Häst som vägrar gå hem igen

M

michellee

Jo det är såhär, vi har nyligen skaffat en häst som jag har ett litet problem med när jag rider. Hon är varmblodig travare som är 9 pr och när vi rider på en väg går det hur bra som helst men problemet kommer när vi ska vända och rida hem igen. Då vägrar hon gå och börjar bara backa istället. Det ända som funkar är att jag hoppar av och leder henne tillbaks. Jag har varit bestämd och försökt att visa att det är jag som bestämmer. Jag har provat att lägga till ett spö men det funkar inte heller. Visst, allting är kanske är nytt för henne i sitt nya hem och hon kanske vänjer sig. Det kanske är det som är problemet. Vi ska höra med den förra ägaren om hon höll på såhär förut.

Är det någon som har något tips på hur jag kan göra för att få henne att gå framåt när man rider hem? Kanske någon som haft samma problem? :confused:

Sv: Häst som vägrar gå hem igen

Min vill inte gå från stallet ensam, men gärna hem :)
Har aldrig hört talas om att en häst inte vill gå hem..

Har ni ingen väg som går runt så man slipper vända?

Jag har heller aldrig hört talas om en häst som inte vill hem, det brukar ju oftast vara tvärtom. Det finns ingen väg som går runt. Det är samma sak när jag provade att rida på åkern idag. Då ville hon bara gå åt ett håll hela tiden. Det är som om hon vill utforska det nya stället hon hamnat på och bara vill gå framåt. Det börjar bli jobbigt att få gå hela vägen hem hela tiden så jag brukar inte rida så långt.

Hur funkar det om du hoppar upp igen efter ett tag när du är på väg hem ?

Hon vägrar ändå gå åt samma håll, det är omöjligt för mig att få henne gå tillbaks. Även när jag leder henne stannar hon till och inte vill gå. Jag får henne ändå att gå till slut men jag vill inte ha det såhär. En gång följde min pappa med och gick bredvid mig när jag red. När jag då skulle vända gick det bra bara för att han gick bredvid oss.

Men hon har bara varit här i exakt en vecka idag så vi får se hur det är när hon vant sig med den nya miljön. Kan ju vara det också.

Har aldrig hört talas om en häst som inte vill hem:eek:

Men håller med dom andra, försök hitta en väg som går runt, eller rid in i skogen (antar nu att du rider i skogen:D) på tex. höger sida. Och sen så rider du som en lite större volt tillbaka, funkar det?

Lycka till iaf:)

Jag har inte ridit i någon skog ännu, bara på åkern och på vägen. Men det du sa med volten ska absolut testas. Jag ger mig inte, hon ska kunna gå hemåt. :)

Jag tror också det kan vara värt att testa och göra en runda istället för att bara vända, sen om det är en annan väg eller bara en lurig volt tillbaka spelar nog ingen roll så länge det inte blir en ren vändning.

Om du bara haft henne en vecka kan det absolut vara så att hon inte vant sig vid sin nya miljö. Kanske kan din pappa fortsätta att gå med ett tag nu i början? Eller finns det någon du kan rida med?

Nej det finns tyvärr ingen som jag kan rida med :( Kanske kan jag själv gå med henne ett varv ibland så hon vänjer sig med nya miljön istället för att bara sätta sig upp på hästryggen det första man gör.

Synd, det brukar ju funka för de flesta hästar annars. Men prova du att promenera henne litegrann. Använd träns om det känns bättre än grimma, huvudsaken är att det känns säkert för dig :)

Ja det får nog bli så att jag promenerar henne litegrann. Jag änvänder träns för det känns bäst och säkrast med för den delen :)

Här har du en till som haft samma "problem" periodvis! Vid vissa vägskäl där exempelvis höger så uppenbart leder raka vägen hemåt blåvägrar han att gå åt annat än vänster. Han är förvisso inte svår att övertala, men det blir del protestkrumelurer från hans sida och skratt från min sida.

Vissa gånger har jag ridit på lång tygel och låtit honom gå till vänster bäst han vill, då har han förvånande nog vänt in på en annan avtagsväg längre fram på vägen och via den traskat raka vägen hemåt. Lite smått autistiskt beteende. :D

Jag tror att det är hem hon vill - dvs till sitt gamla hem. Det går nog över när hon boat in sig - för att inte göra det till en strid kanske du ska hoppa över ridningen några dagar tills hon acklimatiserat sig och kännt in sig på sitt nya ställe.
Min gamla hblsto var jättetrevlig att rida ut på första månaderna - tills hon insåg vart hemåt var - då släpade hon sig fram vägen bort och taktade så fort vi vände hemåt. Och det oavsett hur långt vi red. Så fort näsan pakade hemåt så skulle det skyndas på.

Lustigt, jag har precis haft samma problem med min häst som jag köpte för ca ett år sedan, Då hade hon stått i ett år..
Det var en kamp varje gång vi red ut så jag började rida på ställen där jag visste att jag inte behövde vända utan kunde rida runt, då gick det bra.
Men så fort jag red på ställen där jga var tvungen att vända var det samma problem, märkte ganska snabbt att problemen kom när hon inte fick rusa hem, hon var ingen häst som försökte skena hem men så fort man höll in henne började hon antingen att springa bakåt och sattsa på diket för att hon visste jag hoppade av då eller vägra gå överhuvudtaget.
Det hela gjorde att jag blev nervös i de situationerna och det hela blev ännu värre.. Efter ett tag och mycket ridning på gärdet hemma och att vi lärde känna varandra, blev det bättre.. Nu går det utan problem, men känner hon att jag blir stressad i situatiner där hon blir stressad går det åt skogen..
Kommer inte ihåg vart men jag läste någonstans att " att hoppa av och leda är inte att förlora, bara ett säkert sätt att vinna"
Tyckte det var ganska bra.

Försök lura hästen och rid någon slinga så ni slipper vända och rida samma väg hem.
Men om ni måste vända och hästen inte vill gå så finns det massor med saker du kan prova, bara fantasin tar stopp!
1- lägg på pisk, "piska fram" hästen -låter grymt, men det gäller att vara bestämd och våga göra det. Passar inte riktigt alla ryttare.. gör det bara om det känns ok, förstår om man inte gillar den metoden.
2- Börjar hästen backa så börjar du kräva av hästen att den ska rygga fortare. Och sen erbjuder du hästen att gå fram. Går hästen inte fram så börja rygga igen.
3- Gå in på en volt, flytta r skänkeln flera varv och erbjud hästen sen att gå fram (många går fram för att dem vill slippa att flytta för skänkeln, som är lite jobbigt)
4- Testa att svänga till höger, sen vänster, höger igen -lirka loss hästen
5- gör något roligt på hemvägen! ex. kör ett galopp race en bit.

Om hästen backar när du vänder så är ett bra tips att du bara vänder på henne, dvs så att hon backar i riktningen hemåt. Då kommer hon antagligen inte tycka det är lika roligt längre och när du märker det, vänd igen och se om hon är villig att gå framåt, annars samma sak igen.

Jag tror helt enkelt du får sätta hårt mot hårt, samtidigt som du får vara tålmodig. Rid ut en dag när du inte har någon tid och passa och vänta helt enkelt ut henne. Till slut kommer hon tycka det är tråkigt o jobbigt och gå där hon ska:)

nu har jag inte alls läst vad alla andra har svarat men när min häst får för sig att inte gå frammåt brukar jag göra så att istället för att gå rakt fram så sick-sackar jag mig fram(jag brukar bara behöva göra det några ggr sedan går han som vanligt igen.), så att det inte bli raka vägen hem, om du förstår hur jag menar.;) ...sen om det är trafikerad väg så funkar det ju inte så bra kanske:p

Jag har samma problem med min islänning som jag köpte för en månad sedan.
allt går bra till vi ska vända då börjar hon att backa och ibland resa sej lite på bakbenen. Rider vi på vägar har hon svårt för halt då beter hon sej på samma sätt som när vi ska vända. Rider vi på ridbanan funkar allt mycket bättre.

Är vi ute och går brukar det bli några volter innan hon ger sej och vi kan gå hem.

Jag tror att hon testar mej, så det gäller att inte ge sej. Jag hoppade av första gången och gick hem. Det ångrar jag för jag tror att hon van då.

Jag hade samma problem en gång när jag flyttade till ett nytt stall. Min häst ville gå hem till sitt gamla stall..
Hon slutade med det efter en tid men eftersom att varken jag eller hästen inte trivdes i det stallet flyttade vi ändå ganska omgående. Vi har flyttat igen två gånger efter det och i de stallen har hon varit nöjd direkt. Den största skillnaden med stallen tror jag var att i stallet hon inte trivdes i hade de torv istället för halm som hon är van vid. Men jag vet ju inte vad anledningen var egentligen..

Försök att få med dig någon som går eller cyklar med ett tag tills hon vant sig med sitt nya hem?

Har haft samma grej med min häst, han trivdes helt enkelt inte med stallet, han har aldrig gjort så med de andra stallen vi stått i.
Antingen boar hon in sig och det slutar, annars kanske det är värt att fundera på om det är nått som hon inte trivs med?...jag önskar att jag fattat det tidigare än jag gjorde.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama