Häst som lägger sig?

G

gosan

Hade i går en tråd angående sadeltvång som jag fick bra svar på. Nu undrar jag ifall detta verkligen låter som sadeltvång...
Idag gick jag och sadlade och tränsade min häst utan problem. När jag sedan satte upp och skulle rida i väg så backade han några steg och secan så la han sig ner. Jag kom lyckligtvis av utan problem, han fortsatte och la sig på sidan sedan reste han sig upp utan problem.

Jag fattar ingenting. Låter detta verkligen som sadeltvång. Det är inga problem att sätta på sadeln nu utan detta var efteråt.

Ngn som haft liknande problem??

Sv: Häst som lägger sig?

Har ej haft liknande problem men sadeltvång är väll när det är problem med sadling, vilket inte verkar vara något problem för dig. Låter mer som att hästen kanske har ont i ryggen? Har du kolla upp det? Hur gammal är hästen?

/E

Hästen är 6.
Anledningen till att jag först var inne på detta är att han tidigare har lagt sig ner i samband med sadling. Aldrig med täcke eller ngt annat. Han kanske har gjort det totalt 4-5 ggr men aldrig under ryttare. Jag skall ringa kliniken och kolla upp detta i morgon. Tänkte bara kolla om ngt varit med om detta eller liknande.

Han reagerar inte om jag känner på ryggen.

Hej

Jag är intresserad och ska kanske köpa en häst som är likadan =) Han har sadeltvång och lägger sig ner i stallgången om man spänner sadelgjorden för hårt på en gång. Men gör man det lugnt och fint med ett hål i taget så rör han inte en fena.
Han har absolut inga ryggproblem. Fast han har aldrig lagt sig ner när man har suttit på.
Så jag tror inte att du behöver oroa dig för att han har ont någonstans, men det kan ju alltid vara bra att kolla upp det så man är helt säker.

/ Petra

jag vet ett antal hästar med sadeltvång, ingen av dom reagerar exakt lika. någon har "störtat" i backen med huvudet först då sadlen lagts på och jorden spänts (fast den spändes löst) några har kastat sig direkt, andra har lagt sig ner, en del med en gång andra när den letts ut och vissa då ryttaren satt sig.

efter vad jag "lärt" så beror det på att en nerv i sadelgjordsläget under magen "kommer i kläm"

det som funkat är att inte spänna gjorden alls med en gång, sedan leda hästen några steg-spänna lite-leda något steg igen och sedan spänna och leda en stund innan uppsittandet.

Vad tror ni om att ha en bredare gjord, typ tryckfördelningsgjord,
om det nu finns ngt som heter så:crazy:
Visst borde det bli bra mkt bekvämare för en sådan häst eller?:confused:
Någon som provat?

Som många här har svarat så hästar som lägger sig då man drar gjorden så finns det en del man kan göra för att hästen ska slippa obehaget.
Ditt problem är ju att hästen lägger sig då du sitter upp.
Prova ett par rapp i baken.
gulan

Hade jag gjort om jag trodde det berodde på olydnad. Jag skall ringa kliniken idag och så får vi se. Tack för alla svaren

En ardennerhäst som jag är fodervärd på,, Hon lägger sig ner om man spänner sadelgjorden för hårt, Hon får typ ont i magen av de,

Jäpp, kan absolut vara en form av sadeltvång. Har en unghäst här hemma som visar tendenser till detta. Jag spänner alltid i omgångar och har bytt från en ganska smal och svängd sadelgjord i läder till Stübbens snörgjord, efter det har han inte visat ngn tendens.

Rek starkt en snörgjord som är bred men ändå mjuk i kanterna och som fördelar tryck på ett helt oslagbart sätt. Så har ni en gammal hederlig snörgjord i gömmorna hemma - var rädda om dem!

För många år sedan var jag spekulant på en häst som uppförde sig ungefär så.

Hästen var 5 år, riden i ett halvår ungefär. Gick jättebra, i form i alla gångarter, sidvärtsrörelser OK - precis vad man kan förvänata sig. Hade hästen på foder en månad, allt var helt OK, inga konstigheter.

Plötsligt en dag när jag ska sitta upp på stallplanen börjar hästen trampa och lägger sig! Upprepas två gånger varpå jag sätter in hästen. Står ett par dagar, sitter upp, inga konstigheter. Efter ett par dagar, samma visa. Vill lägga sig vid uppsittning. Då jag stod inför att köpa den besiktigade vi och hittade ks i ett rätt framskidet stadie.

Blev kort sagt inget köp. Synd, det var en jättetrevlig häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 951
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 372
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 184
Senast: zarmino
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka