Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Lycanthrope

Trådstartare
Är det verkligen så?
Lägger man en westernsadel på en häst (hopphäst/dressyrhäst/ardenner/appaloosa/vadsomhelst) så blir det automatiskt en westernhäst? :crazy:

Jag tycker faktiskt inte det.
Själva western ridningen sitter väl inte i själva sadeln, utan i tänket så att säga?

Även om det inte något att störa sig på, så kan jag faktiskt inte annat än att just det.. störa mig :angel: när någon slänger på westernsadel på sin häst, gärna håller tyglarna i en hand, och hävdar att nu rider de minsann western (trots att de rider precis som med allroundsadel).

Sedan kan man ju givetvis sälja vilken häst som helst som westernhäst om den har westernsadel på sig i annonsen! Det kan man ju tjäna på!

Är det verkligen så enkelt?
Ska genast ut och lägga westernsadel på shettisen så att hon också blir westernhäst.

Sv: Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Håller med, sedan slänger dom på westernsadel och rider på en hand och larvar även ofta runt och säger att dom testat på western :crazy: Själv är jag grön som en vante inom western så fast jag har westernutrustning på min pålle så är han än så länge bara blivande westernpålle :p En westernhäst har inte med utrustning eller ras att göra utan hur den är tränad. Samma gäller med ryttaren många tycker nog det räcker med hatt och boots sedan kan dom allt ;)

Nu har jag iofs inte westernsadel på min än och kallar inte honom för westernhäst men nog säger jag att jag rider western eftersom det är det som det är tänkt att likna i alla fall. SEdan är jag långt från proffs och rider fortfarande på tvåhandsfattning men jag har bara hållt på i 3 månader.

Men Nej du kan inte ta en westernsadel och slänga på en häst och sedan kalla den westernhäst. Men självklart har vi alla varit nybörjare (och rider därför kanske inte superbra men försöker) och man kanske får bättre känsla om man sitter i en westernsadel vad vet jag.

Det är nog ett ganska vanligt fenomen att man tror sig rida western bara för att man har westernutrustning, men så är ju givetvis inte fallet.

Sedan har vi ju också dom som annonserar ut sina skäckar som westernhästar och skriver att dom är lämpliga som det....just för att dom är skäckar :grin:

Jajjemän! Det är klart det är så...... :D

Sitter man sedan även med spikraka ben och viftar med en lasso i ena näven är det ju klart att man är ett fullfjädrat westernekipage....:rofl:

Ja, men hallå! Om man har en skäck, och en westernsadel, och ett stångbett, och en hatt och jeans.. Då måste det ju vara westernridning!

Haha, kan faktiskt berätta en lite dråplig historia från i vintras.
Jag var bortrest ett par dagar med skolan och hade gett stallägaren lov att motionera min häst. Hon i sin tur hade kontaktat en tjej i grannstallet, som enligt egen uppgift hade ridit western tidigare, för att få hjälp med sadling och så. Det slutade med att hon lånade ponnyn min och red tillsammans med stallägaren ut en runda.
När jag kom tillbaka dagen efter såg jag att min sadelgjord var borta.
Häpen frågade jag stallägaren om det hade hänt något när de var ute, om gjorden hade gått sönder eller vad var det frågan om?
Svaret jag fick gjorde mig både full i skratt och flyförbannad:
"Jo, granntjejen berättade att när man rider western behöver man bara ha den där snörgjorden när man driver kor så att sadeln inte ska glappa när hästen gör tvära kast. Ska man bara rida hemma behövs den inte!"

Så de hade alltså ridit i över en timma, utan sadelgjord.
Jag är glad att sadel ligger så bra som den gör, annars hade jag väl inte haft någon sadel kvar vid det här laget..
Kan ju tillägga att granntjejen har fyra egna hästar, rider engelskt och räknas tydligen som duktig. :grin:

Ja, det där med skäckarna ser man ju allt som oftast:D

Jag är nog precis som mitt nick säger - en Western Wannabe! Nej, men skämt åtsido, om folk frågar brukar jag säga att jag är nybörjare på western. Jag tränar för westerntränare, på välutbildade hästar, och har tagit till mig filosofin. Min egen unghäst har från början tränats för att bli en westernhäst, med westernutrustning och allt, så på honom vågar jag sticka ut en fot och våga påstå att jag nog rider western. Min andra häst är helt enkelt bara en ridhäst, även om jag rider med westernutrustning ibland så är det nog bara vanlig ridning, med inslag av "cowboy dressage" när andan faller på.

Men för många andra är ju den typiska utrustningen det samma som att faktiskt rida western. Det är väl därför alla skitsadlar säljs, för ingen vettig människa som faktiskt vill satsa på westernridningen köper väl sådant skräp? Men den är ju tuff att ha när man latjar runt på stångbett med enhandsfattning:grin:

Jag bara undrar? Varför får man inte "sticka ut hakan" och säga att man rider western? Är det jantelagen som gäller? Är det bara westernridning om du kan rida med stång på en hand och göra perfekta rollbacks och slidestop på helt lösa tyglar? Jag blir lite trött på denna attityd av att man inte "får" säga att man rider western om man inte är typ halvproffs...

Är man nybörjare men använder tänkandet som "gäller" inom western, så rider man ju western.

Men man rider inte western för att man slänger på en westernsadel och larvar runt på en hand.

Vad är då "tänkandet" som gäller inom western? Jag har sett olika sätt att tänka inom westernridning, vissa bra vissa dåliga, men westernridning kallas det för. Om man har westernsadel osv och larvar runt på egen hand, vad kallas det för då? Och vad är det som säger att en person som larvar runt på egen hand har ett "sämre" tänkande?

Jag sticker ut hakan och säger att jag rider western. F.d. dressyr/hoppryttare som jag är ;) . Tog till mig westernfilosofin tidigt, började rida renodlat 1995. Tränar upp mina hästar i tvåhandsfattning och sen med enhandsfattning, som sig bör. Tränar för kända westerntränare och tävlar i de flesta ridgrenarna. Arbetar mina hästar till att bli stabila, säkra och lugna i alla lägen. De ska funka lika bra på ridbanan, tävlingsbanan och ute i skogen som på gården med det som ingår i det arbetet. Skolningen är inte mindre än i den engelska stilen. Skillnaden är att jag inte begär "spänd båge" i högre form.

Vad är då "tänkandet" som gäller inom western? Jag har sett olika sätt att tänka inom westernridning, vissa bra vissa dåliga, men westernridning kallas det för. Om man har westernsadel osv och larvar runt på egen hand, vad kallas det för då? Och vad är det som säger att en person som larvar runt på egen hand har ett "sämre" tänkande?

Jag har också sett både bra och sådant jag själv hellre kallar djurplågeri inom det som kallas westerntänk. Så trots att jag räknar mig som westernryttare (om än nybörjare) så tänker jag bara ta till mig det som jag själv kan stå för och inte låta mig påverkas av andra. Grundtänket borde ju ändå vara lugna stabila hästar som kan jobba i rätt form utan att man sågar ner dem och att de är lyhörda och fungerar att rida på en hand.

Jag rider för en av sveriges bästa (sägs det) tränare och han har samma tänk som mig medans en annan tjej som rider för honom har ideer som är mer eller mindre tvivelaktiga

det räcker med att du köper en viss ras, då håller du plötsligt på med western:devil: för det kan man ju bara rida på western raser:eek::eek:

obs ironisk, bäst att skriva så ni inte tror jag menar det.....

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: 4BarsRR
·
I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
H
Träning Hej Har ett ardenner sto, haft henne ett par år. Har själv inte ridit henne så mycket, då hon visade sig inte vara den lugna stabila...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 520
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar