Häst utan pass!?

Upptaget

Trådstartare
Hej allihop!

Det är såhär. Jag har hittat en liten shettis, som skall gå som sällskap till våra stor hästar. Den är verkligen jäätte fin! vill ha den hära hästen... men dom som äger den nu har inget pass på den. Vi vet vilken som är mamman, har träffat henne. Det är seriösa säljare, och jag litar på dom! Har träffat dom länge.. men frågan är hur jag gör? ska jag själv stå för detta? vad kan det kosta till en shettis ungefär? kan nog inte dra av det på priset, eller be dom göra det, för dom har redan satt ett lågt pris pga. att den inte har några papper.

TACKSAM FÖR SNABBA SVAR!

Sv: Häst utan pass!?

jag kan inte svara på vad det kostar till en shettis. Men skaffade precis pass till min häst o det kostade ca 1000 kr med allt!

Det är inte lagligt att sälja en häst utan pass.
Du kan ju alltid informera dem om det och be dem ordna passet.
Annars kan du kontakta respektive avelsförening och fråga om kostnaden för pass.

Har den reg.bevis så måste man skaffa pass i samband med ägarbytet. Då kanske ni kan göra upp att ni splittar på kostnaden eller liknande.

För det första som någon redan nämnt så är olagligt att sälja en häst utan pass.

Hur gammal är hästen? Finns det dokument på om föräldrarna är renrasiga shettisar? Jag misstänker att hästen inte är född i år, och då innebär det att ev betäckningsrapport är ogiltig.
Om uppgifter finns på föräldrarna kan den kanske DNA-typas in som shetland. Annars blir det nog till Svenska hästavelsförbundet ägarna ska vända sig. 900 kostar ett pass för en häst med okänd härstamning där, plus kostnad för åldersintyg via tänder och chipmärkning. HÄR finns mer att läsa samt HÄR

Då du ska ha den enbart som sällskapshäst och ska få den billigt så antar jag att det är en lite äldre häst som du antagligen inte planerar att sälja vidare.

I så fall skulle jag strunta i passet. Passet är väl bara bra ifall du ska skicka hästen till slakt.

Jag lär väl få skit för detta råd, men någon får gärna upplysa mig vad man har för nytta av pass på en gammal (min gissning) shettis som enbart ska gå som sällskap.

Vilka fler hästar ska undantas? Och på vilka grunder? Vem ska bestämma det? Hästägaren?

Vilka fler hästar ska undantas? Och på vilka grunder? Vem ska bestämma det? Hästägaren?

Pensionärer som inte ska gå till slakt tycker jag det är onödigt att skaffa pass till. Kan säkert finnas andra kategorier också, men just nu kommer jag inte på någon mer.

Det är väl hästägaren som bestämmer det, vem annars? Myndigheterna bryr sig nog inte ifall det går några gamla hästar utan pass. Det är ju ändå ett övergående problem då alla nya hästar som föds får pass. Jag vet att man ska ha pass, men i dessa fall ser jag bara inte nyttan av det och varför ska man kasta ut pengar på något som inte fyller någon funktion.

*Delvis Kl*

Tack för svaren allihopa!!! :):)
Det är ingen äldre häst, shettisen är 8 år. Den skall gå som sällskap, men också ridas av en yngre ryttare osv. så jag har tänkt att skaffa pass till den så småningom i alla fall! Men börjar kanske med att ta hem den, så får det komma när det kommer. bara det går att försäkra den utan papper, har hört att det gör det iaf!? är inte säker, aldrig köpt häst utan papper förr.

Tänkte precis skriva att ingen häst, stor som liten, som är frisk och i god ålder förtjänar att gå som enbart sällskap. Men om den får ridas också så är ju det bra :)

Dock är det ju som många skriver olagligt att sälja en häst utan pass.
Sedan får väl ni göra en överenskommelse om det.

Tänkte precis skriva att ingen häst, stor som liten, som är frisk och i god ålder förtjänar att gå som enbart sällskap. Men om den får ridas också så är ju det bra :)

Dock är det ju som många skriver olagligt att sälja en häst utan pass.
Sedan får väl ni göra en överenskommelse om det.

Sen är ju hästar inte gjorda för ridning heller men. :) men det är klart att lillen skall sysselsättas. :)

Pensionärer som inte ska gå till slakt tycker jag det är onödigt att skaffa pass till. Kan säkert finnas andra kategorier också, men just nu kommer jag inte på någon mer.

Det är väl hästägaren som bestämmer det, vem annars? Myndigheterna bryr sig nog inte ifall det går några gamla hästar utan pass. Det är ju ändå ett övergående problem då alla nya hästar som föds får pass. Jag vet att man ska ha pass, men i dessa fall ser jag bara inte nyttan av det och varför ska man kasta ut pengar på något som inte fyller någon funktion.

Undrar om hästägeren anser att passet inte fyller någon funktion den dag veterinären tvingas välja bort en medicinering för att hästen saknar pass...

Citat från Jordbruksverkets hemsida (min kursivering):
Glöm inte att anteckna i hästpasset
I bilagan till förordningen listas de substanser som får användas med sex månaders karens. Behandlingen ska skrivas in i hästens pass på avsedd plats. Hästar utan pass får inte behandlas med dessa substanser. I de fall det redan är angivet i passet att hästen ska undantas från livsmedelskedjan behöver man inte skriva in behandling med de angivna substanserna.

Mera från Jordbruksverket:
Du måste kunna visa upp passet
När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar.

Vad händer om din häst inte har pass?
Länsstyrelsen ansvarar för kontrollen av hästpass. De kan beordra dig att skaffa pass åt din häst. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad.

Jag har en shettis på 26år.Han åker inte omkring utan hålls hemma och agerar som lite körhäst ibland.Han har inget pass och jag ska inte skaffa heller. Jag försökte få fram hans föräldrars uppgifter av f.d ägaren men stoet fanns inte att hitta.Jag kontaktade de sista kända ägarna men de svarade aldrig.Så nu går han här passlös.Jag bryr mig ärligt talat inte.Han ska begravas hemma. Sen har jag ett korsnings sto också utan pass :eek: och även hon ska förbli pass lös.Så det där med skrämsel propagandan från Jordbruksverket bryr jag mig väldigt lite om...Hujjedamej vad jag är oseriös som hästägare...Däremot har jag ytterligare 2 shettisar de har pass eftersom de är full stammade och innehar papper etc...

Hur en pass ansökan går till hittar du här
Idkontrollanter här
Blanketter här

Kostnaderna beror lite på hur mycket du måste göra innan. Jag betalade ca 2500:- för nyregg,idkoll,chip märkning samt dna typning av min unghäst.Och byte av regbeviset till pass.

Nu tycker jag att man ska ha pass på sin häst, men vår fodershettis hade inte pass och han fick Fenybutazon utskrivet två gånger i somras utan att de ville skriva i nåt pass. Det är ju livstidskarens på det... Det är distriktsveterinären som behandlat.

Ok. Nej jag har heller aldrig fått någon förfrågan om pass när de har varit ute.Därför tror jag inte att distriktarna är så petnoga med passet.Är kanske annorlunda med klinikerna etc.Men veterinärerna själva säger ju att de aldrig skulle avstå att behandla en häst utan pass.Det är emot deras principer.

Ja hade de inte velat behandla honom så hade det varit sjukt djurplågeri... Jag förstår deras tänk.

Min häst har pass, dock ej inte svenskt pass. Passet saknar också namn på hästen.
Har nästan aldrig med det när jag åker till kliniken.
Min häst har även varit skadad väldigt mycket & har aldrig skrivit i passet. Han har fått allt ifårn Buta till pencelin & stelkramp.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Okeydokey
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 785
Senast: Görel
·
Anläggning Håller på att sätta stolp t sommarhagen men tycker det blir för lågt. Åkermark så dom behöver ner en bit för att sitta. Grannen trycker...
2
Svar
26
· Visningar
2 384
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17