Häst som slår i sina framhovar med bakhovarna

Hastflickan

Trådstartare
Min häst lyckas väldigt ofta slå i framhovarna med bakhovarna så det blir ett sånt typiskt klockande ljud från skorna. Både när han är ute i hagen å går och när jag rider och alla andra gånger han skrittar. Jag vet med mig att detta är vanligt, men varför gör dom det egentligen? Kan det påverka något negativt och isåfall hur ska man göra för att få det att sluta? Är det något man borde göra åt det eller bara lyssna vidare på klockandet? Tack alla på buke för all hjälp man får här!

Min gör det, och har alltid gjort det, eftersom han trampar mycket under sig. Det har och göra med hur hans kropp är byggd rent genetiskt. Hovslagaren kan fixa till just delen där han slår i sig själv till viss del, men det blir alltid extra tydligt när han får längre hovar.

Har hästen inte alltid slagit i så bör man nog kolla över vad som förändrats. Om det är något hovslagaren ändrat, om hästen är ur balans, om det bara händer när man rider eller om hästen alltid går så, om den är stel/överrörlig osv

Ofta beror det på lite för lång tå på framhovarna, så att överrullningen tar en bråkdel längre tid en normalt och bakhovarna då hinner ifatt framhoven innan denna flyttats tillräckligt framåt. Kan ofta räcka med 1 till 2 mm mer raspning i tån för att bota problemet, alternativt lite längre tå på bakhovarna för att försena överrullningen bak eller kombination av dessa.

Även vikten på skorna kan verka in men kommer inte ihåg om det var lättare eller tyngre skor och kombinasjonen fram/bak på dessa som används.

Ofta beror det på lite för lång tå på framhovarna, så att överrullningen tar en bråkdel längre tid en normalt och bakhovarna då hinner ifatt framhoven innan denna flyttats tillräckligt framåt. Kan ofta räcka med 1 till 2 mm mer raspning i tån för att bota problemet, alternativt lite längre tå på bakhovarna för att försena överrullningen bak eller kombination av dessa.

Även vikten på skorna kan verka in men kommer inte ihåg om det var lättare eller tyngre skor och kombinasjonen fram/bak på dessa som används.
Min hovis sa att man kan placera tyngre skor i bak eller lättare i fram så hästen hinner undan med frambenen. Men ja, långa tår gör livet svårt för vår som redan har ett ordentligt övertramp. :p

Min hovis sa att man kan placera tyngre skor i bak eller lättare i fram så hästen hinner undan med frambenen. Men ja, långa tår gör livet svårt för vår som redan har ett ordentligt övertramp. :p

Precis det jag tyckte mig minnas med skorna :)

Inte lätt när man har hjärnan och kunskapen till en 50 åring och minnet börjar ta slut. Kan behöva köpa det där nya teflonminnet som är så populärt hos tonåringer:

Mamman: Kan du vara snäll duka fram för middagen?
Ungdomen : Jada, jag ska bara....
30 min senare
Mamman: Varför har du inte dukat till middagen?
Ungdomen: Det har du aldrig sagt något om... :p

Senast ändrad:
Min slog i sko mycket förr i tiden innan jag köpte honom, den största skillnaden i hans fall var ridningen. Samma hovslagare de första åren som använts av de som ägde honom före mig. Han gick på ridskola tidigare och både slog i sko och travade på tre spår när han inte jobbades i form medan nu händer det endast om han blir väldigt spänd vid uteritt.

Min slog i sko mycket förr i tiden innan jag köpte honom, den största skillnaden i hans fall var ridningen. Samma hovslagare de första åren som använts av de som ägde honom före mig. Han gick på ridskola tidigare och både slog i sko och travade på tre spår när han inte jobbades i form medan nu händer det endast om han blir väldigt spänd vid uteritt.
Vad har du gjort för att "
Min häst gjorde så när hon var omusklad och obalanserad unghäst. Med överrullningsskor i fram och balanserad ridning försvann det.
Jag hade överrullningsskor förra gången,(Och då klockade det inte i alls längre!) men de blev så nedslitna pga mycket oundviklig alfaltsväg. Så det var verkligen ingenting(!) kvar innan 7 veckor hade gått. Så jag tvingades byta till den tjockaste varianten och där finns ej överrullningsskor :(
Hur borde jag göra med tanke på det?

Vad har du gjort för att "

Jag hade överrullningsskor förra gången,(Och då klockade det inte i alls längre!) men de blev så nedslitna pga mycket oundviklig alfaltsväg. Så det var verkligen ingenting(!) kvar innan 7 veckor hade gått. Så jag tvingades byta till den tjockaste varianten och där finns ej överrullningsskor :(

Svar på sista meningen, sko om oftare?

Min häst har samma problem som din, fungerar bättre med överrullningsskor fram, korta tår fram och även skor bak med sidokappor. Skorna bak är även lite tyngre för att bromsa upp något så att hon hinner få undan framhovarna innan. Skoperiod på 6 veckor och har aldrig under sommaren kunnat lägga om samma skor, utan det är byte varje gång.

Klart att hästen ska ha överrullningsskor och kort tå! Bara att ta vilken sko som helst som passar, värma upp och tårikta den så har ni överrullningsskor i valfri stl och tjocklek.

Långa tår orsakar inte bara klonkande ljud, det är en stor påfrestning på hästens kropp.

7 veckor är länge, min skos var 4e vecka på sommaren, var 5e på vintern. Att snåla med hovslagarbesök brukar i slutändan straffa sig genom höga veterinärkostnader.

Ja, vi kan ha max 5-6 veckor på sommaren.
Bortsett från att skoningen kan göra att de smider så kan det bero på att hästen är omusklad och instabil och även om den har en spänd överlinje pga felaktig träning.

Sko om oftare är det enda som gäller.

Min slår i om tån är för kort och trakterna för höga. Nu har vi inte längre det problemet med en hovis som vet vad han gör ;)

Så olika det kan vara, min växer väldigt sakta i hovarna och skos med 8-10 veckors intervaller. Oftast blir det 8 veckor pga av shettisen som växer mer normal fort i hovarna. :)

Klart att hästen ska ha överrullningsskor och kort tå! Bara att ta vilken sko som helst som passar, värma upp och tårikta den så har ni överrullningsskor i valfri stl och tjocklek.

Långa tår orsakar inte bara klonkande ljud, det är en stor påfrestning på hästens kropp.

Hästen har kort tå, jag lovar.
Min hovslagare värmer inte skor :/ och jag vill inte byta heller då jag är väldigt nöjd med han. Men annars var det en smart lösning.

Det låter som att överrullningsskor och kortare skoperioder är lösningen för er.

Jag rider några olika hästar, en av dem slår i en del ibland om han blir okoncentrerad och lång. När han går och latar sig, speciellt om det är i slutet av en skoperiod, kan det klonka i. Då gäller det att få honom att arbeta mer så försvinner det snabbt.

På tal om hur lång tid det går mellan skoningar, förresten. Min häst skos var 6:e vecka, men skulle lika gärna kunna skos var 5:e. En av de andra skos ungefär var 8:e-10:e. Så det kan verkligen variera från häst till häst hur ofta man behöver sko, men 6-8 veckor är väl det vanligaste.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 064
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.