Häst som kissar i gången

Sv: Häst som kissar i gången

En hingst/valack som revirmarkerar kissar inte ;) De "släpper en skvätt",men kissar inte i ordets betydelse.

Helt rätt i din kommentar. Har själv 4 hingstar och 1 valack, så jag vet att det är rätt som du säger.:idea:

Min foderpony har lärt sig att kissa ute :D han gör det när man tar i ur hagen och så innan man tar in i stallet (och när man rider för den delen, antingen liten blåsa eller för att han vet att man får ta sig en tugga då) ;) så hans box har väldigt lite kiss i då han jämt kissar ute! och när man ska tex. lasta eller nått så är det bara att ställa honom på en gräsfläck så kissar han.
rumsren kallar dom honom :rofl:

Men det löser ju inte "problemet" TS är ju mer nyfiken på varför han gör så. Att ta bort kisset från gången är ju oftast inte så jobbigt.

Skrev inte heller att det löser problemet, utan det var mest ett tips för att slippa städa undan efter honom, det löser ju inget att ställa honom en stund i boxen innan som andra skrev...

Har en tävlingshäst bland många av min hästar, kissar i gången i transporten. Han bryr sig inte om det stänker. Spelar ingen roll om man har gått ut i gräset.

Men faktiskt tycker jag att det är bra att hästen kan slappna av och kan kissa när de tycker att det tränger på.

Min gammelmärr som blev 30 år, hon kissade gärna när vi var ute och red, det hindrade inte henne.

En av de hingstar som finns i de stallet som ja jobbar i får ofta för sig att kissa samtidigt som han går i skrittmaskinen :p

Vi har en häst i stallet som alltid ställer sig och kissar när vi börjar dela ut natthö. Det slår aldrig fel.

Min egen vill inte göra varken nr 1 eller 2 när man sitter på honom. Ibland blir det ju akut och han måste men oftast håller han sig. Märkte på honom en gång när jag ridit långtur att han började bete sig lite märkligt. Ville inte gå på vägen. Stannade, men började gå snart igen. Jag provade att hoppa av och då kissade han. Stackarn, försökte ju tala om för matte att det var nödigt. Sen skiter han alltid på gången när man gör iordning honom för ridning. Det är som han måste passa på eftersom han inte vill göra det när man rider.

Hästar är roliga djur.

Min erfarenhet är att kissandet ofta är en betingad reflex hos hästar. Många kissar i bestämda situationer, eventuellt har det även lite med nervositet att göra. Jag har haft många hästar som kissar vid utfodring t ex. Det blir alltså en vana för hästen att kissa i en viss situation, vilket bekräftas av alla berättelser här. Jag är också övertygad om att man kan göra något åt det hela om man vill, genom att berömma hästen när den kissar vid "rätt" tillfälle och skälla på den om den kissar "fel". Men är det nerevöst, t ex att hästen blir lite orolig när den tas från flocken för att ridas lär det kanske inte hjälpa med skällning, men kanske kan man ändra situationen istället...

Min nuvarande häst kissar i stort sett alltid på gången om jag tar henne direkt från hagen, ställer henne på gången, gör klart och går och rider. Då kissar hon antingen innan jag hinner sadla och komma ut, eller också direkt jag kommer in på gången igen.

Men får hon komma in i boxen en stund innan jag rider, då kissar hon där och inte på gången.

När du ser att han ska kissa så tar du fram en liten hink och låter honom kissa i den, enklare och så slipper man mocka...

Vet att min häst alltid kissar när han kommer in i stallet i sin box (nymockad) och då tar jag fram hinken...

Vi har ett sto som alltid kissar efter två minuter i transporten.. hon kissar numera i hink :rofl::rofl: ser rätt kul ut faktiskt.. Men det är nog som dom flesta sagt till TS en vana...

TS, har lite småsvårt att se att det eg. är ett problem.. han har en vana som visserligen luktar och kan stöka till det lite (oh, haaaaaal betong?) men något problem tror jag inte det kan kallas... däremot skulle det Kanske kunna vara så att det är för han vill att det ska lukta "honom" i sin nya situation? Ren spekulation från min sida.. annars säger jag som alla andra - släng in honom i boxen ;)

Lycka till!

En häst i vårt stall kissar alltid i silen i tvättspiltan då man tar dit honom. Han är bra på å pricka:p Jag tror nog det bara är en vana. Jag vet flere hästar som gör så.

Haha .. mitt russto har börjat med den fula ovanan att utföra båda behoven på gången ... :angel: Men, jag tyckte de där med hinken var ganska smart, haha. Ne, tror jag ska börja med att släppa in henne i boxen .. men i början tror jag de bara var nervositet, då jag bara har haft henne i en dryg månad .. :) En gång ställde hon sig faktist och kissade då vi var ute och körde .. de var redigt kul .. aldrig varit med om något liknande förut ;P

Har haft min häst i 11 år och han har alltid gjort precis lika som din. Kissar innan och direkt efter ridning. Tar alltid in han i boxen före och efter ridning. Tror inte att det har ngt öht med revir makering eller ngt sådant att göra utan bara att de vill tömma blåsan.

Efter ridning så borde ju blodcirkulationen kommit i gång ordentligt, kanske har det en mer utdrivande effekt på kisseriet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem. Nya hästen ska...
Svar
8
· Visningar
1 561
Senast: Aslan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama