Sv: häst som stått sedan 05?
Med en häst som stått så länge hade jag räknat på minst 1 år som igångsättning/att bygga upp igen med kondition och allt för att den ska vara fullt ridbar - oftast tillkommer lite utbildning igen där man får "väcka" hästen också att lära sig arbeta rätt igen.
För min del ser jag ingen mening med att bara tex promenera utan det går bra att sitta upp direkt. Skritta mycket den första perioden med visst inslag av trav och ev korta galopper, korta men effektiva pass. Utöka sträckans och/eller passets längd med tiden, precis som alla soffpotatisar som hittat ut i motionsspåret igen..
Jag hänger inte på de som säger att har en frisk häst stått 2 veckor ska den skrittas 2 veckor och vice versa, utan tänker snarare som så att anpassa motionen på en häst i dålig kondis till vad den själv klarar av att göra i hagen - alla hästar springer på något vis i hagen och skrittar inte enbart heller. Enbart skritt bygger inte upp en häst till kondition igen, utan jag tror på att blanda allt i lagom mängd och somsagt, korta korta stunder till en början.