Häst som stegrar!

Att jag fortsätter diskussionen är ett tydligt tecken på att jag FÖRSTÅR att du har en annan åsikt än mig - det betyder INTE att jag tycker den är vettig.

Sen att du väljer att inte kommentera bl a dina kovändingar säger det mesta om hur genomtänkta dina svar är.

Kovändningar?

Visst ska man diskutera men inte älta. Vaddå inte genomtänkt? Bara för att jag tycker annorlunda.

Nej men för att du först sa: "Jag anser att det är farligt med en häst som stegrar, så det är något som bör åtgärdas snabbt, Grundproblemet kan man ta tag i senare".

Sen sa du: "Innan man använder denna metod bör man ju givetvis först ta reda på varför hästen stegrar. Har den ont så är det ju en annan sak".

En förklaring till varför min egen häst gjorde samma sak flera ggr trots att han slog i huvudet ordentligt vore kul att få också men det hoppade du över.

nej jag svarade visst på det. Jag skrev att olika hästar "lär" sig olika snabbt! Jag skrev även att det självklart inte fungerar på alla hästar.

Jag utgår från att man alltid kollar så hästen inte har ont innan man funderar på annan åtgärd. Jag tar också för givet att hästen får beröm så fort den gör rätt.

Tycker nog att du ska läsa lite nogrannare innan du gör påhopp.

Nu är det ju lite svårt att misstolka det här: "Jag anser att det är farligt med en häst som stegrar, så det är något som bör åtgärdas snabbt, Grundproblemet kan man ta tag i senare"

Och om hästar nu lär sig olika fort så är det väl lite väl generaliserande att säga så här: "Vaddå luddigt hur det fungerar. Hästen får ett slag mellan öronen och tror då att den slår huvudet i något vilket är obehagligt och den gör det då inte igen".

Ja förlåt, jag uttryckte mig kanske lite dåligt just i den meningen. Det jag menar är att det finns många metoder mot en häst som stegrar. Bla det jag tog upp i det första inlägget som jag tycker att man bör prova först. Om detta inte fungerar och hästen blir värre så tycker jag man bör åtgärda detta innan det händer något.

Ja det tycker jag med att man ska åtgärda. Skillnaden är att jag inte tycker att man ska använda en metod jag anser vara farlig och som kan göra saken värre.

Over and out.

Det stora problemet är just att hästen inte tar drivning framåt. Det första jag skulle göra är att kolla utrustningen NOGA, gå igenom hästen (gärna med hjälp av equiterapeut eller liknande) och kolla så den inte har ont.

Om hästen är helt ok skulle jag börja från marken och se till att hästen alltid gick fram när jag gav kommando för det, t.ex en speciell smackning eller vad man bestämmer sig för (och det betyder sen ALLTID fram, används inte i andra sammanhang). När hästen fattat det överför man det till när man rider. Alltså "lär in" skänkelhjälpen på nytt. Hästen känner vad du gör, den bara förstår inte eller vill/kan inte göra det du ber om.

Om du absolut rider ändå och hästen reser sig är det enda "knep" jag fått varaktigt resultat med att böja hästen. Alltså EN tygel utåt/nedåt och böj hästen så den snurrar runt sig själv samtidigt som man driver så hästen återigen tar drivning framåt, då rätar man ut och berömmer.

Om man rider en häst som man vet stegrar då den inte orkar eller då den inte vill så blir det lätt att man bara sitter och väntar på stegringen (gör sig beredd, istället för att ändra tanken hos hästen). Mitt tips är att hålla hästen aktiverad så att den inte kan räkna ut vad som kommer härnäst. Om du känner att hästen är på väg uppåt börja rida en skänkelvikning eller rid en öppna. Det går minst lika bra att göra en tempoväxling bara du inte sitter och väntar på själva stegringen.
Ett annat bra tips för att försvåra för hästen att ställa sig på bakbenen är att rida lätt. Om du sitter ner och arbetar i arbetstrav och du känner att hästen blir lite spänd och förbereder sig att stegra, rid då fram och börja rida lätt. För hur lätt är det för hästen att ställa sig på två ben då ryttaren rider lätt? Den kan då inte få kontroll över sin och ryttarens balans och avstår då hellre från att stegra.
Ett annat lite grövre sätt är att tömköra och då hästen stegrar ser man till att välta över den, så att den slår över. Detta tycker hästen är otäckt (konstigt vore det väl annars!?) och den borde inte göra om det. Detta skall man helst inte göra ensam då det kan vara farligt för både häst och den som tömkör.
Lycka till!

Min häst har slagit omkull vid stegring och inte sjutton slutade hon för det... Hon stod nämligen på kanten av ett dike, reste sig, kanten gav vika och så låg hon (och jag...) helt plötsligt på marken men som sagt så stegrade hon sig många gånger efter det.
Så jag skulle avråda från att dra omkull hästen, dels för att det är tveksamt att det hjälper och dels för att man riskerar att skada hästen för livet om den skulle landa lite fel eller på fel underlag.
Det som har fått min häst att hålla alla fyra hovar på marken är det som Magdalena skriver, att lära den att gå framåt. På många hästar som är lite lätta i framdelen kan det räcka med att ändra sitsen till kraftigt drivande (dvs. och med rumpan och luta bakåt) när man känner att den börjar bli för lätt fram.
Skulle hästen ändå komma upp på bakbenen lutar jag mig ordentligt framåt, ena handen runt halsen och leder med andra tygeln.

Vad är det med denna fullständigt naturliga rörelse och dess "vara eller icke vara" som gör folk så upprörda. Jag vet att jag blir upprörd, i alla fall.

Lyssna inte på metoder som går ut på våld, skrik, smärta och tvång. Du kommer eventuellt, KANSKE, få ner hästen på marken men du kommer att få en häst som tycker att du är en skitstövel.

Om jag inte minns fel hade Magdalena en del bra tips, följ dem. Börja på marken, bygg upp saker den vägen. Och i tråden som Elektron länkade till finns MÅNGA tips och tankar, vissa mer eller mindre bra, som sagt. Sitter just nu och läser igenom den - herrejöstanes vad arg jag var :crazy:

Min ponny hade sama grej för sej..Stegra.Han gick på bakbenen jämt när jag krävde något men när han väl stegra så tog jag i ena tygeln å trog slå långt in mit mitt lår jag kunde så han va tvungen att ställa ner..men ibland fortsatte han endå och då fick jag vara enu hårdare mot han å då drev jag på först men om de inte hjälpte la jag till spöt på rumpan. :mad: när jag gjort det ett par grr då sluta han med olaten på engång!!..nu e hanhekt okej igen...men tänk på att inte dra tyglarna bakåt,då kan ni båda falla omkull. :eek:

Jag lånar den här knappen och hoppas att alla som skrivit hittar sitt svar...
Jag kanske skulle ha förklarat mer om hur den gör.
Det är när jag kräver något av den som den står på bakbenen, det är inte mkt ännu, men man vet ju aldirg om det kan bli högre gång efter gång.
Den är oxå väldigt stum i sidorna så det är svårt att "gå på den" och att den lyssnar.
Jag blir lite skraj när den gör så då jag varit med om en olycka för några år sedan. Så jag har lite svårt att gå på om jag säger så. Vill bara att den skall sluta.
Annars är det en jätte snäll och mysig häst.

Banka i huvudet har jag provat på en annan häst och det funkade första gången, men inte mer.

Dra i en tygel, tja... Det har jag provat på andra som gått upp betydligt högre och då fungerar det. Nu är det så små än så länge så det behövs inte. Jag är helt enkelt bara ute efter hur man kan få den att lägga av istället för att den skall börja och göra det ännu värre. Det är det jag är rädd för.

Sen hade jag hoppats på lite hjälp istället för pajkastning på varandra. Alla har väl sin åsikt och alla andra måste väl inte hålla med den så det blir världens tjaffs för det?!

Då jag inte är här inne så där jätte mkt och har därför inte sett några andra länkar om stegrande hästar.

Tips - det finns en utmärkt sökfunktion om du vill hitta gamla trådar.

Att slå hästar i huvudet anser jag inte förenligt med Svensk djurskyddslag och jag kommer fortsätta kritisera dom som propagerar för den metoden - eller som är av den åsikten att det är en bra metod.

Om det är en häst som inte är så utbildad kanske den protesterar för att den inte förstår.
I stället för att göra så stor grej av det kankse det räcker med att rida den framåt, och var lätt på handen med snabb eftergift när den gör rätt. ;)
Mitt busfrö hittade på saker för att få ett "avbrott" i ridningen, men när jag bara red vidare med lite is i magen gav han upp. ;)

Frågan är ju varför den väljer vägen uppåt. Ger du den någon annan väg att ta?

Hur stum i sidorna ar hasten?? Skulle man kunna sitta och sparka med sporrar och fa samma reaktion som om du tryckte lite latt med skanklarna?? Spelar det nagon roll hur hart du rider, ar hon likadan i alla fall. Om hon ar kansligare med sporrar, hade jag satt pa ett par och ridit med dem ett par dagar. Det brukar smarta upp de flesta icke lyhorda.

Jag funderar ocksa om det kan vara en bett-fraga, eftersom du sager att det ar nar du kraver nagonting. Kan det vara sa att hon reser sej nar du tar ett lattare tygeltag?

Ar du dessutom helt saker pa att det ar en protest mot arbete? I sa fall hade jag tagit tag i saken och lart henne att man inte protesterar mot enkelt arbete som man ar tillrackligt duktig for att egentligen gora. Jag vet att du ar lite forsiktig, men nasta gang hon reser sej, sa pa med spot. Inte pa huvudet, utan bakom sadeln for att fa henne framat. Ge henne inte bara en eller tva, utan se till att hon far ett par rejala rapp. Och ta i. Det ar inte flugor du forsoker vifta bort!! Jag ser hellre att hon springer ivag lite fort, an att hon staller sej pa bakbenen.

Ar hon det minsta het annars? Eller stannar hon bara upp och lattar i framdelen?? Blir det varre i nagon speciell gangart (kan tanka mej att det ar varre i skritt).

Jag hade inte borjat jobba med hasten fran marken, det loser sallan nagra riktiga rid-problem. Det ar bast att du tar hand om saken fran ryggen, det ar ju dar du har problemet.

:bow:

Nog är det lustigt att det talas om djurplågeri om någon slår en hund eller slår en häst mot huvudet, men rappa med spö får man göra bäst man vill - flera gånger på raken om det så behövs - bara man slår "under mankhöjd", sas.

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: Luff
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur