Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Är hon sjuk eller? Hur kan man välja att avliva hästar som är unga och friska och dessutom "fina" ?? och vad var "kan jag glatt säga" för en idiotisk kommentar egentligen????

En ohanterad sexåring kan mycket väl bli en fin häst med rätt utbildning. Och inte fan är det traumatiskt för dom att åka hästbuss.
Hur fn blev hon inspektör kan man ju undra sig... Idiot.

Sv: Hästägare fick se på när

Att folk inte kan kämpa lite mer för djurens liv!!! Den hästen går inte att hantera, ja men då avlivar vi den. Och den hästen är frisk men gammal ja men då avlivar vi den med. Den hästen är halt tar säkert lång tid innan den är frisk ja men då avlivar vi den!
Ska de verkligen vara så lätt att få avliva ett djur?? Borde inte de oxå ha lika stor rätt att leva som vi människor???
:devil:

Du tycker att "folk" ska kämpa mer för djurens liv.

Vad gör du själv för att minska avlivning av djur, eller hör du till det flertal här i tråden som gapar och tycker alla andra ska "ställa upp"?

.

3: Vad gäller avlivningarna så tycker jag att de borde haft rejält med exemplevis träflis med sig.

Som jag skrivit innan så tycker även jag att de borde ha lagt ut något, om inte annat efteråt, för att suga upp blodet.

1: Pratat med ägaren om han hade kunnat tänka sig att sälja hästarna. (förstår att detta kan vara svårt med äldre gubbar som har haft häst i hela sitt liv)

Men sättet de utförde avlivningen är i min värld vidrig! Djurskyddsinspektören ger också ett mycket tvivelaktigt intryck efter det jag läst.

De hade tydligen ombett mannen förut att sälja av.Han ville inte.

Hur skulle avlivningen utförts för att inte vara vidrig? För min del är det väl sannerligen det bästa att bulta i boxen eller direkt utanför stallet?

Och att inspektören inger ett tvivelaktigt intryck, spelar ju inte så stor roll, när det var veterinären som bestämde hur, var och när avlivningen skulle utföras.

Jag ska berätta för dig att jag har tagit hand om flertalet misshandlade och missskötta djur som behövt hem jag gör allt jag kan för att rädda de djuren. Jag försöker alltid göra nått för de djur som har svårt som jag stöter på! Om alla gjorde iaf lite så sklulle de göra stor skillnad. Även om de andra bara "gapar" så tycker de iaf något och kanske kommer de en dag också att försöka göra något åt det.

Du kanske inte tycker det men för polisen är det inte riktigt ok att begå olagligheter, det brukar bli ett jäkla liv.
PL

Du ältar petitesser, tala istället om hur ditt fantastiska tillvägagångssätt i detta fall varit om du stått som veterinär eller inspektör.

Här har de ingripit snabbt, sannolikt räddat djuren från svältdöden, och du mal upprepande om skitsaker.

:crazy:

Nu var ju de ungahästarna inte i dåligt skick, vad är det för svårt att förstå med det??

Jag anser INTE att man skall avbloda 13st djur på samma ställe, jag tycker att man skall ge skriftliga förelägganden bla

Allt annat jag tycker har jag skrivit men du läser inte!!

Jag kan delge mig hur jag tycker att de kunde gjort istället.

1: Pratat med ägaren om han hade kunnat tänka sig att sälja hästarna. (förstår att detta kan vara svårt med äldre gubbar som har haft häst i hela sitt liv)

2: Faktiskt försökt ringa SHV. Enligt inspektören var det "inte lönt" eftersom kunskapsnivån på omplaceringshem var för låg. Jag tycker att en djurskyddinspektör bör göra ett försök till omplacering, inte för att de måste utan för att det finns en möjlighet för djuren att bli fullt fungerande hästar i arbete. Att inte ens försök till detta gjordes med de två ohanterade sexåringarna som var i fint skick tycker jag är berövligt. Sex år är inte så hysteriskt gammlat.

3: Vad gäller avlivningarna så tycker jag att de borde haft rejält med exemplevis träflis med sig. Efter varje avlivning hade de kunnat skjölja undan blodet och täcka med flis innan de tog nästa häst. Jag hänvisar än en gång hur ett liknande förfarande med avlivning hade möts av en inspektör.

4: De hade ploisen med ut eftersom det fanns risk för motstånd av ägaren- Detta till trots var ägaren tvungen att se på när hästarna avlivades för att sen få åka till psyk. Detta är under all kritik. Att låta en gammal man få se sina djur sluta sina liv på det sättet är bland det värsta jag hört. Det måste ha funnits möjlighet att tvångsomhänderta mannen så att han slapp se det. I synnerhet eftersom det bedömdes att ha skulle kunna gjort motstånd.

I övrigt motsätter jag inte avlivningen av de gamla hästarna. Döden är som sagt inget lidande. Men sättet de utförde avlivningen är i min värld vidrig! Djurskyddsinspektören ger också ett mycket tvivelaktigt intryck efter det jag läst.

:bow:

Tack det är exakt mina åsikter

Tycker det står så mycket oklara saker i detta fallet, först muntligt föreläggande sedan så skriver någon att det framlagts långt tidigare etc

Jag tycker allt verkar synnerligen rörigt och eftersom man inte riktigt vill gå ut med hur det har gått till och alla ger olika versioner så känns det som om något är fel

Citerat från din länk
För att kunna tillgripa ett omedelbart omhändertagande, d.v.s. ett omhändertagande
utan något föregående föreläggande, krävs det att situationen är tämligen akut och ett
föreläggande framstår som meningslöst. Situationen kan vara att djuret är gravt
vanvårdat eller misshandlat eller där djurägaren inte är kapabel att ta hand om djuret
på grund av sjukdom, alkoholmissbruk eller narkomani.
Även i de fallen där ägaren
eller vårdaren är okänd och inte kan nås för tillsägelse, när djuret är övergivet och
ägaren eller vårdaren medvetet håller sig undan eller när det i övrigt bedöms
oundgängligen nödvändigt från djurskyddssynpunkt skall ett djur omhändertas
omedelbart.

jag ställer mig frågande till dessa meningar?? Var det så när det gällde de unga hästarna?? veterinären nämnde dem som i fint skick. Att hästar runt 30 år kan se magra ut eller rättare sagt är det i de flesta fall tvekar jag inte ett dugg på, men när det gäller de unga hästarna så känns det faktiskt underligt

olgaklara;10850325 Jag anser INTE att man skall avbloda 13st djur på samma ställe skrev:
Hur skulle det gjorts då?

Och tänker du ens på problematiken som faktiskt kan uppstå om skriftligt föreläggande lämnas en tid innan omhändertagandet? Hade det varit bättre om alla flyttats under dåliga omständigheter?

För egen del tycker jag lika synd om nötkreaturen, men jag inbillar mig att tråden inte ens existerat om det bara varit nöt det handlade om.

De hade tydligen ombett mannen förut att sälja av.Han ville inte.Nej jag vet av erfarenhet hur svårt det kan vara att få dessa gamla gubbar att släppa taget om sina hästar. Har själv haft två hästar från just en liknande ägare. Men just här tycker jag att det skulle tillhöra god ton av inspektören att försöka få hästarna omplacerade. Helt godtyckligt skulle jag gissa på att situationen dessutom skulle vara annorlunda med en ödmjukare attityd från inspektören.

Hur skulle avlivningen utförts för att inte vara vidrig? För min del är det väl sannerligen det bästa att bulta i boxen eller direkt utanför stallet? Eftersom hästarna med all sannolikhet var sederade tror jag inte att det skulle vara så besvärligt att gå en femtio meter ut i en hage för att avliva dom på lite olika ställen. Jag kan dock förstå att de väljer att avliva på plats skyddad för insyn då det kan se obeahgligt ut vid avlivning. Men känslan jag får är att de ville ha skyddad insyn pga kameror och tv-team. Det är ju också det som är lite märkligt i detta fallet-är lite hysch hysch över det hela. Det får i alla fall mig att tro att det inte gick helt rätt till och att det vet om det...

Och att inspektören inger ett tvivelaktigt intryck, spelar ju inte så stor roll, när det var veterinären som bestämde hur, var och när avlivningen skulle utföras.Det har du rätt i, men gissningsvis har inspektören haft ett visst inflytande.

Mina åsikter är just mina åsikter och spekulationer och ingen fakta. Men som Olgaklara tidigare skrev, så läser man mellan raderna är detta ett märkligt fall.

Tror att du har blandat ihop det med utdömning och möjlighet att få ut försäkringspengar. Självklart får man slakta friska hästar!

Det kan nog stämma helt och fullt,fel av mig att blanda ihop det.

Du kanske inte tycker det men för polisen är det inte riktigt ok att begå olagligheter, det brukar bli ett jäkla liv.
PL

Då kanske det vore på sin plats att ge lite utrymme i lagen att kunna överta hästar som polis omhändertagit. Eller varför inte kontrakt om att hästen finns i polisens ägo tills dess passansökan har sänts in???
Tycker bara det är så snett att vi som sysslar med dessa hästar inte får en chans att ta emot dem och försöka rehabilitera dem.

Hästen lär nog finnas i polisen ägo tills passet utfärdats o det brukar bli dyrt för oss skattebetalare.
Det finns väl snarare ett överskott än brist på hästar ingen vill ha.
En anledning till motståndet mot utplacering är väl att det finns för många okunniga optimister som ser sin chans till en gratis eller billig häst.
PL

Hur skulle det gjorts då?

Och tänker du ens på problematiken som faktiskt kan uppstå om skriftligt föreläggande lämnas en tid innan omhändertagandet? Hade det varit bättre om alla flyttats under dåliga omständigheter?

För egen del tycker jag lika synd om nötkreaturen, men jag inbillar mig att tråden inte ens existerat om det bara varit nöt det handlade om.

Om det nu skulle bli något fel så är det bra om det finns skriftligt tex

Tänk om det inte är ägaren till alla djuren tex

Du verkar inte vilja förstå vad jag menar eller tycker :crazy:

Jag pratar inte om sakfrågan, utan handlingen det är två olika saker!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama