Häst som plötsligt blivit huvudskygg

Lilla_Gubben

Trådstartare
En liten fråga, min 4 åring, som jag haft hemma i drygt 1,5 mån har plötsligt blivit lite huvudskygg och jättesvår att tränsa, på bara några dagar. Tidigare så har han vänt bort huvudet när man ska tränsa, men nu är det nästan hopplöst, man får bråka, han springer iväg, eller backar iväg med huvudet högt. Men så fort bettet är i munnen så är det inga problem med resten av tränset och ingenting märks när man rider, tvärtom så är han superfin.

Lite skygg har han blivit med grimman också. Men frågan är om det är hyss han börjat med eller om han har ont någonstans. Första gången han bråkade vid tränsning var med min syster som är väldigt kort i rocken. Eländiga djur som inte kan prata...

Nåväl, tandläkaren får ett samtal imorgon, så får vi se om han kan komma ut. Vid besiktning tittade de ordentligt i munnen med munstege och då såg de inget konstigt, men han kanske tappat någon tand eller något, händer ju en del i munnen vid den här åldern.

Någon som upplevt något liknande att de plötsligt från en dag till en annan blir lite rädd om sig (vad jag vet har inget hänt)

Sv: Häst som plötsligt blivit huvudskygg

Bara det du redan så klokt är inne på, dvs tänderna.
Haft en unghäst som var superkonstig vid tränsning, i hans fall var det när nackstycket skulle över öronen. Visade sig att det fanns en avbruten vargtand som låg dold nere i käken, tog ett bra tag innan detta upptäcktes. Hästen visade inga andra problem bara just detta moment, inga problem med ridning etc.

bra att kolla med tandläkaren som sagt!

Inget ovanligt alls att de börjar klydda med tränsningen om det blir klydd en enda gång på unghästar. Tyvärr går det väldigt snabbt att skapa problem med tränsning men tar betydligt längre tid att få dem att sluta med det igen. Iom att du skrev att det började med din syster som har svårt att nå upp så gissar jag att det är just det som hänt.

När det sen klyddar varje gång så blir det mer och mer en ond cirkel så det gäller att ta sig tid och börja om igen. Prova om du kan locka honom att själv sänka huvudet och ta bettet med hjälp av att hålla en morotsbit eller liknande tillsammans med bettet, spänn gärna ut tränset på längden så att du mkt lätt får det över öronen utan problem. Det viktigaste är att inte tvinga utan inbjuda dem till att själv så att säga ta på sig tränset. Fungerar inte det så knäpp upp tränset och lägg det om nacken först och sen stoppa in bettet och knäpp ihop tränset. Det viktigaste är att få på tränset utan att det blir tjaffs. Brukar räcka med några gånger sen har man brutit cirkeln och hästen tycker inte längre det är obehagligt att bli tränsad.

Svarar båda; tack för era svar. Tandläkaren kommer fredag bara för att utesluta att det är något strul med tänderna. Om inte får jag väl lov att tränsa honom några veckor.
Problemet är inte att få på tränset, utan att få in bettet i munnen, så fort bettet är i munnen så sänker han huvudet och är lätt att tränsa.

Nu ska jag försöka ta itu med nästa problem, 3 avtrampade skor på lika många dagar... (varav 2 samma sko). Suck...

fick knöla på tränset under grimman ett tag på min unghäst...höll på några veckor och nu fungerar det kanon igen:banana:

En annan sak som min vet. informerade mig om är att när valacker sätter sina "canine" tänder så kan de bli rätt ömma i munnen och då strula vid tränsning osv...

Min som är 5 har satt sina nedre och var på väg att få sina övre.

fick knöla på tränset under grimman ett tag på min unghäst...höll på några veckor och nu fungerar det kanon igen:banana:

Jo, syster gjorde det sist hon var i stallet också:D. Måste nog bara skaffa en bättre grimma för det ändamålet, som är lättare att knäppa upp överallt... Men det ska bli skönt när veterinär/tandläkaren har tittat på honom imorgon, så jag vet ifall det är någon tand som spökar eller om det bara är fortsätta brottas med honom. Alltid spännande med unghästar ;)

Sådär, då var veterinären ute och kollade hans tänder, och han verkade ha spontantappat en vargtand, för där var det ärrvävnad och svullet:(. Han tyckte att vi skulle rida på ett rakt (gärna gummi-)bett med kedja som höll bettet på plats i munnen så att det inte riskerade att trycka på det ömma området.
Var och letade såna bett idag, men jag tycker de är så tjocka, de är ju tjockare än mina gamla bett från början av 90-talet, då var ju silikonbetten hyfsat smala... Han har ju ganska litet ansikte. Men jag köpte ett sånt, så får vi väl se hur det sitter...

kan även vara att hästen har dålig syn av nån anledning, att den har fått en knäck i nacken kanske, och tänderna då förstås...men vore det tänderna skulle den knappast vara fin vid ridningen. Jag skulle tippa på nacken eller synen...du kanske kan prova tränsa från andra hållet och se om den beter sig likadant

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 928
Senast: Linda_A
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 811
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 896
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka