Sv: Häst som rusar ut ur transporten!
har en halvblodsvallack på 2,5 år. han har åkt transport ca 4 gånger. Han är jätte lätt att lasta, går på direkt
. men så har jag det problemet att när man ska lasta av honom fällt ner lemmen och ska ta bort bakbommen och man hinner knappt få av bakbommen förrens han kastar sig ur transporten! det har gått bra hittils men han kan ju både skada sig själv och andra männisor / grejer!
har ni några bra förslag på hur jag ska göra för att han ska vänta in mig och ta det lungt??
tacksam för alla svar!!
//Katarina
Hejsan!
Vi hade lite samma problem för ett tag sen, med vår 2,5 åriga hbl hingst.´Vi har varit lite dumma och inte lastat honom sen han var på fölvisning, och att gå in i en trång transport är ju helt tvärtemot deras instinkt -där finns det rovdjur, där är de oskyddade.
Vi tog faktiskt hjälp av en tjej med lastningen, då jag bara fick på honom halvvägs, innan han backade väldigt hastigt bakåt...
Sen för att han ska få en positiv syn på det hela har vi haft hö och krafft, samt lite annat gott som han har fått tugga lite på. Sen när det är dags att backa ut honom tog den här tjejen eller min mamma, tag i svansen samtidigt som de sa "backa" , så att han får 2 kommandon på back = mindre risk att han slänger sig bak om svansen fastnar i nåt osv. Medan de bad honom backa pratadej ag med honom, lockade honom med kraft /morötter så atth an skulle vilja stanna kvar hos mig,trots han skulle bak. Sen fick han aldrig något utanför transporten, utan endast inne i den.
Nu har han åkt 35 mil ner till skåne, lugn o fin förutom de 7-8 första milen. Skötte sig exemplariskt under hela resan, var lugn o fin när vi stannade, lastade sedan ur hästen i en helt ny miljö, och hans om aldrig varit hemifrån backade lugnt ner för lämmen...
Jag testade att försöka hålla kvar honom, alltså ge tryck i grimman när han började backa, och han gjorde det bara än fortare, trycker tolkade han som att "oj, här är det farligt, bäst o snabba sig ur"...