Häst som kollapsar.

Shaklima

Trådstartare
I lördags hände det att en häst i mitt stall bara kollapsade inne i sin box. Han var orolig innan och föll plötsligt bara ihop i en hög och skakade.
Det verkade som att han hade svårt att ta sig upp igen, men lyckades efter några sekunder. När han kommit upp stod han och sparkade med ena bakbenet, som om att det somnat och han försökte få igång cirkulationen.

Igår hände det igen. Hästen faller ihop med ett brak, verkar ha svårigheter med att ta sig upp, kommer upp, lutar sig nästan mot boxväggen, sparkar med bakbenen och verkar väldigt stressad. Efter någon minut är det som att han vaknar, han ser sig omkring och beter sig som att inget har hänt.

Hästen är 4 år och har matchats mot kvalitén och championat som genomförts. För några veckor sedan började han kännas lite annorlunda, tyckte det var jobbigt när man lyfte bakbenen och kändes inte alls lika bra när man red. Han fick lite svårt att fatta rätt galopp också, från att ha gjort klockrena fattningar till att fatta fel eller inte alls.

När han började kännas annorlunda trodde vi att det var växtvärk, men nu efter att han har kollapsat känns det inte riktigt som att det är en tillväxtperiod som spökar.

Förslag någon? Hur testar man neurologiska symptom?

tid på klinik är självklart bokad.

Sv: Häst som kollapsar.

Ja endera har han en inklämning i nacken någonstans efter ett trauma kanske, eller så är det typ epilepsi gissar jag. Men det får de ju utreda på klinik, det kan man ju inte gissa över nätet såhär...

Tragiskt hur som helst :crazy:

Ligger han ner och sover? Hästar kan oförklarligt ramla ihop om de ej har fått den djupsömn de behöver,

Om du har tid och möjlighet vore det intressant om du kunde uppdatera tråden efter klinikbesöket.
Är nyfiken på vad det kan vara.

Själv skulle jag antagligen få en hjärtattack om samma sak hände hos mig.

Missade helt att tråden var uppdaterad, trodde jag satt en prenumeration på den.

Vi pratade om Epilepsi, men han lixom krampar inte om ni förstår vad jag menar, tuggar inte, verkar inte vara helt borta, utan verkar mer tappa kontakten med kroppsdelar.
Episoderna har varit väldigt korta - hästen "tappar" bakbenen, faller ihop, blir stressad och försöker resa sig, har svårt med det, kommer upp skakar på sig som en hund, sparkar och blir som vanligt.

Han har inte visat någon hälta, är pigg och framåt, busar mycket i hagen osv. Har inte varit förkyld eller haft nedsatt allmäntillstånd. Vad jag kan tänka mig att det är är Herpesvirus, men jag kan inte tillräckligt mycket om det.

Wobbler: Han har inte vuxit mycket alls sedan treårstestet, faktsitk krympt 1 cm. Vad jag glömt berätta är att hästen är notorisk krubbitare och därför har rem. En teori var syrebrist eftersom att han haft remmen på sig vid båda tillfällena. Å andra sidan tycker jag att om det är syrebrist borde det ha hänt när han leker i hagen, inte när han står i boxen och inte gör något.

Känns inte som korsförlamning heller, men även här brister min kunskap. Han har inte bivit uppenbart stel eller stum i musklerna eller rörelsemönstret efter "episoderna"

Erlichias visar sig som hälta/diffus smärta/nedsatt allmäntilstånd, eller hur? Borelia är väl mer typ förkylning och nedsatt allmäntillstånd va?

Vad jag vet finns inget uppenbart trauma med i bilden, ingen omkullridning, skada eller dyl. Rullar ofta och gärna i hagen, smidigt och väldigt grundmjuk i hela kroppen när man rider.

Han ligger ner och sover.

Varför använda krubbitarrem ? Trodde inte det fanns en kotte som använde det fortfarande, är ju klart bevisat genom forskning att det är helt förkastligt att använda rem, en häst krubbbiter för att den är en "sk" maghäst att svälja luft lindrar i magen. Det är också anledningen till den höga frekvensen av kolikhästar bland krubbitare, det är inte krubbitningen som ger kolik utan det är "mag"hästar som krubbiter.
Så kasta väck den där remmen och se till att få magen i balans istället. Jag skulle inte bli förvånad om en sådan kan orsaka problemen för det kan inte vara bra att ha ett konstant tryck på samma ställe hela tiden när det är en så känslig region.

Varför använda krubbitarrem ? Trodde inte det fanns en kotte som använde det fortfarande, är ju klart bevisat genom forskning att det är helt förkastligt att använda rem, en häst krubbbiter för att den är en "sk" maghäst att svälja luft lindrar i magen. Det är också anledningen till den höga frekvensen av kolikhästar bland krubbitare, det är inte krubbitningen som ger kolik utan det är "mag"hästar som krubbiter.
Så kasta väck den där remmen och se till att få magen i balans istället. Jag skulle inte bli förvånad om en sådan kan orsaka problemen för det kan inte vara bra att ha ett konstant tryck på samma ställe hela tiden när det är en så känslig region.

Håller med om detta, men måste tillägga att det trots allt verkar som att många verkar använda krubbitarrem vilket övergår mitt förstånd

Vad jag glömt berätta är att hästen är notorisk krubbitare och därför har rem. En teori var syrebrist eftersom att han haft remmen på sig vid båda tillfällena. Å andra sidan tycker jag att om det är syrebrist borde det ha hänt när han leker i hagen, inte när han står i boxen och inte gör något.

Vågar inte uttala mig om huruvida man ska använda rem eller inte..
Men.. En häst i ett stall där jag stog tidigare blev mycket bättre i sin krubbitning genom att han fick en lekboll i boxen.
Alltså en sådan där som man stoppar godis (kraftpellets till hästar) i och använder till hundar.
Hästen hade jätteroligt och krubbitningen avtog en heldel.

Nu vågar jag inte utala mig om hur gravt just den här hästen bet i jämförelse med din.

Hästen har inte haft några som helst problem med magen under de två åren som ägaren haft honom. Då menar jag verkligen inga problem, inte en tillstymmelse till kolik eller onormal avföring.

Han går ute tillsammans med min häst ungefär 10 tim om dagen i en stor gräshage. Han står på halm och har i stort sett fri tillgång till silage. Han biter samtidigt som han äter, tar en tugga, biter lite och äter lite.

Ja då är det ju vekligen inga sysselsättnings bekymmer iaf. :)

Å andra sidan hade ju inte detta med tråden att göra.
Hoppas verkligen att ni hittar vad kollapsen beror på!

Han går ute tillsammans med min häst ungefär 10 tim om dagen i en stor gräshage. Han står på halm och har i stort sett fri tillgång till silage. Han biter samtidigt som han äter, tar en tugga, biter lite och äter lite.

Just det beteendet är typiskt när de har en överproduktion av magsyra, har en sådan själv. Hon hade magsår när hon kom hit (OBS helt symtomfritt). Behandlades för magsåret och blev fri från det men har kvar störningen i magsyraproduktionen vilket hålls så mkt i chack det går med enbart rätt mat och kokta linfrö. Faktum är att just dessa hästar som startar en överproduktion när de äter INTE skall ha fri tillgång på hö då deras överproduktion hänger ihop med att de äter och magen behöver "vila" emellan.
Denna häst har aldrig en gång så länge jag ägt henne (8 år) haft ens tillstymmelse till avvikande avföring inte en dag har den varit lös, så att bedöma magen utifrån hur lortarna ser ut ger inte mkt.

Varför använda krubbitarrem ? Trodde inte det fanns en kotte som använde det fortfarande, är ju klart bevisat genom forskning att det är helt förkastligt att använda rem, en häst krubbbiter för att den är en "sk" maghäst att svälja luft lindrar i magen.

Jag håller med i allt utom att de faktiskt inte sväljer luften. Det är nämligen också bevisat att det inte kommer ner någon luft.

Min är också krubbitare och hade mycket dålig mage tills han började krubbita, så när han krubbiter är han helt symptomfri kan man säga (sanning med modifikation).

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 293
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 317
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka