Häst som sticker!

Sv: Häst som sticker!

Japp, min förra ponny gjorde det en gång, stack alltså..
I ridhuset dessutom, jag ahde pressat henne rätt mkt, och sen började hon tjafsa emot, då hon tyckte att det blev lite för jobbigt. Och jag vart arg på henne, och som det bestämda stoet hon är så kom hon undan problemet genom att springa fort..

När jag kommit fram till att vi inte skulle lösa problemet genom att bråka med henne ännu mera när jag fick henne att sakta av, och sedan göra om övningen med samlad galopp-sluta :o .
så jag lät henne springa massa varv därinne, som tur va så var jag själv :cool: .

Sen efter 2 varv kanske så försökte hon bryta av, då drev jag henne tyyeligare 2 varv.. innan jag saktade av och gjorde om övningen.
Då gjorde hon den underbart bra :banana: och hade säkert lärt sig att det bara blev jobbigt att springa ifrån problemet:D

Ängeln
visst ser hon oskyldig ut? :angel: ingen sån här söt pony kan väll göra ngt? :D

jag hade en häst på lån 1 år, som hade skenat ofta bla med barn.
ägarens krav var att aldrig betsla ner hästen efter pga alla skenturer som varit (betsla upp efter allt hänt) jag hade inte så mt o säga till om, men när hästen skena (vilket hände varje dag i början) så tillsist drev jag på hästen mera o mera, även då den ville stanna, och sen stannade JAG hästen, så inte hästen stanna av sig själv.
detta ledde till att vi fick upp kontrollen. dock höll jag mig på väggar med backar så det riktigt tröttnade ut hästen! det var fö övrigt ett kallblod. väldigt stark med andra ord. Jag kunde senare rida ut barbacka utan problem på hästen överallt.

men jag tipsar inte om att det funkar på alla.
jag hade inget annat val, det var det enda jag fick göra för att få kontroll över denna häst. tilläggas att hästen var i kondition men ej superkondition, därav kändes det lite säkrare också.

Senast ändrad av en moderator:

du kanske skulle ta reda på varför hästen gör så här. är det för att den behöver jobba mycket så får du se till att göra det varje dag. en sån häst du beskriver brukar ge sig bara den får jobba mycket varje dag. se till att rida där det finns plats för att lägga in henne på en volt när hon sticker. då stannar hon. driv inte direkt efter att hon sticker. volta in henne så hon saktar av/bryter av SEN driv!
vad för häst är det du har? vad har den tidigare gjort? vad kan den utb.mässigt? allt spelar in här...

Jag hade det problemet med min första delfoderhäst.
Problemet var att han bara gjorde det ute i naturen.
Dessutom var jag "rädd" för hans vilda galopper. :eek:

Först tränade jag mig att INTE vara rädd för galopperna.
Efter det så fick han sticka. När han började tappa tempo eller vilja sakta av, DÅ började jag driva honom. :crazy:
Han fick galoppera tills han verkligen var trött. :angel:

Efter 3-4 gånger så slutade han att sticka. I stället frågade han "snällt" om han fick galoppera.
Oftast fick han ju det. :bump:

låter som att det bara stressar upp hästen. Det gör det på min alla fall, Aktivera hästen i stället så den har fullt upp med annat.
Som nån här skrev, känner man när hästen är på väg att sitcka, byrv varv/väg, gör en ny rörelse, nånting för att distrahera hästen.
Ge den nåt att göra och aktivera hjärnan på hästen

Hej!
Jag red en underbar ponny i england för en massa år sen som blivit "uppfostrad" enligt metoden "spring tills du blir trött". Denna ponny var en underbart känslig varelse som kunde vända på en femöring och också var väldigt pigg. Förra ägarna hade bara vågat rida henne på volten (inhängnat) för hon stack med dom. Ju mer dom övade på att "hon ska springa tills hon blir trött" desto mer kondition fick hon och desto längre fick dom galoppera henne, för att få henne trött.
Första gången jag red henne snurrade hon runt som en galning och så fort hon kom till galoppstället drog hon järnet, hoppade allt som kom i hennes väg, och jag hade ingen chans att stanna. Till slut insåg hon att övriga hästarna inte var med och "stannade" dvs. hoppade jämfota tills dom kom.. Efter ett par dagar tillsammans blev det dock mycket bättre, och vi blev riktigt bra kompisar.

Skulle inte rekommendera denna metod till en pigg, känslig häst, men kanske att den skulle funka på min nuvarande, lite mer lugna häst, som också kan sticka ibland. Hon är inte riktigt lika förtjust i fart, utan är lite mer åt det lata hållet, kanske skulle hon inse att det blir jobbigare att springa?? / Lavinia, som helst inte ens testar..

Jag har innte testat denna metod men ja känner en som gjorde så men din häst och fösta gånngen sprang han ca 30min på en upplöjd åker och andra gånngen sprang han ca 20min sedan dess har den hästen alldrig mer dragigt i galoppen och detta är 12årsesn.

Men det jäller att veta varför hästen stiker så då en anledning kan vara att hästen har ont eller dålig tillpassad utrustning eller som ett russ gjorde på ridskolan ful galopp på lågsidan för att sedan tvärnita så banen flög av = han hade lärt sig hur man kommer undan jobb, han lärde sig oxå snabbt att känna av villka som kunde sitta kvar och inte då han inte testade detta med dom som kommit längre i sin ridning.

Men metoden är innget vem som hälst skall ge sig på då man måste vet vad man håller på med

kram

Håller med om att du först bör fundera på varför hästen sticker. Min ponny blir väldigt stark ibland och hon är den typen som springer fortare ju mer du håller i handen. I och med att hon fick tygel ibland och fick galoppera riktigt fort ibland gjorde att hon tillslut accepterade att jag bestämde. Det handlade dock inte om "spring tills du blir trött" utan hon fick springa några hundra meter tills jag kände att hon släppt efter i handen då gick vi ner i mer kontrollerat tempo. Jobbade mycket tempoväxlingar med henne.

Det första jag skulle göra med en häst som sticker utan anledning är att dra ner kraftfodret - alt byta.
Hästar är flyktdjur och blir de rastlösa el understimulerade kan de komma på att testa sina reaktioner - se bara hur de kan hålla på i hagarna ibland.

Minskad kraftfodergiva och mycket mental träning och MYCKETutevistelse i HAGE brukar ge bra resultat - så länge det inte är utrustningen som sitter fel!!

Håller med dej! Speciellt med känsliga och nervösa hästar..

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 690
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022