Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Det må så vara att jag läser dåligt, förstår illa, men min syn är fortfarande bra.

Alldeles för skräpigt och alldeles för fallfärdigt, dessutom skrev jag "som de såg ut att vara", vilket innebär att jag inte tvärsäkert påstår något.Det kan ju vara hur flott som helst innanför.:angel:

Dvs du har ingen erfarenhet av att bulta utan att sedera.
Jag sederar normalt sett inte innan bultning vill att avlivningen skall gå med så lite mixter som möjligt. Ngn enstaka huvudskygg häst har jag sederat först. Direkt svårhanterade hästar blir det lätt mer bråk för att få i sederingen (iv) än att sätta till bulten.
PL

Vilken jämförelse, här är det fråga om vanvårdade hästar!
Har du läst protokollen?
PL

Dvs du har ingen erfarenhet av att bulta utan att sedera.
Jag sederar normalt sett inte innan bultning vill att avlivningen skall gå med så lite mixter som möjligt. Ngn enstaka huvudskygg häst har jag sederat först. Direkt svårhanterade hästar blir det lätt mer bråk för att få i sederingen (iv) än att sätta till bulten.
PL

En duktig veterinär har inte svårt att sedera en svår häst. Det har med rutin att göra.

Har varit med om att sedera mkt svårt panikslagna hästar på färja, inga problem om du är skicklig.

Och jo vi har faktiskt bultat en häst här hemma utan sedering, hon hade brutit nacken och varit under behandling en längre tid. Henne vald vi att inte sedera då hon hade svåra balansproblem

Menar du att det här fallet indikerar fara för oss med friska och välskötta hästar?

Nej jag menar inte detta fallet rent generellt :grin: Utan jag menar att jag personligen inte tycker det är rätt att avliva friska hästar.

Jag har inte invänt på något annat än just var hästarna avlivades och hur man gjorde när man gav föreläggandet..

Och vem skall sanera??

Vi lyckades inte sanera speciellt mycket på den platsen där bara en häst avblodades, 13st känns i mastigaste laget!!

Jag valde att avliva en häst just på gårdsplanen för det kändes bäst att inte leda iväg hästen. det blev lugnast så. och givetvis går det att sanera, man bara gräver bort det material som man tycker är för blodigt.

Suck, jag skrev att det var mindre mixter att bulta direkt än att sedera iv. Töntigt att påstå att en duktig vet inte har några problem att sedera en bråkig häst. Har väl alltid lyckas men ingen kan påstå att det är problemfritt att sedera en häst som ägaren av ngn anledning inte har koll på.
PL

Jag valde att avliva en häst just på gårdsplanen för det kändes bäst att inte leda iväg hästen. det blev lugnast så. och givetvis går det att sanera, man bara gräver bort det material som man tycker är för blodigt.

Ja en häst ja.

det har vi också gjort men tveksam till 13st

Nej det har jag tyvärr inte gjort, men skulle väldigt gärna vilja göra det

Varför gjorde du då inte som vi andra PMade till h*n som hade skaffat fram protokollen. Sitter inte vid min mejldator just nu så jag kan inte fixa det.
PL

Nyssens hade du ju inget emot alls om man som privatperson avlivade sin friska häst.:grin:

Du är totalt makalös :grin:

Nej jag tycker inte att det är speciellt roligt att man behöver avliva friska hästar, men om en ÄGARE till hästen väljer att göra det så är det ett val de själva gjort!

Förstår du nu eller...

Du är totalt makalös :grin:

Nej jag tycker inte att det är speciellt roligt att man behöver avliva friska hästar, men om en ÄGARE till hästen väljer att göra det så är det ett val de själva gjort!

Förstår du nu eller...

Men om man på ålderns höst, tragiskt nog inte kan sköta sina djur, är det då inte ett måste att en annan myndighetsperson går in och bestämmer, som här en veterinär?

Jag fick svar inom 10 min men fick förstås lämna ut min mejladress.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
762
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
831
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
800
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama