Häst som vägrar vara i hagen...

Nooneyouknow

Trådstartare
Jag sliter mitt hår!

Hästkraken vägrar att vara i hagen...

Han går ut, är ute i 1 timme sedan går han igenom tråden..

Fri tillgång på hösilage i hagen, två kompisar som kanske inte är de absolut roligaste men det spelar ingen roll, han går ut vilket som, har testat...

Om man ger honom en stöt av stängslet för att påminna honom om elen, som han inte känner pågrund av täcken, så hoppar han istället över tråden! GAAH!!

En tråd i ren desperation! Hästen kan ju inte stå inne hela tiden, bara för att de är snö ute!

Sv: Häst som vägrar vara i hagen...

Höj staketet, starkare el, alt får du ordna trästaket.

Jag har en kompis som fick ha 4-5 trådar och de högsta var 160 hög och den lägsta ca 20 cm. + värsta elen. Då stannade hennes inne. Han hade 4 kompisar och det var sommarbete, så mat fanns.

Ja, just nu är det svårt att bygga hagar eftersom de är så mycket snö och hårt i marken...

Ska prata med stallägarna idag och se om jag får modifiera hagen lite..

Snart kommer en häst att flytta och jag hoppas på att få ställa min i en hage där han går själv och han kan få ordentligt staket...

Tyvärr är hagarna så "stora" att det blir väldigt väldigt dyrt att bygga trästaket... (Annars borde ju älgststaketen på Kålmorden vara en förlaga?)

Senast ändrad:

Ja, just nu är det svårt att bygga hagar eftersom de är så mycket snö och hårt i marken...

Du kan köpa isolatorer att skruva i ovanpå stolpen. Då blir tråden minst 30 cm högre och det brukar avskräcka, det går även sätta fler trådar och byta agg även på vintern.

Har du trästopl i hagen kan u även skriva på 1-2 slanor mellan varje stolp om avståndet inte är för långt mellan dem.

Hoppas det läser sig!

(Står själv med ett sto som spränger staketet hela tiden, så förstår frutsrationen! Nu står hon inne sen 2 dagar tbx då mim mamma tröttnat på att jaga henne)

Han gör det för att han kan.
Du har ju dessutom varit vänlig nog att paketera in honom i täcken så att han inte känner elstötarna.

Du har som jag ser det 3 val.
  1. Ta av täcket så att han känner elen.
  2. Bygga en rasthage av plankor eller stålrör som han inte kan komma ut ur.
  3. Eller träna hästen att stanna i hagen.

Jag har lyckats med variant nr 3.
För att uppnå det så har jag gjort så all mat alltid serveras i hagen.
Är man inte där så får man ingen mat.
Rymmer man så får man stå i boxen utan mat.
Ibland så har jag behövt stå utanför hagen och vakta för att påminna hästen om att det är inne hagen som den skall vara.

Det där tar en del tid och är ganska så jobbigt, men löser problemet permanent.
Jag ser det som en del av hästens utbildning.
Att den begriper att jag förväntar mig att den skall stanna i hagen.

Sätt en tråd så högt upp på stolpen som det går så att staketet blir avskräckande högt.
Sedan sätter du extra trådar ganska nära befintliga trådar och kopplar dessa till jord på aggregatet (eller till jordspettet, vilket som är smidigast). Då har du ström-jord-ström-jord osv i trådarna och hästen kan inte komma ut utan att nudda både ström och jord och då får den en rejäl smäll. Problemet på vintern är att det blir inte särskilt bra ström i tråden om man jordar som vanligt, eftersom hästen står på snö (världens bästa isolator) så går inte strömmen vidare till jord när hästen nuddar tråden, kretsen sluts inte och den får ingen stöt. Gör man som jag skrev så blir det en rejäl smäll när den nuddar både jord och ström.
Glömde om du skrev det, men är hästen klippt? I vilket fall, ta av täcket om det går så att hästen kan få ett par rejäla stötar så att den lär sig. Här är nollgradigt idag så om din häst inte är extremt frusen borde den överleva ett par timmar utan täcke idag. Om den inte är klippt, klipp på framsidan av bringan, ofta där de går emot tråden, så att den känner stöten, tjock vinterpäls gör att tråden aldrig nuddar huden och hästen får ingen stöt hur bra ström man än har.
Detta lärde min lilla rymling att få respekt för staketet igen när hon höll på med såna här fasoner för nåt år sedan.:devil:

Tyvärr är hagarna så "stora" att det blir väldigt väldigt dyrt att bygga trästaket... (Annars borde ju älgststaketen på Kålmorden vara en förlaga?)

Jag packar bultsaxen i väskan och är på väg, om inte annat så håller jag älgen utanför hagen och hästen innanför hagen.

har oxå en dam som knallar ut ur hagen och även in när det passar henne...

Fri tillgång på hösilage i hagen, två kompisar som kanske inte är de absolut roligaste men det spelar ingen roll, han går ut vilket som, har testat...

Ja, om du har 3 hästar i hagen som inte är de roligaste ihop, och har rejält med ensilage i 5 högar långt ifrån varandra, då är det fri tillgång- annars INTE.:devil:

Många har en häck och påstår det är fritt men alla får inte äta, hur tänker folk?

Jag har 4 hästar på häck som är sams och då fungerar det. Våra kossor som är 18 st har 5 häckar fulla så där är det iaf i princip fritt men man får passa.

Och så trappar man upp det hela tills att man måste bygga sig ett Fort.
Hästen löser det till slut genom att rusa genom staketet.
Och i det läget får man vara glad om den inte trasslar in sig i tråden/bandet och sliter av sig sina ben.

Du har som jag ser det 3 val.
  1. Ta av täcket så att han känner elen.
  2. Bygga en rasthage av plankor eller stålrör som han inte kan komma ut ur.
  3. Eller träna hästen att stanna i hagen.

Ett fjärde val.

Se till att de andra är SNÄLLa så han trivs och får äta.

Det är för sent för det nu.
När de har kommit på att de kan gå ut så gör de det.
Varför sitta kvar i fängelse när man inte måste?

Men ärligt talat så´tog jag för givet att det var så när det var mat på fri tillgång.

Var står det att hagkompisarna inte är snälla och inte låter honom äta? Det står att de inte är världens roligaste, ja, men det behöver inte betyda att de är stygga, utan bara ett par tråkmånsar.

Jag uppfattar också hagkamraterna som tråkiga = saknar underhållningsvärde.

Vad händer efter att han sprängt stakletet? Får han komma in i stallet? Sätts han i en annan hage som han kanske anser som roligare?

Har han något att göra i hagen förutom att står och äta? Testat att lägga in några grövre grenar han han gnaga på? Någon lekboll han kan pyssla med?

Min erfarenhet är att en häst som trivs i sin hage försöker inte rymma gång på gång på gång. Så tycker att du ska titta på vad du kan göra för att få honom att vilja vara där och inte fokusera lika mycket på hur du kan tvinga honom att vara där.

Ja, om du har 3 hästar i hagen som inte är de roligaste ihop, och har rejält med ensilage i 5 högar långt ifrån varandra, då är det fri tillgång- annars INTE.:devil:
:bow:3 hästar samsas sällan väl.
TS. Ge den en snäll kompis, gärna yngre som den kan få bonda med.

Jag uppfattar också hagkamraterna som tråkiga = saknar underhållningsvärde.

Nej, den fick stryk och fick inte äta, står i 06 ornas tråd tror jag, stryk och ingen mat, klart den går ut.

Och sedan är det inlärt, att det ätr trevligare på annat håll.

Sedan snön kom började han gå ut runt lunch...(samma sak varje år)

Han och hans hagkompis fick sällskap för en vecka sedan, efter att det kom en ny inackordering, igår gick han ut efter 40 minuter efter att den lilla ponnyn jagat runt honom lite (Antagligen för att min ville leka och den andra inte och han tog väl chansen att gå ut?!) Då fick han gå in.
Idag rymde han efter 1 timme, då följde ena hagkompisen med ut och det blev lattjo lajban *suck*

In med dem båda i hagen igen och efter 3 minuter var både ute igen och nu var fler hästar påväg igenom trådarna för att få vara med och leka *dubbelsuck*

Då togs täcken av och båda stog som ljus vid v a r s i n silagebal (Fri tillgång för mig) Sedan togs min in för att ridas och fick efter det gå in i boxen ( kl var 12:30) imorgon blir det täckeslöst under tiden han är ute efter att jag ridit...

Du kanske kan sätta distansisolatorer rätt upp från stolparna om ni har trästolp och sedan dra en tråd genom där, för att höja staketet.

Ta av hästen täcket, har den fri tillgång på mat i hagen så kommer den behöva stå och äta för att hålla sig varm, rent krasst, men den lär inte dö.

Kolla el och framför allt jordningen. Svårt med jordning nu i vintertid också tyvärr....

Nej, den fick stryk och fick inte äta, står i 06 ornas tråd tror jag, stryk och ingen mat, klart den går ut.

Ja då så är det ju inte så underligt.
Ingen häst stannar kvar under sådana omständigheter.

Då så är det alternativ 4 som gäller.
Mera staket ökar bara skaderisken.

Polarband var det enda som fungerade på min rymmare vintertid när jordningen blir dålig. Samt något kul att göra i hagen, gärna mat för just den hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 083
Senast: Bee
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 078
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 066
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka