Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Du verkar inte vilja förstå vad jag menar eller tycker :crazy:

Jag pratar inte om sakfrågan, utan handlingen det är två olika saker!!

Jodå, jag förstår precis vad du menar.

Du tycker det är fel med slakt på gården och du tycker djuren skulle transporterats.

Du tycker han skulle få det skriftligt, tydligt, därefter skulle myndighetrna avvaktat omhändertagandet ett tag.

Till skillnad från dig så tycker jag att det enbart var positivt, både med slakt på gården, för djurens skull, samt att de för en gång skull, i ett presumtivt svältärende, agerade snabbt.

Till skillnad från dig så tycker jag att det enbart var positivt, både med slakt på gården, för djurens skull, samt att de för en gång skull, i ett presumtivt svältärende, agerade snabbt.

Och varför i hela friden skulle det behöva göras på det groteska viset bara för att det skulle vara snabbt???

Djuren lider väl inte mindre för att ägaren lider mer?

Det hade kunnat skötas på ett betydligt smidigare sätt.
Det räcker ju att läsa myndighetsutttalnden angående detta fall för att inse att det ligger en hel del annat bakom också...

Skulle inte tro att sista ordet är sagt i denna historia -eller så "köper" dom sig fria än en gång...det har ju hänt förr tyvärr...

Tyvärr tycker jag att ditt inlägg visar på total avsaknad av empati -

Måste säga att jag är grymt besviken, då jag tidigare ofta tyckt att du haft vetiga åsikter härinne.

Givetvis får ingen svälta sina djur - men det här agerandet från myndighetssidan vittnar om mkt otrevliga saker...

KL Angående hur själva avlivningen sköttes så är det mycket spekulationer o lite fakta utgående från ett par tidningsartiklar.
Normalt sett försöker polisen få bort ägaren i sådana här situationer men om de inte misstänker att han skall bli våldsam har de ingen rätt att tvinga bort honom.
Att det blir en makaber situation när så många djur skall avlivas på plats är helt klart, det innebär dock inte att det är bättre att transportera bort dem först.
Hur det såg ut på gårdsplanen efteråt verkar vara rena spekulationer.
Jag har svårt att förstå att så många försvarar ägarna i det här fallet.
Miljön har tydligen varit usel i många år o nu hade situationen klappat igenom så att inte heller skötseln fungerade, i ett sånt läge är Lst skyldiga att agera direkt.
Vi får väl vara tacksamma att inga djur hann svälta ihjäl.
PL

Senast ändrad:

ser att du skrivit KL men svarar för mig själv ändå.

Jag försvarar inte alls vad som hänt tidigare på gården, jag tycker bara inte om när männsikor "ältrar" sig i andras olycka.

Har ju ett uppdrag där jag stöttar männiksor(många,många bönder) i krissituationer, och vet hur dåligt psykiskt dom ofta mår - uatn att behöva utsättas för liknande händelser.

OM djuren var i sådant skick att de skulle avlivas på plats - so fine - men det är sättet det gjorts på som upprör mig.

VEM tjänade på det egentligen?
Det hade gått att sköta på ett "snyggare" sätt.

Du, som är så kunnig och så "om o kring" dig borde väl också ha insyn i att myndighetsmissbruk förekommer lite varstans i det här landet:angel:

Som sagt - djur ska inte behöva lida i onödan , men inte människor heller- det är iallfall min bestämda åsikt.

Visst förekommer myndighetsmissbruk men jag ser inget om talar för det här.
Vet inte vad du menar med snyggare sätt just nu.
Långsammare med förelägganden o besvärsmöjlighet?
Utan blod?
Omhändertagande av djurägaren innan avlivningen?
Jo en sak borde gjorts, man borde sett till att det fanns stödpersoner på plats genom tex LRF.
PL

Senast ändrad:

Jodå, jag förstår precis vad du menar.

Du tycker det är fel med slakt på gården och du tycker djuren skulle transporterats.

Du tycker han skulle få det skriftligt, tydligt, därefter skulle myndighetrna avvaktat omhändertagandet ett tag.

Nej det har jag inte skrivit någonstans alls. Det är vad DU läser in :mad:

Jag anser inte att man avlivar så många djur på samma plats, det fanns ju marker att gå ut på tex

Skriftligt för att allt skall gå rätt till och att man verkligen kan visa på att ägaren fått en föreläggande!!

Har inte skrivit något om att man skulle avvakta, det är vad DU igen läser in!!

Däremot så vänder jag kig emot att man avlivar unga FRISKA inte magra hästar!! Men däremot de som inte var friska dsv magra!!

Du måste lära dig att läsa bättre vad folk skriver och det gäller inte bara det du läser som jag har skrivit!!

KL Angående hur själva avlivningen sköttes så är det mycket spekulationer o lite fakta utgående från ett par tidningsartiklar.
Normalt sett försöker polisen få bort ägaren i sådana här situationer men om de inte misstänker att han skall bli våldsam har de ingen rätt att tvinga bort honom.
Att det blir en makaber situation när så många djur skall avlivas på plats är helt klart, det innebär dock inte att det är bättre att transportera bort dem först.
Hur det såg ut på gårdsplanen efteråt verkar vara rena spekulationer.
Jag har svårt att förstå att så många försvarar ägarna i det här fallet.
Miljön har tydligen varit usel i många år o nu hade situationen klappat igenom så att inte heller skötseln fungerade, i ett sånt läge är Lst skyldiga att agera direkt.
Vi får väl vara tacksamma att inga djur hann svälta ihjäl.
PL

Fast jag försvarar inte ägaren jag bara anser att sättet är för ohumant!!

Transportera behöver man ju inte, man kan ju gå bort från stallet ut i hagen en bit ifrån gården istället för att göra det intill husen.

Vi avlivar inga hästar vid stallet när vi tar bort någon, det görs en bit ifrån.

Det hade man även kunnat göra här!

Ingen försvarar ägarens handlande med djuren men däremot så är det många som är kritiska till tillvägagångssättet. Det är stor skillnad!!

Sedan gillar jag personligen inte att man avlivar friska djur vilket veterinären själv säger i TV interjuvn, bara för att de inte kunde hantera dem. Förstår du vad jag menar?? Och jo jag vet om alla de bieffekterna av att hästarna var ohanterade..

Utan blod?
Jo en sak borde gjorts, man borde sett till att det fanns stödpersoner på plats genom tex LRF.
PL

Jag anser att man skulle gjort det en bit från huset/gårdsplanen, avlivning/avblodning tex.

Stödperson till ägaren eftersom han nu inte var medveten om att hans djur var i sådant skick tex

Jo jag förstår vad du menar men avser inte att det blivit ngn särskilt bra hantering om ett antal främmande människor skulle lasta två helt ohanterade unghästar. Dessutom till vilken framtid? Det har fortfarande inte framgått vilken ras hästarna hade.
Att ta ut djuren i en lämplig hage först hade kanske sett snyggare ut men även här måste man väga in hanteringsaspekterna o risken att något djur sliter sig.
PL

Tyvärr tycker jag att ditt inlägg visar på total avsaknad av empati -

Måste säga att jag är grymt besviken, då jag tidigare ofta tyckt att du haft vetiga åsikter härinne.

Givetvis får ingen svälta sina djur - men det här agerandet från myndighetssidan vittnar om mkt otrevliga saker...

Men hur skulle de/du gjort då?

Djuren svalt och var i för dåligt skick för transport.

Är det inte smidigast och bäst för djuren att avliva snabbt på plats?

Tack för berömmet för övrigt.

Nej det har jag inte skrivit någonstans alls. Det är vad DU läser in :mad:

Nej, du skrev i förra tråden, vi hade diskussion om detta, just att du tyckte djuren skulle transporteras bort för slakt. Har du ändrat dig i den här tråden är det väl bra.

Kanske jag sitter inne med "ickeofficiella" uppgifter då:o

Utan blod?

Du behöver inte skriva som om ingen mer än du har en uns förnuft i behåll.:grin:
Jag inser också att 10år är en lång period, och jag vet också att det blir blod(mkt blod) när man avlivar djur...

Däremot så förstår jag överhuvudtaget inte anledningen till att slakten skulle begås mitt på gården - har faktiskt aldrig hört om ngt liknande förfarelsesätt vid andra omhändertaganden... jag kan tyvärr inte tolka det på ngt annat sätt än att det totalt saknades empati hos de peroner som tog beslutet.

PL

Det kan jag hålla med dig om - vilket än en gång får mina misstankar besannade känns det som.

Nej, du skrev i förra tråden, vi hade diskussion om detta, just att du tyckte djuren skulle transporteras bort för slakt. Har du ändrat dig i den här tråden är det väl bra.

Nej jag skrev inte att de skulle transporteras bort där heller. Däremot så tyckte jag inte att de skulle avlivas där de avlivades, det är skillnad!

Detta är metoder som användes i det forna Sovjetunionen och Östtyskland som nu verkar förekomma i Sverige mer o mer.

För att visa ert missnöje, ring till Flens kommun Bygg- o Miljönämnden och be att få kopia sänt till er på beslutssprotokollet.

De är skyldiga att lämna ut det..offentlighetsprincipen.

Kom också ihåg att tjänstemännen är till för oss..inte tvärtom.
Sådana här stasi-metoder kan man inte låta gå förbi obemärkt.
Anonym anmälan..
Vem vet vems granne som står på tur härnäst..

Monika Ängehult bord sopa rent framför egen dörr.. hon står i ett stall med låg takhöjd..lägligt vid inspektioner är hennes häst flyttad till annat ställe..

Detta är metoder som användes i det forna Sovjetunionen och Östtyskland som nu verkar förekomma i Sverige mer o mer.

För att visa ert missnöje, ring till Flens kommun Bygg- o Miljönämnden och be att få kopia sänt till er på beslutssprotokollet.

De är skyldiga att lämna ut det..offentlighetsprincipen.

Kom också ihåg att tjänstemännen är till för oss..inte tvärtom.
Sådana här stasi-metoder kan man inte låta gå förbi obemärkt.
Anonym anmälan..
Vem vet vems granne som står på tur härnäst..

Monika Ängehult bord sopa rent framför egen dörr.. hon står i ett stall med låg takhöjd..lägligt vid inspektioner är hennes häst flyttad till annat ställe..

Tänker göra det, behöver man något ärendenummer eller dylikt?

Men hur skulle de/du gjort då?

Djuren svalt och var i för dåligt skick för transport.

Är det inte smidigast och bäst för djuren att avliva snabbt på plats?

Tack för berömmet för övrigt.

De andra djuren kanske var i dålig skick men det upprörande är ju att man slaktat även 2 st friska hästar... har du missat det?????
Det är ju det hela grejen handlar om...

Sv: Hästägare fick se på när

Sådär... Pratade precis med flens kommun och dom skulle scanna in och maila beslutsprotokollet. :)

Då kanske man kan få ett pm när det komemr till dig, eller mail???

:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama