Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

KL
Jag vet inte bakgrunden i det här fallet, men får en känsla av att inspektören vill statuera exempel eller fått nog av att ägaren inte åtgärdat bristerna.

Strax innan sem. tider o allt.
ville hon "gardera" sig?

Tror det blev lite kollektiv bestraffning för alla hästarna.
Hennes uttalande störde mig- ang. hanteringen. Vilken typ av egen erfarenhet av hästar har hon?

"Våran" kan inte mkt- heller, men är duktig på paragrafer.:mad::cool:

En utav mina grannas kommentarer om det hela,hoppas ngn nu verkligen anmäler detta så det blir en ordentlig utredning och förhoppningsvis en anmälan,för i denna kommun skiljer sig reglementet helt klart mellan gårdarna. :crazy:

Ta reda på mer själv.
En del sköts innomhus, de var för svaga för att ledas ut, hur det blodet togs om hand vet jag inte.

Förhoppningsvis täckte de blodet efter slakten med något uppsugande matreal.

Jag har bara haft tillgång till det material att läsa som finns länkat till i denna tråden. Eftersom jag inte bor i närområdet har jag inte haft möjlighet att läsa i det lokala tidningarna.

Enligt det underlag som finns i tråden och citatet från djurskyddsinspektören "blodet sugs upp av leran" så antar jag faktiskt att de inte täckte över/spolade bort blodet. Även om de inte avlivade alla djuren på samma plats, utan låt oss säga hälften av djuren så är det väldigt mycket blod. Och hur tror du att en djurskyddsinspektör hade reagerat om de hade åkt ut på en gård som är anmäld för vanvård där det visar sig att sex djur har avlivats och avblodats på en och samma plats på gårdsplan? Hur hade rubriken sett ut då?

Ska samhället vara skyldig att omplacera hästar som omhändertas av ägare som inte sköter sina djur?

Vem ska betala kostnaden? Djurägaren är skyldig till det, men om inga pengar finns ?

En privatperson har rätt att slakta friska hästar, förstår inte varför det blir ett sådant ramaskri för detta.

Jag har inte mycket att säga om de övre punkterna, men slakt av friska hästar är förbjudet i Sverige.

Visst säljs det en massa hästar utan pass, det är inte detsamma som att en myndighet kan göra det.
PL

Sv: Hästägare fick se på när

Det är fortfarande inte inspektören som fattade beslutet, det gjorde veterinären, som också var med på det första besöket efter anmälan.

Det var veterinären, inte inspektören, som ansåg djuren för svaga för att flytta. Är inte det ett beslut värt att respektera?

Så du menar att veterinärer är ofelbara??

Har för mig att en veterinär pratade i intervjun och där säger hon att de unga hästarna var i fint skick :crazy:

Jag vet inte vad du menar med att de skulle vara i svagt skick att flyttas då. vad hon säger är att de var ohanterade

Från olika, ovanligt samstämmiga tidningar från området vid tidpunkten av händelsen.

Inte som nu en slarvigt skriven artikel långt senare i ridsport och en ännu mer slarvigare överskrift till tråden.

Inspektör, polis och veterinär har hållt presskonferans angående fallet. Vill man lägga mer tid och möda finns säkert den informationen att få tag på också.

Jag har förut skrivit att jag tyckte tillvägagångssättet var delvis märkligt. Det tar jag tillbaka nu med den nya information jag läst. Utifrån den informationen verkar det faktiskt som de gjort allt rätt och att de genom sitt snabba agerande faktiskt sett till att man slapp läsa om ännu en fasandsfull svältdöd hos djur framkallad p.g.a en mans mycket tragiskt bristande omdöme på ålderns höst.

Tja jag vet inte om jag tycker att runt 70år idag är speciellt gammalt faktiskt.

och du har tydligen inte läst själv alla dessa artiklar som skrevs samtidigt som det inträffade. De har väl inte varit skrivna från mer än ett enda håll!

Dessutom så står det i alla att mannan använt sina sista pengar på foder till sina hästar men du menar att han då skall tvingas se på när de avlivar dem och samtidigt tycka det är humant?

Jag baserar det jag tycker på det som visades i TV inslaget och det som sägs av veterinären dessutom blir jag ännu mer fundersam när man är så ovillig att lämna ut offentliga uppgifter och ger muntliga förelägganden samt inte dokumenterar det ordentligt..

Ta reda på mer själv.
En del sköts innomhus, de var för svaga för att ledas ut, hur det blodet togs om hand vet jag inte.

Förhoppningsvis täckte de blodet efter slakten med något uppsugande matreal.

Men snälla du varför läser du inte???

Inspektören säger själv att blodet skulle rinna ner i leran, hallå vilken verklighet lever hon i!!
Men du väljer ju att inte läsa det som inte passar dig :crazy:

Men snälla du varför läser du inte???

Inspektören säger själv att blodet skulle rinna ner i leran, hallå vilken verklighet lever hon i!!
Men du väljer ju att inte läsa det som inte passar dig :crazy:

Du ältar petitesser, tala istället om hur ditt fantastiska tillvägagångssätt i detta fall varit om du stått som veterinär eller inspektör.

Här har de ingripit snabbt, sannolikt räddat djuren från svältdöden, och du mal upprepande om skitsaker.

Visst säljs det en massa hästar utan pass, det är inte detsamma som att en myndighet kan göra det.
PL

Tycker inte det är ett problem om en myndighet gör det. Jag fixar ju passen till hästarna när de är här... Myndigheten kan väl istället skriva in i kontraktet att de inte får säljas vidare innan pass har ordnats???
Funderade en del på detta då jag tycker det verkar makabert att de inte ens har provat att omplacera djuren, att man kanske kunde starta ytterligare förening där varje person i föreningen helt enkelt köper upp hästarna (lättare om man äger hästarna själv, har för mig att man inte gör det via svenska hästars värn) och skicka ut massmeddelande till kommunerna i sverige om att man köper uipp dem... För många av dessa vanvårdade hästar är faktiskt riktigt trevliga hästar...

Ginnies och olgaklara: kan ni fortsätta er diskussion privat för tråden börjar bli oläslig.
TACK!

hans friska hästar slaktades

Svenska hästars värn... Har de fullständigt upphört? Vad gör de annars? Det är i sådanahär lägen de verkligen borde rycka in... Alla rosor i världen till SHV, men när ska de uppdatera sin hemsida om inte annat?

I sverige finns det FLER än dessa hästar som lever i misär... Och det är fruktansvärt om de ska möta samma öde som dessa, för att ingen gör något! Och vi har ju SHV, om resten av djurskyddet sviktar, trodde jag...

Är lite besviken, verkar som att de håller på att avveckla... De hade mer fart förr.. :/

Men ffs.. Det finns förbaskat många hästar som bara går på lösdrift till 6-årsåldern och inte hanteras speciellt mycket tills dom skall ridas in och säljas, se bara på Lippizanern och andra raser nere i europa.. Hoppas någon anmäler inspektören!

Och jag kan lätt säga att skulle jag råka ut för liknande myndighetsmissbruk skulle jag försvara min häst med mitt eget liv med hagelgevär om så krävs! Jag skulle skjuta både polis och inspektörer om dom agerade på det där sättet mot mig! Börjar bli jävligt trött på det här landet och den polisstat det har börjat bli, det är dags för folk att säga emot nu tycker jag!

/ Fredrik

Att folk inte kan kämpa lite mer för djurens liv!!! Den hästen går inte att hantera, ja men då avlivar vi den. Och den hästen är frisk men gammal ja men då avlivar vi den med. Den hästen är halt tar säkert lång tid innan den är frisk ja men då avlivar vi den!
Ska de verkligen vara så lätt att få avliva ett djur?? Borde inte de oxå ha lika stor rätt att leva som vi människor???
:devil:

Du ältar petitesser, tala istället om hur ditt fantastiska tillvägagångssätt i detta fall varit om du stått som veterinär eller inspektör.

Här har de ingripit snabbt, sannolikt räddat djuren från svältdöden, och du mal upprepande om skitsaker.

Jag kan delge mig hur jag tycker att de kunde gjort istället.

1: Pratat med ägaren om han hade kunnat tänka sig att sälja hästarna. (förstår att detta kan vara svårt med äldre gubbar som har haft häst i hela sitt liv)

2: Faktiskt försökt ringa SHV. Enligt inspektören var det "inte lönt" eftersom kunskapsnivån på omplaceringshem var för låg. Jag tycker att en djurskyddinspektör bör göra ett försök till omplacering, inte för att de måste utan för att det finns en möjlighet för djuren att bli fullt fungerande hästar i arbete. Att inte ens försök till detta gjordes med de två ohanterade sexåringarna som var i fint skick tycker jag är berövligt. Sex år är inte så hysteriskt gammlat.

3: Vad gäller avlivningarna så tycker jag att de borde haft rejält med exemplevis träflis med sig. Efter varje avlivning hade de kunnat skjölja undan blodet och täcka med flis innan de tog nästa häst. Jag hänvisar än en gång hur ett liknande förfarande med avlivning hade möts av en inspektör.

4: De hade ploisen med ut eftersom det fanns risk för motstånd av ägaren- Detta till trots var ägaren tvungen att se på när hästarna avlivades för att sen få åka till psyk. Detta är under all kritik. Att låta en gammal man få se sina djur sluta sina liv på det sättet är bland det värsta jag hört. Det måste ha funnits möjlighet att tvångsomhänderta mannen så att han slapp se det. I synnerhet eftersom det bedömdes att ha skulle kunna gjort motstånd.

I övrigt motsätter jag inte avlivningen av de gamla hästarna. Döden är som sagt inget lidande. Men sättet de utförde avlivningen är i min värld vidrig! Djurskyddsinspektören ger också ett mycket tvivelaktigt intryck efter det jag läst.

Man får inte utan giltig orsak avliva en frisk häst, men sen finns det de mest sjuka orsaker en ägare kan komma med.

Tror att du har blandat ihop det med utdömning och möjlighet att få ut försäkringspengar. Självklart får man slakta friska hästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama