Sv: Häst stucken i buken
Och av vilken anledning skulle jag eller någon annan ljuga om detta, vad skulle man få ut av ett sådant påstående.
Jag säger inte att du ljuger.
Det kanske är sant, men har du verkligen sett lab-resultaten? Har någon veterinär gjort något uttalande i media om att de prover som är tagna visar spår av lugnande?
Men du undrar av vilken anledning någon skulle ljuga.
Jag kan nämna några.
Det finns personer som vill ha uppmärksamhet som jag vet vid skador på sina hästar i hagen "hittar på" att de sett en gubbe smyga i buskarna, och sedan går drevet.Det är för en del personer mycket bättre att andra ska tro att en vidrig förövare varit framme än att det funnits något olämpligt i hagen för hästen att skada sig på.
Vid skador på sin häst kan man i första stadiet bli chockad så man inte tänker klart, tro att det är en förövare, och sedan när det visar sig att det kanske inte är så, helt enkelt vara svårt att ta tillbaka sin misstanke och påstående som man själv har gett till omgivningen.
Har dessa två hästar påvisbara rester av lugnande i blodet, av blodprov tagna direkt när veterinären kom ut, då ska jag krypa till korset, skämmas och skriva avbön här på buke att jag hade fel när jag misstror.
Vad jag grundar mina tveksamheter på?
Flera andra veterinärer som efter slagsmål med skodda ston sett mycket svåra skador, även i underliven, skador som om ingen sett slagsmålet, utan tvekan tas som knivjack.
Hagens öppna placering, dagtid, mycket folk.