Hur stum i sidorna ar hasten?? Skulle man kunna sitta och sparka med sporrar och fa samma reaktion som om du tryckte lite latt med skanklarna?? Spelar det nagon roll hur hart du rider, ar hon likadan i alla fall. Om hon ar kansligare med sporrar, hade jag satt pa ett par och ridit med dem ett par dagar. Det brukar smarta upp de flesta icke lyhorda.
Jag funderar ocksa om det kan vara en bett-fraga, eftersom du sager att det ar nar du kraver nagonting. Kan det vara sa att hon reser sej nar du tar ett lattare tygeltag?
Ar du dessutom helt saker pa att det ar en protest mot arbete? I sa fall hade jag tagit tag i saken och lart henne att man inte protesterar mot enkelt arbete som man ar tillrackligt duktig for att egentligen gora. Jag vet att du ar lite forsiktig, men nasta gang hon reser sej, sa pa med spot. Inte pa huvudet, utan bakom sadeln for att fa henne framat. Ge henne inte bara en eller tva, utan se till att hon far ett par rejala rapp. Och ta i. Det ar inte flugor du forsoker vifta bort!! Jag ser hellre att hon springer ivag lite fort, an att hon staller sej pa bakbenen.
Ar hon det minsta het annars? Eller stannar hon bara upp och lattar i framdelen?? Blir det varre i nagon speciell gangart (kan tanka mej att det ar varre i skritt).
Jag hade inte borjat jobba med hasten fran marken, det loser sallan nagra riktiga rid-problem. Det ar bast att du tar hand om saken fran ryggen, det ar ju dar du har problemet.