ofta vandringspokaler.
Efter att ha läst protokollet skulle jag knappast kalla något av djuren friska, två av hästarna o två av ungnöten var i mindre dåligt skick. Konstigt att ingen skriker om ungnöten.
PL

I ett antal andra trådar som egentligen handlar om samma sak, dvs grov vanvård på grund av att ägarna tappat kontrollen, har jag försvarat ägarna när folk börjat gapa om inspärrning på livstid, utan mat, o andra tortyrstraff. Rubriken friska hästar avlivades får genast samma drev att gå åt andra hållet utan att ngn har en aning om vad det rör sig om. Heder åt preed som tog fram protokollen.
PL

Du tycker inte det är bedrägligt att dom avlivade alla djuren framför ögonen på ägarna? Eller ens verkat ha tagit ställning till att omplacera NÅGOT av djuren även de friska?

I beslutet om omhändertagande står faktiskt beslut om omhändertagande för försäljning ELLER avlivning..

/ Fredrik

Är en hästs liv så viktig att man alltid skall försöka omlacera istället för att avliva? Det är ju tämligen accepterat att djur avlivas så vad är problemet egentligen?

Jag tycker inte att problemet är om hästarna avlivas eller omplaceras. För mig är problemet att det ju av förklariga skäl inte går att ställa saker tillrätta efter en avlivning. En överklagan känns då meningslös.

Jag har för lite fakta för att ta ställning till vem som gjort fel egentligen.

Det jag mest invänder mot är att man till varje pris skall ompacera. Varför?

I ett antal andra trådar som egentligen handlar om samma sak, dvs grov vanvård på grund av att ägarna tappat kontrollen, har jag försvarat ägarna när folk börjat gapa om inspärrning på livstid, utan mat, o andra tortyrstraff. Rubriken friska hästar avlivades får genast samma drev att gå åt andra hållet utan att ngn har en aning om vad det rör sig om. Heder åt preed som tog fram protokollen.
PL

Ja visst är det märkligt hur olika trådar om vanvårdade djur kan bli så olika. Jag förstår det inte faktiskt.

Lite beror det förstås på att hela tråden är baserad på några tidningsnotiser o två svt- klipp.
Min erfarenhet är att om man vet vad som hänt i den här typen av fall så är det ofta påfallande hur mycket missupfattningar o sakfel media kommer med.
PL

Är en hästs liv så viktig att man alltid skall försöka omlacera istället för att avliva? Det är ju tämligen accepterat att djur avlivas så vad är problemet egentligen?

Jag tycker inte att problemet är om hästarna avlivas eller omplaceras. För mig är problemet att det ju av förklariga skäl inte går att ställa saker tillrätta efter en avlivning. En överklagan känns då meningslös.

Jag har för lite fakta för att ta ställning till vem som gjort fel egentligen.

Det jag mest invänder mot är att man till varje pris skall ompacera. Varför?

Inte till varje pris, men man kan ju åtminstone anstränga sig lite? Nu vet jag ju inget om inspektörens/veterinärens kunskaper om hästar men jag skulle inte bli förvånad om den inte sträckte sig längre än min vänstra lilltånagel, vi har nämligen distriktsveterinärer här som inte vågar gå in och ge penicillin till sjuka hästar utan lämnar istället spruta+kanyler till hästens 12-åriga ägare att ordna med själv.. :/

Personligen värderar jag djurs liv högre än människors.. Människor härjar, våldtar, mördar, skövlar osv och i allmänhet bara förstör hela planeten.. :/

/ Fredrik

Ja där har vi den grundläggande skillnaden mellan dig o oss med lite mer rötter i jordbruket.
Vad beträffar att veterinärer inte vågar behandla hästar är det oftast grova överdrifter o resten av fallen beror på att vi är våra egna skyddsombud o värderar vårt liv o hälsa mer än hästens. Vi har order att inte utsätta oss för onödiga risker med hästar som ägaren inte har koll på(men oftast tar vi för stora risker ändå).
PL

Senast ändrad:

Ja där har vi den grundläggande skillnaden mellan dig o oss med lite mer rötter i jordbruket.
Vad beträffar att veterinärer inte vågar behandla hästar är det oftast grova överdrifter o resten av fallen beror på att vi är våra egna skyddsombud o värderar vårt liv o hälsa mer än hästens. Vi har order att inte utsätta oss för onödiga risker med hästar som ägaren inte har koll på(men oftast tar vi för stora risker ändå).
PL

Hästen jag pratar om var hur snäll som helst, jag var där och känner både häst och ägare väl. En varmblodstravare som led av kvickdrag, kom på nu att det var inte penicillin utan cortizon som hästen fick.. Veterinären försökte inte ens att ge någon spruta för hon vågade inte gå in till hästen, som stod och hängde och var helt slut pga kvickdraget...

En gång kom en distriktsveterinär till ridskolan för att raspa tänderna på en privathäst och vaccinera.. Hon visste inte hur man monterade på munstegen så en i stallpersonalen fick sätta på den.. (personligen hade jag skickat hem henne utan att betala ett öre)..

En annan gång var det en 30 år gammal häst med ett svullet bakben pga lymfangit(vilket vi alla i stallet redan konstaterat) men hästen fick genomlida en rektalundersökning och veterinären sa att hästen hade minsann pungbråck.. Och medans hon stod där bak och grävde i tarmen sa hon till hästens ägare "det är farligt att undersöka gamla hästar rektalt då dom ofta kan ha sköra tarmar som lätt går sönder" och fick ägaren att brista ut i gråt.. Hästen lever idag efter alla om och men(34 år tror jag han är nu), den fick till slut efter vi övertygat veterinären om att ta blodprov för att kolla efter lymfangit.. Försäkringsbolaget undrade dock varför i helskotta en lymfangitbehandling kostade över 5000kr(det kom ut en andra veterinär efter en timme som heller inte fattade ett jota)..

Ska jag fortsätta? Bara några få saker jag varit med om personligen som påvisar hur inkompetenta en del veterinärer kan vara.. Jag skulle inte lita på distriktarna här att pumpa däcket på min cykel ens... Som tur är har vi en privatpraktiserande veterinär som vet vad hon gör och själv föder upp hästar, nackdelen är att hon inte arbetar jourtid..

Och nu har jag spårat ur tråden helt hehe... :p

/ Fredrik

I ett antal andra trådar som egentligen handlar om samma sak, dvs grov vanvård på grund av att ägarna tappat kontrollen, har jag försvarat ägarna när folk börjat gapa om inspärrning på livstid, utan mat, o andra tortyrstraff.

Rubriken friska hästar avlivades får genast samma drev att gå åt andra hållet utan att ngn har en aning om vad det rör sig om.

Bingo.

10 tecken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama