Häst som tänker "Jaha"

Marvin

Trådstartare
Min foderhäst är trevlig och stabil att rida, han hänger med på de flesta påhitt jag får för mig. Men liksom utan gnista. Han liksom bara: Jaha.

Vi tränar hoppning en gång i veckan, det har gått jättemycket framåt och har gått från att hasa oss över 40 cm-hinder i december till att hoppa 1 m- 1.10 på träning. Men driver jag inte så hoppar han inte. Han suger inte tag i hinderna utan bara: Jaha, ett hinder.

I dressyren har jag efter mycket, mycket jobb fått en häst som nu söker ärligt stöd på bettet, kommit upp sig med framdelen och fått ett bättre och mer aktivt steg. Men ingen gnista. Idag fick jag nästan spader när jag upptäckte att han stannade så fort jag slutade driva. Jaha, är det paus nu.

Ute på terrängbanan var det lite mer fart i honom, men han var fortfarande lite flegmatisk.

Vi rider ut och cantrar, och han galopperar på så länge jag driver, men inte mer. Ibland måste jag sätta mig ner och driva, för han försöker sakta av när jag står i lätt sits. En eller två gånger har han blivit pigg och dragit iväg lite, båda gångerna på hemväg över snötäckta fält.

Å andra sidan har jag inte alls känslan av att han tycker att det vi gör är tråkigt på något sätt, han har alltid öronen framåt. Och det är ju skönt på sitt sätt med en häst som inte exploderar för minsta lilla. Men alltså, hallå?? Lite egen framåtvilja hade ju inte skadat!

Sv: Häst som tänker "Jaha"

Men sluta driv då så han får gå själv :p

Hoppning kan ju hjälpa att gå tillbaka till låga hinder igen. Prova hoppa lågt hinder mot utgången där andra hästar står och du är ensam på banan...suger han inte tag där heller?

Hade en dressyrträning för nån månad sedan som gick ut på att jag skulle sluta vara hans mamma och ge kraftigare skänkelhjälper när han inte svarar på en lätt dutt. Men sen bytte jag från hackamore till tränsbett och fick börja om med att söka stöd, och den här elektricitetsträningen kom långt ner på priolistan igen.

Men jag tycker jag har försökt göra samma sak som på den lektionen (som gav jättebra reslutat, tyvärr var det typ bortglömt till nästa dag), men får inte riktigt till det.

Prova hoppa lågt hinder mot utgången där andra hästar står och du är ensam på banan...suger han inte tag där heller?
Nej. :p

Hästar är ju som människor - olika i temperamentet. Dessutom är dom rätt smarta som gärna maskar om de får chansen (om dom har en sådan läggning).

Försök att få honom att svara framåt när du ger framåtdrivande hjälper, konsekvent hela tiden. Känner du att du inte klarar det själv, ta hjälp av någon duktig tränare.

Men det finns ju både för och nackdelar med ett stabilt temperament. Nackdelen är nog att de hästarna har sina begränsningar.

Jo, det är väl så. Jag själv är ju allt annat än flegmatisk...:angel:

Jag har en duktig tränare, men det är så långt emellan träningarna och jag är ju lite... otålig?
Ska ringa tränaren i morgon och gnälla tänkte jag. :angel: Se om han har några bra tips.
Ska nog ta och läsa mina anteckningar från den träningen där vi jobbade med just reaktionerna och framåtbjudningen.

Man måste vara konsekvent hela tiden. Aldrig klämma eller tjata. Min har varit likadan, om inte värre.
Hon gick inte ens att svänga i trav, då stannade hon, om inte tränaren gick bakom med långpisken eller att jag drev i varje steg.

Ta hjälp av en mycket duktig tränare!

Nu är hon som en duracellkanin som bara går och går och går, jag behöver nästan aldrig driva efter att vi joggat igång.
Men det har tagit mer än fem år att få henne såhär explosiv också.

Tränaren brukar säga att hon gått från rostig volvo till en röd ferarri. :rofl:

Jag vill också ha en ferrari! :d

Kom på att han har blivit värre senaste tiden, kan nog möjligtvis ha nåt att göra med att han varit skadad och jag varit orolig att han har ont och inte velat gå på honom när han inte gått framåt ordentligt.

Hans problem är att han alltid haft en "pådrivande" mams!:D En flegmatisk häst går ju inte av sig själv o om han då inte får lära sig att gångarten du just bestämt gäller tills du sagt nåt annat då blir det så där.

Så den där elektricitets träningen är nåt som du måste ta upp omedelbart!:banana: Och göra vareviga dag oavsett om du rider ut, dressyrar eller hoppar.

Kom igen, jobba på nu så får du det lättare i framtiden!:idea:

Vissa hästar är helt enkelt lugna och sävliga av naturen. Sen kan lugnhet och tröghet såklart också bero på dold smärta, så är det för många hästar. Men din verkar ju vara en sån cool typ, inte direkt nåt fullblodstemperament.

Det är klart att du kan kvicka upp honom genom att rida på ett upphetsande sätt, och en häst som är lösgjord och fri från spänning i hela sin kropp (inte många som är det) bjuder oftast bättre. Så visst kan rätt ridningen hjälpa. Men du kan inte ändra hästens grundtemperament, lika lite som du kan ändra ditt eget. Det är som det är. Alla hästar är inte överambitiösa och tycker all ridning är superkul och är som små bomber. Kanske skulle du trivas bättre med en häst som speglade ditt eget temp bättre.

Istället för att försöka ändra på honom så tycker jag du ska uppskatta honom för den han är och att han är så lugn. Jag har den raka motsatsen (två stycken av dom tom) och det är inte så jäkla kul alltid det heller! :p

Senast ändrad:

Men alltså, hallå?? Lite egen framåtvilja hade ju inte skadat!

Ooooooh, va jag känner igen det där :p

För det första... han är en valack!
För det andra... hur länge har du haft honom? Rom bygdes inte på en dag!

Tålamod och kreativitet är medicinen.
Tänk att ju mer du kämpar desto lättare är det för honom. Sluta bära omkring på honom och KRÄV att han jobbar.
Det ger energi med tiden men du måste vara konsekvent varje sekund!
Dom är listiga de där fyrbenta rackarna ;)

Min bruna segpropp som jag nästan SÅLDE för två år sen är PIGG nu för tiden :banana:

ps. de där vilda djuren slår man sig bara på, så det så!

Istället för att försöka ändra på honom så tycker jag du ska uppskatta honom för den han är och att han är så lugn. Jag har den raka motsatsen (två stycken av dom tom) och det är inte så jäkla kul alltid det heller!

Du har helt rätt i detta också. Och jag tycker att det är jätteskönt med en häst som jag kan sitta ner och rida på utan att vara rädd för att han ska flyga i luften. Han reagerar ju inte ens när sällskapet får panik och hoppar rakt på honom... :cool: Men idag blev det bara för mycket, och det måste ju finnas nåt mellanting!

Två rådjur hoppade ut på vägen framför oss när vi skrittade fram idag. Det verkade inte ens som att han såg dem, trots att de var 10 m rakt framför oss. Han skrittade på i samma takt helt oberörd, men vände faktiskt lite på huvudet och tittade efter dem när de sprang ut i skogen på andra sidan och passerade oss där.

Däremot blir han upprörd om hans favorit-shettis försvinner från honom! :eek:

Ooooooh, va jag känner igen det där :p

För det första... han är en valack!
Jag säger ju det, jag är en sto-människa! :rofl:

Hittade anteckningarna från den träningen med känslighetsövning:

• Sluta vara hans mamma! Inte hjälpa honom så mycket.
• Ge en fjäderlätt skänkel och vänta kort. Om ingen reaktion: Dutta med pisken så han går fram (INTE använda starkare skänkelhjälp, sätta till sporrarna eller smacka!) Beröm när han går fram och testa igen.
• Ta fram och visa att han inte tänker framåt, så att du kan korrigera det.
• Var KONSEKVENT!
• Lek med övergångar och halvövergångar (Gummibandsövning). TESTA om han svarar på lätta hjälper. Om inte: Dutta med spöet!
• Vid nedsittning: Sitt ner på sittbenen så att du kan ha höften framför dig.
• När han tar stöd på tygeln kan du sänka handen lite, så att du inte uppmuntrar honom att hänga i handen.
• Vänsterhanden går bara inåt, inte bakåt.
• Vid varvbyte, stöttning på yttertygeln. Lär honom att hålla balansen i yttertygeln, inte i innern.
• Vid övergångar neråt: Testa direkt om han går fram för fjäderlätt skänkel. Gör han inte det har han tappat framåtdriften. Han ska så småningom tänka mer framåt än bakåt även i avsaktningar, kommer då att bli lite svårare att sakta ner.
• Tar han upp huvudet betyder det att han tappat framåtbjudningen. Testa med fjäderlätt skänkel och korrigera om behövs.
• I galopp ska han lära sig hålla galoppen även när du tar i tygeln. Vill du sakta av till trav, flytta fram ytterskänkeln som signal att du vill nåt annat. Kan även ställa lite utåt.
• Han ska hela tiden vilja och tänka framåt, och lyssna efter dina hjälper. Lyssnar han inte på lätta hjälper är han inte fokuserad på dig. Korrigera!

Plättlätt!

Om det inte var tusen miljoner andra saker man skulle tänka på också! :angel::rofl:

• Ge en fjäderlätt skänkel och vänta kort. Om ingen reaktion: Dutta med pisken så han går fram (INTE använda starkare skänkelhjälp, sätta till sporrarna eller smacka!) Beröm när han går fram och testa igen.

Vad menas med dutta? För mig är det något som inte är speciellt hårt i alla fall.

Jag tänkte faktiskt detsamma.

Min häst är ibland lite träigt lagd, men hon är en riktig sucker för beröm och uppmuntran. :D

Jag måste vara väldigt aktiv med att hitta på nya uppgifter åt henne hela tiden, och vara snabb att bekräfta hennes reaktion. Då går hon igång och bjuder riktigt fint och blir rolig att rida. Ett helt varv på volten i ett och samma tempo funkar sällan.

Men det tär på min hjärna, man blir ganska psykiskt utmattad av att rida henne vissa dagar. ;)

Bal: När den här träningen genomfördes räckte det med att dutta för att få en reaktion. Men man får såklart använda spöt så som behövs för att han ska reagera.

connemara och pinky: Tänkte på det i morse, jag har missat i beröm-delen på ett sätt som jag inte borde. Det faller tydligen lätt bort när man försöker uppnå något som man redan gjort innan, och tycker att hästakraken borde kunna.

Jag kan såklart inte skylla våra problem på honom, utan på min egen oförmåga, irriterande nog.

Idag ska han få en stor puss från mig och från sin ägare, och så tar vi det från början, med massor med beröm och hundratals övergångar.

Jag har också en riktig lat-olle. Gör snällt det man ber om men inte mer. Fast jag hittade en lösning på det hela ganska snabbt... bort med pellets och ge hel havre. Nu har jag ett spralligt yrväder saom är rolig att rida och som går för egen maskin!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Jag har haft min väggklocka i flera år. Den har alltid fungerat helt normalt (fatta nu hur jag får kämpa för att motstå impulsen att...
Svar
10
· Visningar
2 848
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar