Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på när

Och vad skulle göras efter beslut om omhändertagande, tycker du?
Väntat en vecka? Eller två? Så alla djuren hunnits flyttats, antagligen över kommungräns för att försvåra handläggandet?

Eller bättre att låta självdö?

Tycker du att nöt som är i dåligt skick ska transporteras innan de skjuts?:mad:

Det är ju lustigt om ägaren klarar av att flytta sin djur men inte de som jobbar som inspektörer och deras folk :crazy:

Nej jag har inte skrivit att djuren skall fara illa, inte någonstans! Jag har inte skrivit något om sakfrågan utan fortfarande så anser jag tillvägagångssättet vara fel!!

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag antar att du , precis som en del andra här i tråden, öppnat sina hem för vanvårdade hästar och kor, tar hand om , ser till att de kommer till goda hem, utan att för den skull se till vare sig sin egen ekonomi eller heller tid.

Jag har inte ansvar för andras djur, vare sig tidsmässigt eller ekonomiskt, det är djurägaren själv som ska stå för den biten.Mitt ansvar sträcker sig till en anmälan.

Och jag förstår att detta stycke inte var riktat till mig, för min del är ju en avlivning helt OK, men jag undrar också, precis som du antyder, vad gör alla de i tråden som gnäller över avlivningen, erbjuder de sina hem för vanvårdade djur så de slipper avlivas?
Eller är det så illa att de verkligen sitter på arslet och bara brölar, som du menar?

Jag har tagit emot misskötta hästar :angel:

Och jo det blev häst av dem!!

Normalt sett är det lättare för den som normalt sett tar hand om djuren att hantera ohanterade djur.
Har inte sett någonstans att ägarna lastat de ohanterade sexåringarna!
Är det förresten ngn som vet vad det var för ras på hästarna?
Ngn skrev ovan att h*n kände massvis av folk som gärna köpte ohanterade hästar. I min värld är dessa ofta unga oerfarna optimister som inte har råd med annat, men visst finns det undantag.
PL

Sen kan man ju undra om hästarna hade pass. Polisen kan knappast sälja passlösa hästar.
PL

Vissa föreningar har fortvarande lång väntetid. Sen kan det bli en del formella problem i ett sånt här läge men det borde gå att lösa mellan myndighet o förening.
Jag tycker knappast att det är rimligt att omhändertagande myndighet skall skaffa pass o betala uppstallning under väntetiden.
Nu vet vi inte om hästarna hade pass eller inte men om man har passlösa hästar ökar naturligtvis risken för ngt sånt här eftersom de faktiskt inte får säljas eller överlåtas.
Hade en situation med några omärkta oregistrerade getter som omhändertogs för ett tag sen, de avlivades(på order av SLV) trots att grannen som tillfälligt tagit hand om dem var villig att ta överdem.
PL

Senast ändrad:

ta hand om era djur :(

Nu vet vi inte om hästarna hade pass eller inte men om man har passlösa hästar ökar naturligtvis risken för ngt sånt här eftersom de faktiskt inte får säljas eller överlåtas.

Alla djuren var kraftigt underviktiga.
Länsveterinären gjorde därför bedömmningen att de inte gick att omhänderta.

Under åren har det klagats på allvarliga brister i stallarna och mannen har tidigare anmodats att avyttra sina djur ex genom slakt.

Det fanns enbart en mindre mängd foder på gården och ingen tillstymmelse till foder i stallarna.

Mannen såg inte att djuren var i dåligt skick.

Mannen fick muntligt meddelande veckan innan om att djuren sannolikt skulle omhändertas därför försökte han gömma en del. Många var inte i transportabelt skick och hittades senare, i Västmanland, men jag har inte fått fram hur det gick och om alla överlevde transporten.

Enligt länsveterinären hade vanvården gått för långt.Djuren bedömdes av henne vara för svaga för att transporteras till slakt.

Jag förstår inte OLGAKLARAS principiella ståndpunkt att förfarandet var fel.
Fel, det är det väl när djuren får ligga och självdö, här agerades det ju förhållandevis snabbt efter anmälan( 2 dagar), muntligt besked gavs om sannolikt omhänertagande, efter en vecka avlivades de svultna djuren.

Alla djuren var kraftigt underviktiga.
Länsveterinären gjorde därför bedömmningen att de inte gick att omhänderta.

Nej alla djuren var inte kraftigt undernärda som du vill påskina

Under åren har det klagats på allvarliga brister i stallarna och mannen har tidigare anmodats att avyttra sina djur ex genom slakt.

Nej det var inte allvarliga brister, hade det varit det så hade man haft anmärkningar på djuren med

Det fanns enbart en mindre mängd foder på gården och ingen tillstymmelse till foder i stallarna.

Var har du fått detta ifrån?

Mannen såg inte att djuren var i dåligt skick.

Så är det ganska ofta, att man själv inte märker vad som är fel

Mannen fick muntligt meddelande veckan innan om att djuren sannolikt skulle omhändertas därför försökte han gömma en del. Många var inte i transportabelt skick och hittades senare, i Västmanland, men jag har inte fått fram hur det gick och om alla överlevde transporten.

Det är ingen som sagt något om det, han fick MUNTLIGT föreläggande! Ja och det är det bla jag vänder mig mot!

Enligt länsveterinären hade vanvården gått för långt.Djuren bedömdes av henne vara för svaga för att transporteras till slakt.

Konstigt då att hästarna på filmen kunde röra sig oebehindrat

Jag förstår inte OLGAKLARAS principiella ståndpunkt att förfarandet var fel.
Fel, det är det väl när djuren får ligga och självdö, här agerades det ju förhållandevis snabbt efter anmälan( 2 dagar), muntligt besked gavs om sannolikt omhänertagande, efter en vecka avlivades de svultna djuren.

Det är fel att gå tillväga som de gjort och om du inte förstår det är det ditt problem. Som jag skrev tidigare så är jag glad över att inte tycka som du, för människor kan begå fel oavsett om man är djurägare eller djurinspektör. Och skulle man då begå ett fel som inspektör så är det oåterkalleligt!!

Och kan du inte se felet i att avliva och avbloda så stor mängd djur på en och samma plats rent humant så kanske du borde lära dig lite empati..

Och du får gärna visa var du fått dina "nya" uppgifter som du framlägger här

Det är fel att gå tillväga som de gjort och om du inte förstår det är det ditt problem. Som jag skrev tidigare så är jag glad över att inte tycka som du, för människor kan begå fel oavsett om man är djurägare eller djurinspektör. Och skulle man då begå ett fel som inspektör så är det oåterkalleligt!!

Det är fortfarande inte inspektören som fattade beslutet, det gjorde veterinären, som också var med på det första besöket efter anmälan.

Det var veterinären, inte inspektören, som ansåg djuren för svaga för att flytta. Är inte det ett beslut värt att respektera?

Jag är 15 år, så nej. Jag har ingen sådan möjlighet. Men jag menade att fler borde ägna sig åt att hjälpa dessa djur än gräma sig över deras död, när den eventuellt kunnat förhindras.

Det var antagligen ingen hemma.
Alla sköts inte utomhus.

Hur de tog hand om blodet vet vi inte-ännu-men det behöver nödvändigtvis inte vara ett blodbad.

Men alltså-har du läst artikeln överhuvudtaget?

Ägaren fick köras till psykakuten. Rubriken till hela artikeln gör det också väldigt uppenbart att ägaren var hemma.

Enl djurskyddsinsp. togs inte blodet omhand för "det rinner ner i leran".

Och du får gärna visa var du fått dina "nya" uppgifter som du framlägger här

Från olika, ovanligt samstämmiga tidningar från området vid tidpunkten av händelsen.

Inte som nu en slarvigt skriven artikel långt senare i ridsport och en ännu mer slarvigare överskrift till tråden.

Inspektör, polis och veterinär har hållt presskonferans angående fallet. Vill man lägga mer tid och möda finns säkert den informationen att få tag på också.

Jag har förut skrivit att jag tyckte tillvägagångssättet var delvis märkligt. Det tar jag tillbaka nu med den nya information jag läst. Utifrån den informationen verkar det faktiskt som de gjort allt rätt och att de genom sitt snabba agerande faktiskt sett till att man slapp läsa om ännu en fasandsfull svältdöd hos djur framkallad p.g.a en mans mycket tragiskt bristande omdöme på ålderns höst.

Men alltså-har du läst artikeln överhuvudtaget?

Enl djurskyddsinsp. togs inte blodet omhand för "det rinner ner i leran".

Ta reda på mer själv.
En del sköts innomhus, de var för svaga för att ledas ut, hur det blodet togs om hand vet jag inte.

Förhoppningsvis täckte de blodet efter slakten med något uppsugande matreal.

Sen kan man ju undra om hästarna hade pass. Polisen kan knappast sälja passlösa hästar.
PL

Jag har köpt flera stycken fast det har inte varit från polisen utan från ägaren själv..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama