Häst som vägrar vara i hagen...

Sv: Häst som vägrar vara i hagen...

Tror du glömt att läsa mitt senaste inlägg...
Han har två olika silagebalar med 20m mellanrum att välja på...

Idag, premiärdag för två balar, så har det inte varit stökigt i hagen... Men som det stod i mitt förra inlägg så står det även att han rymde även idag, så maten i sig ger honom ingen anledning att stanna...

En del hästar verkar ha ett underligt driv att bara gå bort - bort - bort och ut ut ut ut ut ...
Fårägare träffar ibland på såna individer ... Det är som en instinkt, ett driv.

Jag hade också en sån. Vi provade A L L T innan vi gav upp och sålde av säkerhetsskäl. Hon som köpte pratade hela tiden om att "det blir så där när de går själva". vilket hon aldrig hade gjort.. :angel:

Jag säger: Fort Knox. Bygg en liten, hög, staket-hage med el. Så hästen får komma ut och lufta sig utan risk.

Får bygga en snöhage, där han får vara så fort detta vita kommer på marken..

Hur är han annars i stallet?

När jag hade praktik i ett privatstall i Stockholm fanns det ett mycket nervöst sto i stallet som ofta sprang ner staketet flera gånger/vecka. När stallet försämrades flyttade majoriteten av hästägarna till ett annat, lugnare, stall. Min syster kände henne med den nervösa hästen så jag följde med till det nya stallet en dag året därpå och hennes sto hade lugnat ner sig supermycket. Sprang ut från hagen en gång och inte något mer efter det.

Kanske inte gillar stället han står i?

Han är som en filbunke, i all hantering...

Något bakskygg men absolut inte nervös eller stressad...

Ditt problem är att hästen nu redan har lärt sig att det går att gå ut ur hagen och hitta på roligare saker än vad som händer om han står kvar i hagen.
När en mentalt stark och uppfinningsrik häst kommer på det så har man problemet kvar hela hästens livstid.
Jag har haft två sådana hästar.
Den ena kunde jag komma överens med men den andra gjorde hela sitt liv som han ville med det.

Jag har en minishettis som rymme när och hur han vill oavsetr hur jag än gör med trådarna och elen. Hade 7 rader på vissa ställen.. Jag har dock ändå sett ett mönster. Finns det andra hästar i hagen än bästisen och minikusinen så sticker han. Nu går de två ensamma i en egen liten hage med bara två tråd och svag el eftersom det mesta är helt översnöat här. Han stannar..

Det kanske är svårt nu med frusen mark, men om jag vore som du, skulle jag slå ned rejäla stolpar djupt i backen, tätt, brädslå ordentligt och högt, och sätta el på insidan. Ge honom en sån där lite "rasthage" ,lagom så att han kan röra sig lite.

Det är naturligtvis inte "rätt" och "ok"- "EGENTLIGEN" - men vad f*n gör man?
Vi gav upp och sålde våran rymmare eftersom vi inte kunde lösa det hela på ett vettigt sätt, dessutom var det inte "den viktigaste" hästen i stallet :o Det är en enorm säkerhetsrisk med rymmare, för oss var det : Krokig, smal väg med enormt dålig sikt (i synnerhet på vintern ) och framförallt en bred och härlig Å där isen inte låg tjock, men så pass att man kunde gå ut på den ... Dessutom riskerade hon att skada sig på staketet osv. när hon tog sig ut.

Och ut skulle hon. Vi hade henne inne ett par dygn en sväng, då försökte hon äta sig ut .. :o

Jag klandrar henne inte. Jag tycker inte att det var ok och det var absolut inte roligt. Jag har dock lärt mig efteråt att det finns hästar som "är"/"blir" så här. De ska bara bort och ut.

Som sagt var har man haft/har får så händer det att man stöter på såna här individer. Jag filosoferar om att det kanske är en instinkt som fyller en funktion i en flock.

Otroligt irriterande är det hur som helst.

Ja, nu har jag pratat med stallägarna och han kommer troligtvis få en egen hage till nästa vecka då en annan häst flyttar och en hage blir ledig...

Den kommer att "preppas" mer eller mindre som hingsthage för att hålla honom kvar...

Som tur är har de väldigt bra grund att börja bygga på eftersom de är trästolp runt om med 3,5m mellanrum som är nertryckta ca 50cm i marken och är ca, 150cm höga...

Uppe på de kommer jag fästa distans isolatorer
en-rak-distansisolator-for-stangseltrad.jpg

Där jag kommer dra ett elrep som kopplas till separat elaggregat och runt stålet på isolatorn kommer jag linda ett elrep elle liknande för att koppla till jorden för att det ska få bra effekt OM han anser att ett staket som är 2m högt är forserbart...

För övrigt rymmer han bara genom "grinddelen" av hagen och därför kanske det räcker med att bygga högt där och hoppas på att man kan bryta beteendet genom att han får sig en ordentligt "kyss" vid ett rymningsförsök...

Eftersom han aldrig rymt under varken lerperioder eller torr sommar så antar jag att det är avsaknaden av ström som gör att han går igenom...

Senast ändrad:

Nu roar sig ju din med att även hoppa över staketet. Men för staketmarodörer som på grund av täcke inte känner elen och därmed går genom tråden så kan jag rekommendera att använda sk. skrittmaskintäcke (om man inte vill låta hästen gå utan täcke), då hålls hästen varm men bogen är bar så att elen känns.

Vi fick tips om att sätta lite koppartråd på framsidan/bogen på täckena för att elen skulle kännas bättre när min kompis häst rymde. Vi provade aldrig och jag vet inte om det fungerar, men annars kan ju det hjälpa om det bara är så att man har dålig el och täcke som bekymmer.

min testade vi blöt päls + kostym av elband. hon fick en sån kyss att hon studsade bakåt- sen tänkte jon i fenton sekundrt, tyckte att det var värt det och sprängde ändå ....:o
lärde mig av detta: en del hästar har helt sjukt hög smärttröskel.

Shit! Vilken järnlady!

Jag tror att min skulle tänka till en gång och välja att stanna i hagen efter en sådan smäll...

(Fick avsiktligt ge honom en stöt i höstas när leran stog honom till halva skenbenet och han försökte gå ut, en gång räckte för att påminna honom om att de gör ont att gå emot staketet...)

Ja. Vi stod och såg på när hon gjorde det. (måste ju hålla koll när man "klätt in" en häst i elstängsel). Hon bara ruskade på sig, fnös och tog sats .... :o

Tydligen är hon fortfarande lika dan. Men nu bor hon där hon kan gå "lös" utan att det är till fara för nån (?).

Hoppas det går bra med din pålle.

Skaffa en mätare som mäter hur mkt ström det är i tråden!
Om du inte vet om strömmen går runt i tråden runt hela hagen så nog kommer hästen hitta ut!
En sån mätare kostar inte mkt och är billigare än en skadad häst på rymmen.
Jordningen måste va ok och tråden hel för att få bra strömstyrka i tråden.
Ibland blir jag förvånad när man åker förbi vissa stall där det är fler knutar på eltråden än det är stolpar..och mossig eltråd osv..
Men så är det kanske inte här hoppas jag.
Kolla styrkan i tråden.Förvisso stallägarns ansvar men det första alla bör kolla är hur mkt ström går ut i tråden!
Smarta hästar lär fort om det är dålig fart på strömmen!

Strömstyrkan har inte varit den bästa, om den ens gått runt, eftersom vi haft så mycket snö att undertråden varit hel begraven överallt... Trots mycket bra stängselmaterial med ca knappt 1 år gammalt band och trästolp överallt...

Nu har snön sjunkit ihop och hästen har inte visat något intresse för att gå ut mera...

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 083
Senast: Bee
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 078
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 066
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka