Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Vilken otur du verkar ha med veterinärer. Sådana stolpskott som du skriver om har jag aldrig träffat som tur är.

Det låter ganska otroligt att en distriksveterinär inte vågar gå in till en lugn häst som står och hänger. jag har faktiskt svårt att tro på det.

De andra djuren kanske var i dålig skick men det upprörande är ju att man slaktat även 2 st friska hästar... har du missat det?????
Det är ju det hela grejen handlar om...

Varför är det mer upprörande att slakta häst än att slakta kossa?

Min granne slaktar friska nordsvenskar, om ni i drevet skulle få tag i honom vore väl inte han vid liv särskilt länge.

Sv: Hästägare fick se på när

Ja att du fick övertyga veterinären att ta det blodprovet förstår jag eftersom lymfangit inte är någon blodprovsdiagnos.
PL

Vilket drev!

Ett helt knippe nya användare som alla vill skona just hästarna.

Förkortar mitt inlägg och skriver, håller med PL och TomasN, även jag har sett dylika trådar där användare velat tortera och avrätta djurägaren vid liknande fall, där det av olika anledningar blivit ett för sent ingripande av en myndighet och djuren i värsta fall hittats döda.

Då har man fått försvara djurägaren, nu som då är det ofta tragik bakom.

Nej jag skrev inte att de skulle transporteras bort där heller. Däremot så tyckte jag inte att de skulle avlivas där de avlivades, det är skillnad!

Nix, jag vet vad du skrev och vad jag svarade på.
Men inget jag diskuterar vidare, du får göra hur du vill.

Men om du nu bara är upprörd över platsen för slakten.... så förstår jag inte varför du är så upprörd.

Sv: Hästägare fick se på när

Förkortning menar du?
Det finns flera prov som kan visa på en infektion men inget som kan säga lymfangit.
PL

Nix, jag vet vad du skrev och vad jag svarade på.
Men inget jag diskuterar vidare, du får göra hur du vill.

Men om du nu bara är upprörd över platsen för slakten.... så förstår jag inte varför du är så upprörd.

Nej du vet INTE vad jag skrev jag har INTE skrivit att djuren skulle flyttas om de var för dåliga.

Jag skrev angående de 6åriga hästarna och inget annat!!

Och det är väldigt synd om dig om du inte förstår varför platsen för avlivningen upprör :crazy:

Jag hade inte tänkt engagera mig i denna diskussion men jag är tvungen att göra ett klargörande. Att bli upprörd över djurplågeri är skitbra, det ska vi fortsatta med, men avlivning är inte djurplågeri. Avlivning är ett sätt och lösa ett svårt problem på ett icke för hästen plågsamt sätt.

Och det är väldigt synd om dig om du inte förstår varför platsen för avlivningen upprör :crazy:

Jo jag kan hålla med om att det låter olämpligt. Men det är ändå inte en jättesak. Är det här med avlivningsplatsen din stora invändning nu?

Det går att sanera en gårdsplan från blod utan större problem.

Vilken otur du verkar ha med veterinärer. Sådana stolpskott som du skriver om har jag aldrig träffat som tur är.

Det låter ganska otroligt att en distriksveterinär inte vågar gå in till en lugn häst som står och hänger. jag har faktiskt svårt att tro på det.

Tja det händer även väldigt nära där du bor.

Som det stoet jag beskrev tidigare i denna tråden eller om det var i den andra.

Den veterinären vågade inte sy stoet hemma utan rek att vi skulle köra iväg till klinik. Hon var högdräktig och svår att lasta. Hon fölade exakt 9 dagar efter och såret blev inte sytt :crazy:

Fick en stor skinnbit som hängde ner mellan spenarna så det såg ut som om hon hade tre spenar. Dock så led hon inte värst av det senare men vid tillfället gjorde hon det.

kan tillägga att stoet var hur lugn som helst och jag erbjöd mig att bremsa henne för säkerhets skull men det ville han inte..

Vet flertalet veterinärer som gick under smeknamn bland hästägare som faktiskt var mer rädda för en häst än en ko!

kan ju tillägga att jag själv fick göra böjprov vid försäljning av en av mina hästar för veterinären inte vågade böja bakbenen :crazy: Nu var köparen med vid bes så det blev aldrig några problem men ändå

Ju mer jag tänker dessto mer historier kommer jag på

Jo jag kan hålla med om att det låter olämpligt. Men det är ändå inte en jättesak. Är det här med avlivningsplatsen din stora invändning nu?

Det går att sanera en gårdsplan från blod utan större problem.

Jag har inte invänt på något annat än just var hästarna avlivades och hur man gjorde när man gav föreläggandet..

Och vem skall sanera??

Vi lyckades inte sanera speciellt mycket på den platsen där bara en häst avblodades, 13st känns i mastigaste laget!!

Jag hade inte tänkt engagera mig i denna diskussion men jag är tvungen att göra ett klargörande. Att bli upprörd över djurplågeri är skitbra, det ska vi fortsatta med, men avlivning är inte djurplågeri. Avlivning är ett sätt och lösa ett svårt problem på ett icke för hästen plågsamt sätt.

Hoppas du menar *kl* nu för jag har inget emot avlivningen i sig

Jag har nog en otrolig tur. Jag har som sagt träffat på många olika distriksveterinärer, även här i Skåne och inga av dem har varit hästrädda.

Jag har nog en otrolig tur. Jag har som sagt träffat på många olika distriksveterinärer, även här i Skåne och inga av dem har varit hästrädda.

Det har blivit betydligt bättre nu de senaste åren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama