häst som sparkar?

Sv: häst som sparkar?

Vår häst har röd rosett i svansen som varning för att han inte är helt säker att komma för nära, och får en ordentlig tillsägelse, om han skulle "hytta" åt någon som missat rosetten....

Vad har man då för röd rosett? Har du någon bild?

Lätt att göra en av lite band och en gummisnodd :idea:
ta en bit rött band av lagom bredd (ca 30cm lång) och knyt den på en gummisnodd av lagom storlek. Knyt rosett, dra åt ordentligt.

sättes i svans-taglet, väl synligt

Hästar som kommer för nära.
En häst som sparkar andra hästar tycker inte om att ha dem tätt bak, alltså ett obehag. (I brist på bättre ord)

Om du leder hästen och en annan häst kommer för nära framför, så är det okej för hästen att anfalla den andra hästen?

Eller om du borstar den och det kittlas lite, så får den sparka dig?
Eller om DU går bakom och den tycker det är otäckt så får den sparka dig?

Nej, när man hanterar hästen så ska den "skita i" om andra hästar går lite för nära - man får helt enkelt fostra dem som Stopek sa, eller åtminstonde lära sig att förhindra det.
Sparkande hästar är ju livsfarlligt.

Jag är av den åsikten att hästarna får mer än gärna visa missnöje om ex en häst går för nära - så jag kan undvika situationen och flytta på mig - men om jag är med så ska den inte på något sätt attackera en annan häst.

Sen om man vet att hästen kan bli lite lätt i baken så har man självklart ändå röd rosett även om man har fostrat den, bara utifall..

Sen om man vet att hästen kan bli lite lätt i baken så har man självklart ändå röd rosett även om man har fostrat den, bara utifall..

Sen har jag upplevt att rosetten har en "verkan" till; när det kommer nån bakifrån, så undviker de (oftast..) att rida rätt in i baken på en, om de inte kan hålla in sin häst. = man slipper vara nån sorts "stoppkloss".. :idea:

Sen har jag upplevt att rosetten har en "verkan" till; när det kommer nån bakifrån, så undviker de (oftast..) att rida rätt in i baken på en, om de inte kan hålla in sin häst. = man slipper vara nån sorts "stoppkloss".. :idea:

Fast man ska inte ha rosett om man inte har en häst som sparkar.
Om 'alla' börjar ha rosett så slutar ju folk bry sig till slut.

Om någon använder din häst som stoppkloss så har du all rätt i världen att både skälla ut personen och skrika på den.
DIN häst kan ju råka illa ut.

Jag håller med dig!

Det handlar bara om uppfostran! Mina hästar vet att så länge jag är i närheten får de absolut inte under några omständigheter bråka med varann och sen är det inget mer med det!!

ang att hästen blir rädd/osäker när andra hästar kommer nära så ska hästen lita på sin ledare, och där tycker jag inte heller att det är nåt mer att diskutera.

Ja, och den litar bättre på sin ledare om den får en smäll när den visar rädsla? Hästar är bra konstigt funtade..

Sålänge det inte handlar om rädsla håller jag med om att man ska säga ifrån. Men inte mer än det behövs.

Ja, och den litar bättre på sin ledare om den får en smäll när den visar rädsla? Hästar är bra konstigt funtade..

Sålänge det inte handlar om rädsla håller jag med om att man ska säga ifrån. Men inte mer än det behövs.

:bow: Det är precis det jag menar.

jag har inte skrivit nåt om nån smäll i mitt inlägg, så läs gärna det igen.

blir hästen rädd så får man börja om från början, för det är där man har gjort nåt fel då!

sen kan man faktiskt göra nåt åt det även om hästen är rädd, vet hästen att det är absolut förbjudet att sparkas på marken när man busar med den eller liknande så brukar sånt hänga med upp på ryggen oxå.

däremot om hästen skyggar för nåt och jag är på andra sidan om hästen så kan jag smälla till den, och det är helt enkelt för att jag är där hästen tänker gå, oftast behöver man bara ge en lätt klapp (som många gör när de berömmer hästarna, eller när man klappar i händerna lagom hårt) en gång, och sen behöver man bara höja en axel om man har en vettig häst som man har hanterat på ett vettigt sätt, sen kan det ju krävas påminnelser mellan varven, och då menar jag inte varje vecka, utan kanske nån gång varannat år när det händer nåt utöver det vanliga kanske.

men min attityd med mina hästar är rent allmänt att "det är inget att diskutera" och det funkar, samma när jag duschar dem, jag tar slangen och gör det jag ska, låtsas knappt som att hästen står det utan jag tvättar bara bilen och förväntar mig att handbromsen är ilagd... men den attityden har jag lärt mig att hästarna läser av och ser det och rättar sig helt enkelt, det spelar ingen roll om det är vatten, plastpåsar plasttunnor som tränaren kastar på hästen för att distrahera eller vad som, har man den attityden så reagerar oftast inte hästen.

däremot kräver den attityden väldigt bra självkontroll från ryttaren, hur lätt är det att låtsas att traktorn på vägen inte finns på en 3 åring som aldrig sett en? ja du... inte så lätt.

Fast man ska inte ha rosett om man inte har en häst som sparkar.
Om 'alla' börjar ha rosett så slutar ju folk bry sig till slut.

Om någon använder din häst som stoppkloss så har du all rätt i världen att både skälla ut personen och skrika på den.
DIN häst kan ju råka illa ut.

nu har jag ju rosetten för att "damen" KAN sparkas (har slagit rätt rejält mot andra tidigare)..

men vad jag hört är det inte helt ovanligt i t.ex. distansen att "man" har rosett för att man inte vill ha andra i baken.
även om hästen inte sparkar så kan den ju lätt bli stressad av att ha en "hetsporre" ett par cm bakom hela tiden..

men distansen är ju lite annorlunda oxå, det finns ju ingen annan sport där så många hästar är inne på banan samtidigt.

Min märr kommer ha rosett i svansen de första ritterna, anledningen? för att jag alltid rider ensam och jag vet helt enkelt inte, och det kan behövas några tillsägelser ifall förbudet mot sparkar på marken inte hänger med upp på ryggen... hon har visat sig något lätt i baken (har sparkat 2 ggr) men då har hon fått skäll, så jag tror inte hon gör om det, hon tycker det är väldigt hemskt när matte blir arg :p står bara och blinkar sött, men jag har ju inte gjort nåt *blink blink* :rofl::love:

tror inte att det går att "lära" bort...
en del hästar är bara sånna, jag har 2 stycken som sparkar.
en sparkar åt allt o alla, även kompishästarna när man är ute o rider, detta beror på att hon är mycket ranghög och hatar om någon skulle försöka komma förbi henne!!!
så har jag en som "bara" sparkar till dom som är lägre i rang än henne här hemma ,vet dock inte hur hon är på tävling(unghäst o dräktig).
sen har jag en häst som rätt som det är gör "caprioler" när man rider, han har dock aldrig sparkat åt någon häst, men detta tycker jag nästan är värre.
för även om han har rosett i svansen så har jag den uppfattningen (över 30 år)att folk tycker det är ok att gå bakom:devil: men dom aktar sin häst för min galming:confused: tänk om det skulle vara en människa ivägen när han gör en av dessa caprioler :cry::cry:
skulle vilja att folk görs mer uppmärsammade på vad röda rosseten egentligen betyder:devil: och att det gäller både folk och hästar!!!

du har 3 hästar med problem... inte för att vara taskig, men då kanske det är dags att ta sig en funderare?

det går att uppfostra en häst, det är bara fakta, precis som att du lär hästen att stanna betyder stanna så lär du den att den inte får sparkas.

Men sen ska man inte gå bakom en häst så nära att man kan bli sparkad.
Man vet aldrig med hästar ibland, väldens snällaste häst som aldrig har sparkat kan helt plötslig få för sig att sparka.

Och jag är helt säker på att det går att lära bort på majoriteten av alla hästar.
Kanske inte till 100%, men åtminstonde till den grad att det räcker med att man harklar sig (eller vad man nnu vill göra) för att få den att inte sparka när den tänker sparka..

Om hästen sparkar för att den är högre i rang, måste det ju även innebära att den sparkar för att den är högre i rang än DIG.

Men sen ska man inte gå bakom en häst så nära att man kan bli sparkad.
Man vet aldrig med hästar ibland, väldens snällaste häst som aldrig har sparkat kan helt plötslig få för sig att sparka.

Självklart 'ska' man inte göra det, men poängen är att det är ju inte okej för hästen att sparka mig om jag av någon anledning skulle ställa mig bakom den. Och de ska heller inte sparka åt någon annan varelse när jag sitter på den, eller leder den.

Jag skulle tänka på att hålla avstånd, att informera andra ryttare då man rider, att hålla avståndet helt enkelt.

Sen beror det på..jag har själv en häst som kan kicka ibland, men är det bara dumheter skulle jag nog ryta ifrån.

Min pålle var med om en olycka en vinter då han var 5 år gammal ungefär..gick för vagn då det skedde och sedan dess har han varit rätt bakskygg i vissa lägen. Absolut inget problem om människor går bakom..men just när, helst okända hästar kommer för nära så markerar han direkt att han tycker att det är obehagligt.
Tror mest att det handlar om osäkerhet. Från hösten till sommaren då det är betesdax går de i enskilda hagar - det är då han kan vara rätt rädd om baken..tror det beror på isoleringen, han vet inte riktigt hur han ska bete sig mot de andra hästarna som han inte har haft någon direkt fysisk kontakt med.
Under sommaren går han med flera hästar i samma hage, aldrig något problem eller visar inte ens någon tendens till att sparka.

Så jag tror man måste gå djupare än så, helt enkelt kunna läsa av sin häst när h*n sparkar eller inte och varför.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 791
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 883
Senast: jemeni
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 989
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 273
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka