Häst som kollapsar.

Sv: Häst som kollapsar.

Svarar alla:

Remmen är borta och vi ska diskutera endoskopi och magsår med vet på torsdag. I övrigt har han inte haft fler "anfall" utan beter sig precis som vanligt.

Erlichias visar sig som hälta/diffus smärta/nedsatt allmäntilstånd, eller hur? Borelia är väl mer typ förkylning och nedsatt allmäntillstånd va?

Systers häst "rasade ihop" när hon rättade till täcket, och backade 50 m vid ridning...

Han hade Erlichias

*kl*

Min ponny som jag hade för 10 år sen gjorde likadant. En gång föll han ihop under en sadelutprovning i stallet. Rasade ihop, blev liggande skakande i några sekunder o reste sig sen på darriga ben och gick sen ut som om ingenting hade hänt.
Efter kontakt med veterinär fick vi mest höra "en gång är ingen gång" och tiden gick. Ca 6 månader senare hände det igen och det blev självklart akuttid på djursjukhuset. Med ultraljud konstaterades hjärtfel, "förstorat" hjärta vilket gjorde att det inte riktigt klarade av att dra ihop sig och pumpa runt blodet ordentligt. Något som skulle förväras tills hjärtat till sist stannade och vi blev rådda att avliva honom direkt på plats på djursjukhuset (vilket vi inte gjorde utan han fick följa med hem och sluta sina dagar i hagen några dagar senare).

Det låter precis som du beskriver, men till saken hör att min ponny var 18 år och "er" häst är ju så ung, men det finns väl flera orsaker till liknande symptom. Håller tummarna för att det är något som kan åtgärdas!

Senast ändrad:

*kl*

Jätte svårt att säga vad det kan vara utan att ha undersökt hästen.

Jag har träffat några hästar som har fallit ihop så som du beskriver.

De yngre hästarna har visat sig ha cervikal stenos (wobbler). Vi har haft välgrundade misstankar ute i fält, hästana har blivit vingliga vid vissa rörelser (snäva vändningar osv.), en häst kollapsade varje gång man höjde huvudet på honom (tänk häst som sträcker sig upp efter en trädgren).
Diagnosen har ställts på klinik efter röntgen.
Tyvärr har de flesta fått avlivas eftersom symtonem tyvärr ganska snabbt efter diagnos försämrades och ett normalt hästliv blivit ohållbart.

De äldre hästarna har varit lurigare, inga har visat några besvär vid neurologisk undersökning, normala blodprov osv.
I de flesta fallen har hästen kollapsat vid ett tillfälle och man har kört enligt principen "en gång är ingen gång" och bara hållt ögonen på hästen. Sedan har det dröjt månader innan något har hänt igen. Undersökningen efteråt har inte visat något.
Hästarna har sedan blivit sämre med flera anfall och avlivats.
2 av fallen obducerades, de visade sig ha tumör i hypofysen som skapade anfallen. Resterande hästar blev inte obducerade (försäkringsbolaget har inte krävt det och djurägaren har inte velat bekosta det).
Där är det omöjligt att säga vad det var, det kan ha varit tumörer. Men Någon form av hjärnblödning eller propp är inte otänkbart heller.

Det jag skriver nu låter nog lite osmakligt men kan vara värt att tänka på, skulle hästen bli akut sämre och man måste avliva den så är det en fördel om man avlivar den med spruta.
Skulle försäkringsbolaget kräva en obduktion och det finns en misstanke om ett problem i hjärnan så kommer hjärnan ett bli svår att undersöka om hästen är bultad (bulten skadar hjärnan).

Lycka till med hästen!

Har hästen varit inne än?

Var det ingen Vet. som tillkallades trots att det hände 2 gånger:confused:

Blodprover kan de åtminstone ta i väntan på tid på klinik. Sen finns det oftast akuttider/ återbud- en sdn som jag skulle åberopa i det läget.

Det fanns ingen tid tidigare än torsdag. Det skedde överläggning med vet. som kom fram till att eftersom att allmäntillståndet inte är uppenbart påverkat kunde vi lika bra vänta och inte åka akut.
Hästen äter, dricker, busar i hagen, har ingen temp, ingen avvikande puls eller visar på något sätt att något inte stämmer.

OK, men jag hade åkt långt bara för att inte få magsår själv o kanske en död häst i boxen:eek: Få klarhet så tidigt som möjligt.

Jag hade nog också det, men eftersom att jag inte är ägaren eller egentligen har så mycket att säga till om kan jag inte heller påverka :(

Frågan om ts någonsin får klarhet. Låter ganska mycket som EP som är väldigt svårutrett på häst..Tycker inte heller det var någon panik att åka in i o m att den inte alls verkade allmänpåverkad, tror inte en vet hade satt in behandling akut, utan detta blir ju ett utredningsfall. Hoppas det går bra och att ts uppdaterar!

Vad mer kan man ge till en som är krubbitare och "luftsnappare"?? Har en inhyrning som har tuggat sönder alla plankor som ligger plant så att säga...

Vad mer kan man ge till en som är krubbitare och "luftsnappare"?? Har en inhyrning som har tuggat sönder alla plankor som ligger plant så att säga...

Man ger den en rejäl utredning om magsår och åtgärdar det eventuellt. Annars klär man brädorna med plåt.

Finns inte mycket att säga. Hon är såklart orolig, men det finns lixom inte så mycket att göra i väntan på att det blir torsdag och vi ska till kliniken. Det enda man kan göra är att hålla koll på att allmänntilståndet inte försämras på något sätt, och att det är rejält med halm i boxen om han nu skulle trilla ihop igen.

Jo. Vi var inne igår alltså. Vet lyssnade på vad som hänt och sedan gjordes en hälsoundersökning. Springa fram och tillbaka, longera, springa upp och ner för en backe, klämma och känna. Inget annat konstaterades än att hästen är svagare i ena sidan och går på linje med bakbenen.

That's it.
Ägaren pushade inte för vidare undersökning och inte heller vet. Vet. visste inte heller varför han fallit ihop, hennes teori var att stått och sovit, blivit skrämd, glömt att han stått upp och då trillat ihop, ungefär som vi drömmer att vi trillar - vaknar av att vi blir rädda och då rycker till. I hästens fall trillade han ihop.

Hästen fick b-vitamin utskrivet och ordinerades ridning som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 293
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 317
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka