Häst som rusar ut ur transporten!

katarina_dacke

Trådstartare
har en halvblodsvallack på 2,5 år. han har åkt transport ca 4 gånger. Han är jätte lätt att lasta, går på direkt :). men så har jag det problemet att när man ska lasta av honom fällt ner lemmen och ska ta bort bakbommen och man hinner knappt få av bakbommen förrens han kastar sig ur transporten! det har gått bra hittils men han kan ju både skada sig själv och andra männisor / grejer! :eek:
har ni några bra förslag på hur jag ska göra för att han ska vänta in mig och ta det lungt??
tacksam för alla svar!!

//Katarina

Sv: Häst som rusar ut ur transporten!

På med en halsrem och ta en longerlina som du fäster i remmen. Andra änden snurrar du om bommen sedan är det enkelt att hålla emot. Snurra 2 ggr runt.låt honom först, innan de andra tar ned bommen, veta att han har en halsrem. "ryck " lite i linan så han känner att han är fast.

När de har börjat /tagit ned lemmen, så håller du emot och han kommer att försöka dra. När han konstaterar att han inte kommer loss står han kanske spänd i kroppen. Bara tala lugnt med honom, och när han börja slappna av, och slicka sig om munnen försöker du att få honom att backa, han kan försöka nu med men håll emot.

Han förstår snart att han kommer bara bak om han går försiktigt och du talar om att han ska gå försiktigt och sakta.

Öva att backa sakta på backen innan du gör det i transporten, om han inte kan detta.

Du kan behöva göra detta en gång till, det ser du vilken respons du får från honom. Gör genast en lastning till eller hur många du nu behöver och vänta inte ed det. Det är nu vid detta tillfället han ska lära sig.

OBS linan kommer att löpa fint när du släpper efter, det brukar hjälpa att bara ha ett varv runt. Du bli tillräckligt stark för att hålla honom ändå. Alltså släpp efter lite i taget när du låter honom gå bakåt.

Ha gärna bandage eller skydd på honom om du tycker det känns bra.

Lycka till!;)

Har haft hästar som haft bråttom ut och lösningen har då varit att först och främst VÄNTA med att ta bort bakbommen tills hästen står lugnt och stilla i transporten. När hästen står still avlägsnar man försiktigt bommen, till en början kan man "låtsas" att man tar bort bommen. Om hästen då märker att bommen tas bort och börjar röra sig bakåt så är ju fortfarand bommen kvar och det brukar göra hästen lite förvirrad så den kanske slutar koppla ihop en viss rörelse eller ett visst ljud med att det är fritt att gå bakåt.

När sen hästen står still och är lugn så tar man bort bakbommen och är noga med att INTE hålla emot när hästen går bakåt.
Jag har märkt att om man hindrar hästen att gå bakåt så kan hästen bli rädd och kasta sig baklänges, vilket ju ger helt fel reaktion.
Om man däremot låter hästen gå fort bakåt och istället försöker lugna den så brukar den (enligt MIN erfarenhet) ta det lugnare nästa gång den ska baklänges.

/M

vad händer om du låter honom stå kvar och trycka/kasta på bakbommen en stund ? jag öppnar aldrig bommen innan hästen slutat trycka/kasta och dom brukar inse att det inte hjälper efter en stund ;) min ena har varit skitjobbig med det (som unghäst) innan han insåg att han kommer inte ut fortare ändå, tvärtom....

en bekant hade en pålle som inte la av med den ovanan, dom backade intill en strandkant och öppnade lämmen så den gick i vattnet. hästen kastade sig ut och fick tidernas chock :angel: den slutade kasta sig och är mkt. försiktig ut numer ;)

Lugna en häst sommed berått mod kastar sig ur en transport är inte mottaglig för en lugnande snack.

Hennes häst började redan då de skall ta ned lämmen och då är det inte lätt att hålla en häst med ren armkraft kvar. Dessutom så har du en ABSOLUT överhängande risk för de som skall hjälpa till. Inte skulle jag vilja gå till sängs och veta att man eller ens häst har trampat över en människa bara för att man inte vill visa som bestämmer. Det är ju livsfarligt!!!!!!!!

vad händer om du låter honom stå kvar och trycka/kasta på bakbommen en stund ? jag öppnar aldrig bommen innan hästen slutat trycka/kasta och dom brukar inse att det inte hjälper efter en stund ;) min ena har varit skitjobbig med det (som unghäst) innan han insåg att han kommer inte ut fortare ändå, tvärtom....

en bekant hade en pålle som inte la av med den ovanan, dom backade intill en strandkant och öppnade lämmen så den gick i vattnet. hästen kastade sig ut och fick tidernas chock :angel: den slutade kasta sig och är mkt. försiktig ut numer ;)

Hur många har en strandkant att tillstå.

Följande är hänvisade till resten som pjoskar med era hästar:

Snacket man hör vad det gäller lastning och avlastning är ju bara bullshit, typiskt ridhästfolk vill jag nästan påstå.

Alla är så fruktansvärt rädda för att ta i när det gäller en individ som väger 500-700 kg. De kan ju skada omgivningen nått fruktansvärt, skulle inte vilja ha detta på mitt samvete, skulle ni???!!!!

Men kanske är det så att ni kanske hellre vill att någon stryker med än att få hästen att förstå att man som människa är starkare. Eller så har ni alla ätit anabolasteroider innan ni ska lasta er häst.

men vad händer om hästen får stå kvar och kasta mot bommen tills den inser att det är stop ? vi har kört den varianten vid många tillfällen och efter ett tag så brukar dom "ge upp" och stå lugnare.

men man ska givetvis INTE stå pricis bakom. det gör man väl aldrig, även den snällaste hästen kan ju få ett "spel" eller bli rädd.
jag säger inte i mot dig (för jag vet inte hur hästen är), men man ska känna till att det finns hästar som brutit nacken av den metoden, och att andra hästar får ändå mer panik av att bli "hängda".

jag tycker nog att du ska lugna ner dig i dina uttalande lite grand. känner du mig ? eller vet hur vi hanterar våra ? eller alla andra här ?att dömma "ridhästfolk" så som du gör är bara trams, skithantering finns i alla kategorier....min syster har jobbat med trav (start hästar) på banan och deras sätt att lasta/lasta ur /hantera skiljer sig inte nått mot många andra "ridmänniskor"....

dom flesta har en strandkant att tillgå, det duger fint vid en sjö om man inte har havet......dessutom är det en skonsam tillrättavisning och ingen risker livet (eller nacken) dessutom håller du inte garanterat en fullstor häst i lina så som du beskrev med ren "armakraft", särskilt inte med longerlina då dom hyffsat lätt går av... när vi använder lina så är det hampatross. en människa är aldrig lika stark som en häst oavsett, det gäller bara att inte hästen lär sig det, någonsin...

Senast ändrad av en moderator:

En viktig sak bara.
Försök inte att bromsa hästen i grimman, utan släpp efter.
det går över då.

backa gärna ganska nära en husvägg, så tänker den sig för en smula.

Säg oxå backa SAKTA.

men vad händer om hästen får stå kvar och kasta mot bommen tills den inser att det är stop ? vi har kört den varianten vid många tillfällen och efter ett tag så brukar dom "ge upp" och stå lugnare.

men man ska givetvis INTE stå pricis bakom. det gör man väl aldrig, även den snällaste hästen kan ju få ett "spel" eller bli rädd.
jag säger inte i mot dig (för jag vet inte hur hästen är), men man ska känna till att det finns hästar som brutit nacken av den metoden, och att andra hästar får ändå mer panik av att bli "hängda".

För det första kommer aldrig hästen att få fart med denna metod för man håller igen. Det kommer aldrig att vara någon lina som kan slaka.
Man håller den stram tillräckligt för att den inte ska kunna kasta sig. Det är ju vitsen.

Man får ju inte ha den slak så mkt att hästen får fart. Att hästar sedan har gjort sig illa med "denna" metod så har de gjort på fel sätt. Allt efterdom den backar så släpper man efter. Så enkelt är det.:smirk:

Bommar/ eller kedja har faktiskt gett vika och hur går det då? Hästen satsar ju bakåt. Kanske är det anabola som kan hjälpa något mot detta bekymmer. Men jag tvekar starkt.

det som är viktigt i all sådanahär hanteringar är ju att låta hästen förstår att det är du som är starkast.

Den förstår ju inte att du lagt linan om bommen fram, och det är därför du kan hålla kvar hästen. Den ser ju bara att du står vid den och att du håller i linan, det är ju ett sätt att lura hästen. Det funkar väldigt effektivt. Sedan i all hantering och den skulle någongång vilja regera negativt, och du håller igen, så minns den att du är den starke och löser denn situation mkt lätt.

Och vänta tills han har lugnat sig, och sedan hoppas på att grejorna håller, då skulle inte jag vilja va med.

Mitt tips behövs göras om 2 kanske 3 ggr, men hästen är inte dummare än att den lär sig, det är ju ett smart djur. Den har ju förstått att kastar jag mig bakåt kan igen hålla mig kvar och jag kommer ur när jag vill.

ÄR DET SÅ VI VILL HA VÅRA HÄSTAR?????:eek:

Har väl rätt att yttra mig liksom andra, om inte du tycker om mina uttalande/tips så struntar väl du i det, eller hur?:angel:;)

Har bara sett hur illa det kan gå med att folk "fastnar" med armar och fingrar. Så varför ska man böja sig för en individ som väger 10 ggr en själv, ibland. Och rörelse energin ska vi inte tala om.
Ska vi inte kunna hantera våra hästar i alla miljöer på ett säkert sätt? För allas skull.

Jag vill kunna lita på att jag kan hatera min hingstar och ston vid transportering, och veta att de inte ställer till något. Även om jag kör dem själv.;):D

Sedan det här med sjö/hav, så skulle jag vilja se dig eller någon annan som tänkt lasta av en häst med att backa till ner mot en sjö. Där det är 1 m ned,:rofl:

Man ska inte heller behöva åka 10 mil för att söka upp en sjö som man kan backa ned mot. Om nu hästen skulle komma lös i en sådan situation skulle inte jag vilja va ägare. Vad finns i omgivningen???? Det vet man inte, med säkerhet. Vilket jobb att alltid va fundersam om hur det ska gå att lasta av om inte hästen vet att man är den starkaste.:(:angel:

iallafall både här där vi bor och även hos min gubbe i hälsingland så finns det många långgrunda sjöar att välja på, varför ta den minst lämpliga ?

att lina inte får slakna det vet jag med efter att hanterat hästar i över 35 år :smirk: och jag vet att hästar har brutit nacken med den metoden du beskriver, utan slak lina. på en del ökar paniken av att bli "låsta"

sedan kan man ju alltid hoppas att longerlinan håller, för misslyckas man med det så hej och grattis att få på den hästen på en transport igen-eller av utan allt för stora häst och personskador.

avstånden mellan hästen och bak-bommarna ger inte särskilt mkt. utrymme för att kasta sig på dvs. kraft. bommarna är genuint rejäla och troligen 100 ggr. starkare än en longerlina. visst kan bommarna gå sönder, men det kan lämmen med om hästen får tillräckligt tok spel och slår tillräckligt hårt. taket och golvet och väggarna kan oxå gå sönder, det har jag upplevt själv och då hade ingen lina/halsring i värden hjälpt

hästar följer inte alltid "skolexemplet" ;)

Senast ändrad av en moderator:

Faktiskt, jag är heller ingen "snorunge" ursäkta uttrycket, ligger i klass med dig i antalet år.

Men det är väl tur att ingen ska lasta mina hästar genom att låta dem veta vem som är starkast.:angel:

Nä vi har faktiskt mest skog och inga direkta möjligheteer vad det gäller en strand heller.

Men sån tur är behöver jag heller inte söka efter någon!!:rofl:;)

Sov gott! Alla berörda!

Det är inte rätt läge att träna att den ska ge efter för nacktryck i transporten.

Har man otur får hästen en riktigt dålig erfarenhet av detta snabba experimentet o kan bli till att den inte vill gå in alls eller kasta sig ännu värre.

nej tålamod så kommer det att gå över.
Det är många hästar som gör så här- i början- läskigt att backa- bäst att springa ut fort.

vi pratar om en riktigt ung häst här o den ska ha goda erfarenheter.

Säger det igen- Gör ingen affär av det.

Vilket jobb att alltid va fundersam om hur det ska gå att lasta av om inte hästen vet att man är den starkaste.:(:angel:

Nu är det fjärde gången jag läser och reagerar på att du skriver att hästen ska veta att människan är starkast??? Vi människor kan ju ALDRIG bli starkare än hästen, tror vi det kan det gå riktigt illa. Eller menar du att man ska försöka lura hästen till att tro att vi är starkare än den?

Nej jag tror på andra medel för att behärska en häst och visa att man är ledaren. Det handlar bl a om teknik, konsekvens, kroppsspråk och diciplin. När du beter dig som en flockledare då reagerar hästen med underkastelse. Försök aldrig stoppa en häst med kroppen för det är dömt att misslyckas. Ryck tag i betslet eller kedjan istället för att sätta emot din lilla tyngd i form av din kropp. Segdra inte för då vinner hästen.

Bonden och hans anställda kvinna där mitt halvblod stod uppstallad trodde som du att dom skulle visa valacken att dom var starkare och när han stegrade sig släppte dom inte utan då flög dom med upp i luften för att sedan hamna under magen på honom när dom kom ner. Det var läskigt tyckte dom förstås. Dom borde ha släppt efter på grimskaftet eller helst ha visat ett ledarskap som gjorde att hästen inte betedde sig så där. Det hände nämligen inte för alla som ledde honom. En annan anställd lade omkull denna häst när han kommit ner på marken och sedan hände det aldrig mer för henne.

Vi har lärt bråttom-hästarna att varje gång motorn stannar och människorna kliver ur bilen så blir det godis (bensinmackar osv, aldrig med motorn på, hästar är inte dumma).

Så de väntar sig en godbit eller flera när "ekipaget är parkerat" = har uppmärksamheten framåt. Är det en bråttom-häst så har vi med extra morötter som ges medan luckan fälls ner och bommen tas bort.

Fungerar alltid.

Sen efter ett par gånger räcker det med den "vanliga" moroten, hästen har fokus framåt och har inte lika bråttom ut.

Men det kanske är lättare med hungriga ponnyer :)

(Min egen har lite bråttom ibland, kör alltid själv, då får hon trycka mot bommen ett par gånger sen lägger hon av.)

Det går faktiskt att lura en sådan här häst, i många lägen.

1. Lasta honom i en transport där det finns dörrar i stället för bom.
2. Lasta honom i transporten, men kör inte i väg, utan låt han stå där inne utan att fälla upp lämmen.
3. Öva ett par gånger i veckan, så att detta med att åka hästtransport blir något alldagligt för honom.

Min gamla tävlings häst var sådan, och jag sopade till honom ordentligt var gång han tänkte kasta sig ut, på baken. Det tog inte länge förren han slutade med det.

Det är människans list som övergår hästens kraft.

har en halvblodsvallack på 2,5 år. han har åkt transport ca 4 gånger. Han är jätte lätt att lasta, går på direkt :). men så har jag det problemet att när man ska lasta av honom fällt ner lemmen och ska ta bort bakbommen och man hinner knappt få av bakbommen förrens han kastar sig ur transporten! det har gått bra hittils men han kan ju både skada sig själv och andra männisor / grejer! :eek:
har ni några bra förslag på hur jag ska göra för att han ska vänta in mig och ta det lungt??
tacksam för alla svar!!

//Katarina
Om nu bebisen går in snällt- vilket många har problem med- ha bara tålamod.

Axel vars ena häst som hoppade ut som en känguru ett tag efter att den fastnat på ngt vid utbackning.

Den slutade med det igen efter bara några gånger o fick en morot om den gick sakta ut.

Gör inte en höna av en fjäder:mad:

tacksam för alla svar!!

//Katarina

Hejsan!
Vi hade lite samma problem för ett tag sen, med vår 2,5 åriga hbl hingst.´Vi har varit lite dumma och inte lastat honom sen han var på fölvisning, och att gå in i en trång transport är ju helt tvärtemot deras instinkt -där finns det rovdjur, där är de oskyddade.
Vi tog faktiskt hjälp av en tjej med lastningen, då jag bara fick på honom halvvägs, innan han backade väldigt hastigt bakåt...
Sen för att han ska få en positiv syn på det hela har vi haft hö och krafft, samt lite annat gott som han har fått tugga lite på. Sen när det är dags att backa ut honom tog den här tjejen eller min mamma, tag i svansen samtidigt som de sa "backa" , så att han får 2 kommandon på back = mindre risk att han slänger sig bak om svansen fastnar i nåt osv. Medan de bad honom backa pratadej ag med honom, lockade honom med kraft /morötter så atth an skulle vilja stanna kvar hos mig,trots han skulle bak. Sen fick han aldrig något utanför transporten, utan endast inne i den.

Nu har han åkt 35 mil ner till skåne, lugn o fin förutom de 7-8 första milen. Skötte sig exemplariskt under hela resan, var lugn o fin när vi stannade, lastade sedan ur hästen i en helt ny miljö, och hans om aldrig varit hemifrån backade lugnt ner för lämmen...

Jag testade att försöka hålla kvar honom, alltså ge tryck i grimman när han började backa, och han gjorde det bara än fortare, trycker tolkade han som att "oj, här är det farligt, bäst o snabba sig ur"...

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 150
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·
Träning Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket...
Svar
10
· Visningar
1 756
Senast: Novali01
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka