Häst som luktar, vad kan det vara?

Jag tänker mer på att det ansvaret för eventuell vanvård kan hamna på stallägaren, men jag är inte säker på hur det ligger till.
Inte jag heller, samt att jag ju vid en anmälan för flera år sedan mot en hel annan person inte fick till någon förbättring alls för hästarna fick ju mat.
Denna häst har det ju betydligt bättre än dessa hade det.

Skulle också gissa på att lukten kommer från mun eller näsa. Eventuellt från skapet om det är en han.

Jag tror inte en relativt välmående häst utsöndrar en rutten kroppslukt.

Vi hade en gammal häst som blev dan i munnen. Luktade vidrigt.

En gång tog stallägaren mot misskötta åringar som polisen beslagtagit. En ev dem luktade hemsk, han skulle vara 2 år men såg mer ut som en svältfödd 1åring med mage full av mask. De behandlades alla tre mot mask mm men hans box luktade alltid hemsk.

Beror helt på HUR det luktar men någon form av obalans i magen gissar jag på.

Det stod en häst i ett stall där jag hade häst tidigare som visade sig ha hjärtmuskelinflammation. Dagarna (typ 2) innan den dog luktade den också hemskt. Det luktade inflammerat, ruttet och snudd på död.

Att en levande varelse luktar illa är ju ofta ett tecken på att något inte stämmer och jag skulle prata med stallägaren, för den har ju ett ansvar...

Skulle också gissa på att lukten kommer från mun eller näsa. Eventuellt från skapet om det är en han.

Jag tror inte en relativt välmående häst utsöndrar en rutten kroppslukt.

Vi hade en gammal häst som blev dan i munnen. Luktade vidrigt.
Det är just kroppslukten samt avföring/urin som luktar väldigt äckligt. Inte något specifikt område på hästen. Luktade genom den senast igår

En gång tog stallägaren mot misskötta åringar som polisen beslagtagit. En ev dem luktade hemsk, han skulle vara 2 år men såg mer ut som en svältfödd 1åring med mage full av mask. De behandlades alla tre mot mask mm men hans box luktade alltid hemsk.

Beror helt på HUR det luktar men någon form av obalans i magen gissar jag på.
Ja nåt skumt är det, är kroppen samt kiss och baka som luktar skumt. Den kissar väldigt mycket också. Men det luktar inte kiss

Kan det vara att hästen är i ketos på grund av ppid/diabetes?
Mycket möjligt, något är väldigt väldigt fel där.

Träffade en fd medryttare häromdagen som berättade att den dessutom reagerat otroligt negativt under uppsittning. Även att den börjat kasta av. Vilket jag också tolkar som en häst som har något knas. Däremot kanske inte kopplat till ppid, men ytterligare en grej som jag tycker visar att nåt är galet.

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: warg
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama