Häst som taktar och skenar

M

Midnight_Rose

En kompis till mig rider ett c ponny sto på 14år som går jätte lugnt på långa tyglar men så fort hon tar dem så börjar hon takta, i traven skenar hon likaså i galoppen.. man ser riktigt hur svart hon blir i ögonen innan hon sticker..Hon hade pelham och pessoa först men det vart bara ÄNNU värre.
Min tanke är ont i nacken men de säger att hon är igenomkollad hos vet osv med tänder och allt.
Spelar ingen roll om hon bara skrittar med henne på långa tyglar jämt för hon blir inte bättre. Spelar heller ingen roll om hon får springa av sig för hon blir aldrig lugnare om man så galopperar mil med henne.
Någon som haft en sådan häst? Vad har felet varit? Vad kan man göra åt det?

:bump:

Sv: Häst som taktar och skenar

Håller helt och hållet med ishmanda + att det är mycket bättre att åka till en riktig hög utbildad tandläkare istället för en vet. för att kolla tänderna.

Asså jag vet ingenting med där med tänder och sånt..men min häst brukade takta as mkt förrut(men dock inte skena,så vet inte vad jag ska svara på det)Men hon är också så att hon kan springa flera mil och inte tröttna riktigt.. Men ialf, jag fick tips av min kompis att precis när hon börjar takta occh springa iväg,så vände man in på en mini volt,sedan gick vidare..Och så fort hon springer iväg igen,in på minimala volten igen..och man kan ju hålla på så där ett tag,men till slut så tröttnar dem och då skrittar dem bara framåt..Men jaa jag vet inte om det var nån hjälp alls,men det funkade ialf på min totto.:P men jaa..."/

Låter som att hästen har ont i ryggen iom att den reagerar så kraftigt när hon tar tyglarna. Tycker absolut den ska kollas igenom noggrant av en ET.

Låter ju onekligen som att hästen har ont tyvärr.

Min häst kan takta ibland vid uteritter just när jag kortar tyglarna lite, men det handlar mest om att hon vet exakt vart vi galopperar och att hon älskar att springa;)
Om hon däremot har extra pigga dagar och taktar mkt så tar jag lugna, mjuka förhållningar så slutar hon. Eller så låter jag henne takta långsamt, det är ju en skön "gångart"

Men kolla upp hästen.

Snalla! Skilj pa sticker och skenar. En hast som skenar stannar inte for naganting! Den har totalblockad i skallen. En hast som sticker struntar i ryttaren. Jag har ALDRIG hort talas om eller sett en hast skena i trav - inte ens travare!

Håller helt och hållet med ishmanda + att det är mycket bättre att åka till en riktig hög utbildad tandläkare istället för en vet. för att kolla tänderna.

Är tandläkaren inte veterinär så finns ingen försäkring om något skulle gå fel...

Jag skulle se till att börja träna för någon bra tränare... det behöver inte betyda att hästen har ont, den kanske bara ser det som ett ypperligt tillfälle att slippa jobba...

Jaaa... munnen skulle jag absolut kolla en gång till. Hittar man ingenting där så måste man gå vidare o titta resten av kroppen!

Gör hon likadant med andra ryttare? Tidigare/nuvarande ägare?
Kan ju vara så att hon helt enkelt tagit befälet, men låter lite underligt att allt skulle vara frid o fröjd på lång tygel...:confused:

när jag va liten hade jag en connemara ponny på 130 cm. vi köpte honom som "inriden" (6 år) fast det vet i f*n om han va det, snarare flängriden :angel: vi fick i allafall börja från början igen, för det gick inte alls att kontrollera hastigheten, föresten det gick inte att kontrollera någon ting :crazy:

jag fick först träna övergångar (först från halt till skritt och tillbaks till halt osv.) fick lägga halvhalter i stortsett hela tiden samt mindre volt så fort jag kännde att "nu vart något på G". han kunde blockera och skena rejält, då va enda sättet att dra omkull för att få stop. red mest i manegen i början, när jag kännde att jag tappade kontrollen så "rakt in i ett hörn". red för tränare minst 1 dag i veckan (och för mor som oxå jobbade som instruktör)

efter 2 år hade jag lärt mig rida honom kontrollerat samt att vi tävlade hoppning msv klass. helt utan skarpa bett och annan "extra utrustning" (hade iofs. pullargrimma periodvis) när han hoppades i början slog han upp huvudet och "drog" det fick vi bukt med genom hampa balsnören. drog lite "mothårs" på snöret, band ena änden i bettringen, över nosryggen till andra ringen några varv fram och tillbaks. inte hårt för när han gick "rätt" ska där inte vara något tryck eller "sticks" utan bli eftergift, men när han drog upp så "stacks" det över nosryggen och skapade ett obehag som gjorde att han sänkte sig igen.

i slutet jag hade honom reds han i stortsett endast genom sitsen, det va bara att "hålla om, hålla om, hålla om"

den hästen hade inte ont någonstans (även på den tiden kontrollerades det noga hos vet) men han hade vääldigt mkt. nerv och egen vilja samt staark bjudning i alla lägen. han va INTE lättsåld trots många fina tävlingsresultat :crazy:

Snalla! Skilj pa sticker och skenar. En hast som skenar stannar inte for naganting! Den har totalblockad i skallen. En hast som sticker struntar i ryttaren. Jag har ALDRIG hort talas om eller sett en hast skena i trav - inte ens travare!

Ja då kanske hon sticker men enda sättet att stoppa henne i både trav och galopp är att rida in i en vägg :eek:

Jag skulle se till att börja träna för någon bra tränare... det behöver inte betyda att hästen har ont, den kanske bara ser det som ett ypperligt tillfälle att slippa jobba...

Hon tränar regelbundet för tränare + att de provat rida henne utan att det vart någon skillnad varken för stunden eller efteråt :crazy:

Hon gör samma sak med alla som rider henne. Tänderna är kollade Ua

Senast ändrad av en moderator:

Okej... då skulle jag nog råda att de helt enkelt början från början!
Longera, tömkör, gå promenader: start, stopp, sväng... duktig häst *klapp klapp*...

Kanske helt enkelt är så att den inte riktigt förstår, eller har tröttnat!

Btw... Har de testat att rida med bettlöst, t ex hackamore? Jag vet att du sagt att de kollat tänderna, men det kanske helt enkelt är så att hon tycker att det är obehagligt ändå!

Okej... då skulle jag nog råda att de helt enkelt början från början!
Longera, tömkör, gå promenader: start, stopp, sväng... duktig häst *klapp klapp*...

Kanske helt enkelt är så att den inte riktigt förstår, eller har tröttnat!

Btw... Har de testat att rida med bettlöst, t ex hackamore? Jag vet att du sagt att de kollat tänderna, men det kanske helt enkelt är så att hon tycker att det är obehagligt ändå!

Nä bettlöst her de ej provat.. Har också funderat på om de inte ska börja om från 0, verkar faktiskt vara lite dåligt inriden eftersom son svara dåligt på hjälper, sits osv.. och totalt osvängbar när det börjas på att galoppera :crazy:

Hon tränar regelbundet för tränare + att de provat rida henne utan att det vart någon skillnad varken för stunden eller efteråt :crazy:

Hon gör samma sak med alla som rider henne. Tänderna är kollade Ua

Har hon provat olika tränare? Den hon haft kanske inte varit skicklig nog eller helt enkelt bara inte passat hästen?

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Western Min ponny blir otroligt het och stressad när jag börjar arbeta med henne, ibland går det fint när hon sänker nacken. Men när hon tycker...
Svar
6
· Visningar
2 954
Senast: sthu
·
Träning Hej Jo det är så att jag har en vbl. travare som plötsligt har blivit otroligt het vid uteritterna. Det hela började i höstas men det...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 584
Senast: Varmblod90
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka