Häst som springer ifrån arbete

Sv: Häst som springer ifrån arbete

Kan någon (förslagsvis ni som föreslagit klinik) berätta hur man går tillväga för att hitta ev smärta? Han är ju inte halt, dvs svårt att bedöva lederna i benen för att hitta något. Det känns som att jag vill veta vad som görs och hur innan jag ringer en klinik och ba "tjena! Har en häst som är svårriden, går jättefint när han är lösgjord men tar tid att komma dit, folk föreslår att det beror på smärta, men var har jag ingen aning om!" :)

Jag vet ju hur svårt det är för läkare att hitta smärta på MÄNNISKOR även om man själv beskriver och pekar, trots röntgen och andra undersökningar ba "nej, men du har väl inte ont". Just därför är jag intresserad av hur man hittar smärta som man endast misstänker, inte vet existerar, på ett djur som inte kan peka och säga aj.

ang ridningen så gör jag ju mitt bästa för att hålla honom glad, gör man bara för svåra saker som han inte får känna sig duktig i tar det max två dagar, sen står han vid utgången och vägrar gå framåt. Håller man inte ridpassen roliga och klappar honom medhårs till stor del får man skritta ut på lång tygel i en vecka för att han ska vilja jobba på bana igen. håller ändå med er i att många "bråkiga" hästar bråkar just för att man själv bråkar för mycket med dom.

Senast ändrad:

Fast jag skrev inte att det var fel, jag skrev att det inte var så lätt i mina ögon.

Att man inte ska fokusera på det som är dåligt kan jag köpa. Att en låsning skulle bero på att muskeln jobbar för mycket tycker jag låter märkligt, men då kanske man ska börja bestämma sig för vad en "låsning" innebär.

Vad jag menar sen är att traditionell ridning är de facto emot hästen. Inte så vi pucklar på den eller nåt, men vi hindrar den att röra sig som den vill, med hjälp av tryck. Som förhoppningsvis försvinner när hästen gör rätt.
Sen är det inte säkert av ondo för hästen, jag bara konstaterar.

Min unghäst blev sådär en period - helt galet stressad i galoppen och ibland även i traven och skenade över/genom hinder. Två massörer kollade, veterinär kollade, tränaren trodde nog bara att jag red dåligt. Fick tips om en helt fantastisk massör som direkt hittade felet och nu är hon sig själv igen - dvs kan galoppera lugnt och sansat och skenar inte längre. Min hade ont! Skicka PM om du vill ha hans nummer, han åker över hela Sverige (Europa t o m tror jag)

Det känns som att jag vill veta vad som görs och hur innan jag ringer en klinik och ba "tjena! Har en häst som är svårriden, går jättefint när han är lösgjord men tar tid att komma dit, folk föreslår att det beror på smärta, men var har jag ingen aning om!" :)

Det som säkert kommer göras är att veterinären först ber dig berätta om hur du upplever hästen. Sen kommer vet säkerligen känna och klämma igenom hela kroppen. Därefter brukar man få springa rakt fram på plant underlag så att vet kan se hur hästen rör sig. Troligen också longering eftersom vissa rörelsestörningar syns mer på böjt spår. En bra vet tittar på hur hästen använder HELA kroppen och inte bara benen. Böjprov är ganska vanligt att man gör även om ingen regelrätt hälta syns. Ridprov kan också förekomma om det främst är där man upplever problemet.

Ungefär så här har alla de utredningar påbörjats som jag har varit med om på klinik.

KL

Provar ett varv med nya bett igen. Har fått ett bra erbjudande på poponcinitränsbett, tänk om han trivs med det och blir mer lättjobbad. Senaste dagarna har vi skrittat rakt fram på kvartslinjerna och gjort halter. Och gapat. Och stuckit ut bakben. Och galopperat iväg en gång. Hur mycket av hastighten tror ni beror på foder? Försöker få upp honom i hull så han ligger på energiöverskott, men det BÖR väl inte påverka ridningen så särskilt?

Vill absolut inte svälta hästen snäll, särskilt inte när han är så tunn som han är idag. (vi snackar inte staket, men en smal normalviktig häst)

Jag tror jag förstår hur det känns.. Kan berätta kort om min häst.

Jag har haft hästen i 7 år, hästen är idag 18 år gammal. Import från Danmark. Köpte som odräglig, sprang ifrån arbete. Oerhört stressad individ och tufft psyke.

Jobbade mycket med psyket (efter ca 3 års tid med bråk i princip varje dag nu när jag ser tillbaka på den tiden) och fick honom att lita på mig på marken. Gjorde precis som du, bytte sadlar, bett, tränare, googlade info... Massörer, equiterapeuter, problemen blev färre men fortfarande inte borta.

1:a hältan kom år 5 (16 år gammal). Behandlades i kotleder, knäleder. Röntgade ryggen på min begäran. Inget syntes.

Bytte ridstil, skolade om, började bli riktigt bra.

2:a hältan kom år 6, nu i höstas (17 år gammal). Upptäcktes tidigt, behandlades i kotleder. Var ej halt annat än på böjprov som gjordes på klinik. Hältan syntes ej då den satt i bägge bak. Jag upptäckte det för att han började springa ifrån arbetet igen.

Samtidigt röntgades ryggen igen. Kissing spines (täta tornutskott i ryggen) och inflammation.

Jag är helt övertygad om att det här har hästen haft länge... 18 år gammal blir han motionerad utefter sina förutsättningar... Känns rätt förjävligt - men det är svårt att sätta fingret på vart problemet sitter. När man gör allt för sin häst! Och testar, och testar och testar... Problemet sitter i huvudet har jag hört från otaliga tränare, terapeuter, hovslagare, vänner etc.

Mitt råd: Åk till en förjävla bra veterinär och låt dem reda ut vad felet är. Se till att kliniken har en BRA röntgen (klinik vid hälta 1 hade inte det) och BRA ultraljud. SEN laborerar du vidare med ridstil, bett, sadlar etc...

vad räknas som förjävla bra? Vet ju att eliten åker till någon i skåne för det är den enda "bra" veterinären i sverige, vilket jag på ett sätt tvivlar på.

En springig häst är ofta kort och släpper inte igenom och är den dåligt grundutbildad stressar den ofta mer för varje ny signal som kommer. En sak man kan testa som hjälper ibland är att stå upp i trav, ev stödja händerna mot halsen framför manken med tyglar som är så pass korta att de agerar som broms ifall hästen lägger sig på framåt, men så pass långa att de ändå tillåter hästen att söka sig framåt. Kortar den ihop sig hänger tyglarna alltså lösa. Så travar man i fältsits och försöker att med sin balans, sits och så lite som möjligt understödd av tygel få hästen med sig, till att börja med kanske bara på en oval på ridbanan men så småningom in på stora volter och kanske åttvolter. Målet är att få hästen i en lugn, balanserad trav där den kan få med sig ryggen på mest ostörda sätt och där man så småningom kan börja påverka den till att ta längre steg med bibehållen takt. Den här traven befäster man och stärker hästen i, gärna även vid uteritter (det är en ganska monoton och tråkig ridning). När hästen går lugnt och uppmärksamt börjar man introducera mer "vanlig" ridning men i väldigt små portioner och hela tiden med små "vilor" tillbaka i den befästa traven så att man kan undvika att den börjar stressa.

Det är svårt med så pass befäst beteende som du beskriver eftersom den mycket väl vet vad som förväntas av den "prestationsmässigt" och det har varit rätt hittills. Markbommar, koner samt övningar hämtade från westernridningens "hinderbanor" eller gymkhana kan vara till mer hjälp för en sådan häst då det innebär att känd utrustning ska användas på annat sätt och det drar även hästens blick och därmed huvud/hals nedåt och hjälper till med avslappning.

Ytterligare ett tips är att innertygel ofta kan fås att verka böjande/längande medan yttertygel verkar kortande/samlande. På en kort häst kan det då vara idé att försöka komma åt en längre steglängd och därmed lugnare steg genom att böja för innertygel understödd lämpligt av inner skänkel medan yttertygeln kan vänta tills det finns en befäst längning att reglera innan den börjar inverka. Här är det då ett obs! att ryttaren måste ha bra balans så att hen klarar av att sitta kvar stilla i orubbad balans men följa med framåt/nedåt tillräckligt med handen om hästen länger sig djupt, det är ganska skrämmande för många att plötsligt bli högsta punkten med hästens huvud långt ner och tyglarna långa och kännbart ingen kontakt och det kan kännas väldigt förvånande att hästen inte springer iväg utan stannar i tempo.

Själv tycker jag trav i det "nedre mellanregistret" ofta är en lättare gångart än skritt på en häst som är springig - att man tillåter en viss fart framåt verkar lugnande på en del och först när de fått ur sig en viss spänning går de att jobba mer effektivt. Han kanske rentav ska ridas fram i en stadig mellangalopp i lätt sits innan han är redo att börja jobbas, det finns ju sådana med?

tack för många bra tips! Jag kan inte galoppera för tidigt, då går han inte fram för skänkel, jag gissar på att det beror på för ouppvärmda muskler. drog det för vet någon gång att han blir "bråkig" om jag skrittar fram mindre än 10-15 min, och han typ "ja, många hästar vill ha ordentlig uppvärmning". Enda jag inte provat är att först longera lite innan ridning, tror du det kan hjälpa att han får börja trava och galoppera ett par minuter utan människa innan man sitter upp?

Jag törs inte riktigt galoppera på hängande tygel när han går fram. kanske borde jag försöka med det ändå, ridhuset är ändå 23 m som kortast och det borde han ju inte gå omkull på. Hur länge kan man vänta på att hästen självmant lugnar sig? Det känns så illa att rida många minuter i högt tempo med en häst som går felaktigt :(

En stor del av problemet kan mycket väl vara min prestationsångest. Jag hatar verkligen att rida med publik/andra hästar i ridhuset eftersom jag "inbillar" mig att åskådare tycker att jag är dålig som inte kan rida min häst/inte rider min häst som man traditionellt gör stadigt på tygeln i alla gångarter i 60 min. Jag ska verkligen försöka igen, detta med att låta honom bestämma hastighet och inte ta i munnen, men... jätteotäckt. Har tyvärr självbevarelsedrift liksom. :( finns något sätt där man kan gå halva vägen? typ en löst hängande graman som jag kan plocka lite i då vi närmar oss ljudvallen utan att han slänger upp huvudet och struntar helt i att jag har önskemål och synpunkter?

Fast läs en gång till så står det just att man får hitta vilket grundproblem man har- vilka muskler som inte jobbar- och en period fokusera på dom.

Och det är ju vad du själv är inne på!

Kl
Jag håller med om att ridsporten traditionellt är ganska fokuserat på att leta fel. Men lyssnar man på toppryttare så är det ofta noggranna med att träna så att hästen bygger sitt självförtroende och är glad. Det är ju inte samma sak som att man inte kräver saker! Men jag tror att vi som amatörer med mindre begåvade hästar ibland "tvingar" hästen i ett försök att utveckla den istället för att se objektivt på förutsättningarna och låta varje häst göra arbete som passar individen.
Tanken är väl att jobba MED hästen och inte mot den. Man blir lätt för fixerad vid problem.
Klokt!:)

inte kuvar man stjärnor

Tömkör o se om den är likadan.

Om inte så får den lära om.

Visst kan de bli stressad pga smärta, men handlar det om ryggen har du tagit bort det som kan störa.

Lycka till

Fast jag skrev inte att det var fel, jag skrev att det inte var så lätt i mina ögon.

Att man inte ska fokusera på det som är dåligt kan jag köpa. Att en låsning skulle bero på att muskeln jobbar för mycket tycker jag låter märkligt, men då kanske man ska börja bestämma sig för vad en "låsning" innebär.

Vad jag menar sen är att traditionell ridning är de facto emot hästen. Inte så vi pucklar på den eller nåt, men vi hindrar den att röra sig som den vill, med hjälp av tryck. Som förhoppningsvis försvinner när hästen gör rätt.
Sen är det inte säkert av ondo för hästen, jag bara konstaterar.

En låsning är väl en eller flera muskler som dragit ihop sig krampaktigt och inte slappnar av. I min tanke blir det bara kramp i en muskel som jobbat.
De kiropraktiker jag sett jobba "släpper" ju på spänningen, krampen och får muskeln att slappna av- låsningen borta. Om musklerna som låser sig sitter vid en led blir ju ledens rörlighet påverkad men det är fortfarande muskeln som är låsningen.
Så har jag lärt mig- någon som har har liknande eller andra tankar?

Jag skulle åkt till en annan veterinär eller kanske billigare att testa någon annan typ osteopat, kiropraktor, Equiterapeut..

Min häst blev sådan i somras, ville inte arbeta utan sprang ifrån det. Det kändes så fel! Åkte till osteopat och mycket riktigt hade hästen en inflammation i en bursa i ett bakben. Vilket lett till snedhet i ryggen genom en låsning i den drabbade muskeln.

funderar på att se om fler i stallet är intresserade av termografi kanske? Så kan man se inflammationer så åtminstone. Ska läsa in mig mer på området först.

Om den t.ex har KS så kan det betéendet komma fram med ryttare.

av den anledningen plus att det är lättare att träna lydnad i det här fallet så skulle jag tömköra. En volt gör också att den inte tycker att det är lika "kul" att dra på hela tiden, samt att den blir mer lösgjord.

Min tränare hade nästan precis en sådan häst, skitfin import från Holland - men spänd, och låste sig lätt och då for den runt som en tok. Efter kontroll visade det sig att den hade problem med ett knä som sprutades, och problem uppe i korset. Minns inte riktigt hur behandling gick nu, men den fick laser och spruta iaf.

Den blev bättre, men hon fick göra om det mesta grundjobbet efter rehab-tiden. Nu går den stadigt LA iaf, och fungerar utmärkt som juste hobbyhäst. Men visst känns det lite surt när man tror sig köpa en som mer eller mindre ska kunna gå direkt ut i mvsklasser, och i slutänden lika gärna kunnat köpa sig en unghäst.

Ja. Du ser ju också tydligt vad som händer när du står bredvid, lite lättare att se om den snedbelastar eller vad det nu är som händer.

KL

Tryckte in oss på en lektion med ganska få ridande för lite irl-input. "det är bara att kämpa på".
Så korta tyglar och be honom gå långsamt långsamt, alltså.

och han fick mycket beröm för skillnaden sedan sist ridläraren såg honom, så det känns ju trevligt att det faktiskt GÅR framåt även om mina referenspunkter hänger med hästens utveckling..

Nu har jag struntat i ridlärarens input och rider på känsla. Idag provade vi att betsla upp (som vi tidigare gjort i perioder) och idag var även dagen han verkade avspänd i huvudet, behöll huvudet i en låg position då jag tog i tygeln (tidigare har minsta förhållning lett till att huvudet åker upp och ryggen sänks)

Nu är väl frågan, kan det vara så att hästen "trivs" på pelham? Det är alltså skillnad i öronspel och ridkänsla, det blir mer samspelt på pelham och jag kan rida mer "med" än "mot". Han känns verkligen mer tillfreds men enligt den nya nh-vågen så är det ju omöjligt att hästen kan gilla ett bett, och enda anledningen till att han går bra idag är att "smärtan tvingar honom att lyda" vilket känns jättelångt ifrån min verklighet. Hästen visar ju gärna vad som inte passar sig och blir då spänd och oridbar. Hur tror ni det ligger till? OCH, kan jag få liknande effekt på, säg, baucher?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 752
Senast: agnes27
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 459
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar