Häst utan pass!?

Sv: Häst utan pass!?

Hej allihop igen! :)

Tackar så mycket för svaren! Var hos ägarna igår, och nu har jag fått reda på att nuvarande ägarna har full stam och papper på stoet (mamman) som finns på gården, samt på pappan som finns på ett stuteri. De har även betäckningsrapporten som gäller detta fölet jag skall köpa (nu 8 år gammal). Så det står iaf att just de föräldrarna har fått ett föl just det datumet då han är född. Dock står det ju ej att det är just han men.. Detta kanske gör det lättare/smidigare att skaffa passet !?

Om det inte spelar någon roll var han är registrerad, regga honom i Svenska Hästavelsförbundet. Det är enkelt, det billigaste alternativet och sedan har han pass. Kostnaden för passet är 900 kr vill jag minnas, sedan tillkommer signalementbeskrivning och chipning (vi åkte till klinik och gjorde detta samtidigt som vaccination).

Det du behöver är konturdiagram och åldersbestämning samt chipning, fyller i ansökan och skickar in (läs mer på svehast.se). Vi valde att regga vår shettis där, han ska inte ställas ut eller åka runt. Inskaffad på ålderns höst som sällskap till det åldriga fullblodet.

kl/tl,
jag har en gammal ponny helt utan papper som jag haft i mer än 10 år, hästen är ca 30 år gammal och ska tas bort nu i höst, men för att avliva och begrava honom hemma så behöver han ett pass, hur ska jag göra? förra ägaren trodde att han var importerad från Danmark men det var också allt dom visste. var bör jag registrera honom?

Är det veterinären som ska avliva som kräver pass?

Det känns ju helt absurt att du ska behöva skaffa ett pass i en sådan här situation.

Har du inte någon jägare i närheten? Ett välriktat skott från en studsare är enligt mitt sätt att se på det ett både billigare och bättre alternativ än att ta ut en veterinär som pumpar in något gift i hästen.

det är kommunen som kräver det, vi har inte pratat med vet än då vi vill vara säkra på att man får begrava honom hemma i hagen först.

Är det inte vattenskyddsområde eller liknande så är det bara att gräva utan att fråga kommunen först. Man behöver ju inte heller gräva i närheten av någons brunn, men det är ju ganska självklart.

Att det skulle vara miljöfarligt att gräva ner en enstaka häst är ju bara löjligt, det vore väl annorlunda ifall man planerade en stor hästkyrkogård. Sen fattar jag inte varför kommunen kräver pass, de borde ju bara ha åsikt ifall själva grävplatsen är olämplig eller ej.

Kommunen har väl ingen aning om att ens hästen existerar så de kommer ju knappast att sakna den så du behöver nog inte vara orolig för något rättsligt efterspel.

*KL*

Men ....

Jag köpte min ponny helt olagligt i våras eftersom det var bråttom och jag hade inte tid att vänta på att ägaren skulle fixa passet. De drog av den summan på priset för hästen.

Nu har jag snart betalat ca 2000 kr för det här dokumentet.
Dvs. 900 kr för bara passet, 60 kr för brevet till hästavelsförbundet + kostanden för att VETERINÄREN skulle kolla tänderna (ålder, fast vi visste/vet hur gammal den var så måste detta intygas) + ID-koll och chipmärkning.

Känns som en ganska stor kostnad för en liten (billig) häst.

Men allvarligt talat, om hästen dör eller skadas så svårt att den måste avlivas, vad tusan gör man då utan pass?

Nu trillar väl inte hästar av pinn till höger och vänster heller men.
Klart att har man en liten häst, mycket egen mark och en grävmaskin kanske det inte är så där jättestort problem, men vad gör man om det är smällkalla vintern och bottentjälat i marken...?

Är det jag som är paranoid och hysterisk när jag tänker så?

Men allvarligt talat, om hästen dör eller skadas så svårt att den måste avlivas, vad tusan gör man då utan pass?

Nu trillar väl inte hästar av pinn till höger och vänster heller men.
Klart att har man en liten häst, mycket egen mark och en grävmaskin kanske det inte är så där jättestort problem, men vad gör man om det är smällkalla vintern och bottentjälat i marken...?

Är det jag som är paranoid och hysterisk när jag tänker så?

Det är väl alltid bra att fundera ut en plan så man är beredd ifall det värsta händer.

Även om du inte har mark själv så finns det garanterat någon i närheten som både har mark, traktorgrävare och jaktgevär som mot en i sammanhanget ringa avgift (skulle gissa att en 500-lapp räcker) både fixar avlivning (ifall det behövs) och nedgrävning på en lämplig plats. Eftersom det är hans egen mark kan man nog vara ganska säker på att han gräver ner hästen på ett lämpligt ställe.

Själv bor jag ju lite längre söderut så det är oftast så att man även på vintern kan man hitta något söderläge där tjälen inte går så djupt att det inte går att gräva. Skulle det vara alltför mycket tjäle kan ju en lösning vara att mellanlagra kroppen på ett kallt ställe (Nedfrusen och inpackad i en stor snödriva t.ex.) tills det går att gräva. Är lite osäker på hur lämpligt det är, men det finns kanske någon annan som vet ifall det är möjligt att göra så.

Om man inte får gräva ner en passlös häst så ska man ifall man vill följa alla regler skicka det till destruktion och då blir det dyrt. Kan nog kosta 3000 - 5000 kr.

Vår veterinär sa att de som kommer och bultar och tar med sig kroppen, inte frågar om pass, så det är nog ingen större fara med den biten. Det är väl om man ska söka tillstånd för att gräva ner, eller skicka till slakteri som de frågar efter det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Okeydokey
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 785
Senast: Görel
·
Anläggning Håller på att sätta stolp t sommarhagen men tycker det blir för lågt. Åkermark så dom behöver ner en bit för att sitta. Grannen trycker...
2
Svar
26
· Visningar
2 384
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar