Häst som inte vill trava i medlut

godishanna

Trådstartare
Har ett litet problem med min 21-åring. Han vill inte trava i medlut, och då menar jag inte nerförsbackar (det provar jag inte ens) utan tänk mer en lite ojämn gräsyta. Så fort vi kommer dit det sluttar lite kortar han steget och tar upp huvudet och det känns som nåt i stil med tölt... (Han är halvblod). Han går gärna i ngt passliknande också om man leder honom i en brantare backe alt tvärar.
Han var på klinik för ca två månader sedan då de utredde en bakbenshälta samt att han ville trava på dubbla spår. Han markerade på övre böjprovet och ändå kollade de kot- has- och knäled (nån som kan förklara varför de inte kollar höft ock bäcken då?). Inget hittades och han fick skritta två veckor samt fick en kur antiinflammatoriskt. På återbesöket gjordes inget böjprov utan vi sprang och longerade och han fick beröm för att vara fräsch för sin ålder.
Lite besviken att inget hittades då jag inte upplever att han är fräsch alltid.
Men tillbaka till medlutsproblematiken - vad kan det bero på?

Min häst (då 23 år, nu 25) går pass i nedförsbackar. Har utrett detta på klinik, och fick svaret att det har med hennes ålder att göra. Hon har helt enkelt blivit stel.
Tilläggas bör att min häst är pensionär och inte rids längre, utom nån kort skritt då och då.
De sa att hon inte har ont, utan bara är försiktig.

Har ett litet problem med min 21-åring. Han vill inte trava i medlut, och då menar jag inte nerförsbackar (det provar jag inte ens) utan tänk mer en lite ojämn gräsyta. Så fort vi kommer dit det sluttar lite kortar han steget och tar upp huvudet och det känns som nåt i stil med tölt... (Han är halvblod). Han går gärna i ngt passliknande också om man leder honom i en brantare backe alt tvärar.
Han var på klinik för ca två månader sedan då de utredde en bakbenshälta samt att han ville trava på dubbla spår. Han markerade på övre böjprovet och ändå kollade de kot- has- och knäled (nån som kan förklara varför de inte kollar höft ock bäcken då?). Inget hittades och han fick skritta två veckor samt fick en kur antiinflammatoriskt. På återbesöket gjordes inget böjprov utan vi sprang och longerade och han fick beröm för att vara fräsch för sin ålder.

Jag skulle kolla upp framknän och hovar (hovbroskförbening heter det kanske?). Är det ovilja nedför så borde problemet sitta fram.

Eller så har hästen besvär med att böja in rumpan under sig, dvs någonting högt bak i korset/bäcken/länd vilket en duktig kiropraktor/ET borde kunna titta på.

Även utan att ha läst din historik så hade jag sagt samma sak: det är ngt som besvärar hästen och den torde inte vara fräsh. Den står emot pga ngt som stör/smärta. Inte ngn equiterapeut utan in på klinik och utred igen. Att inte kolla böjprov på ett återbesök är konstigt, så om de gjorde den bedömningen pga att hästen var fräsh "för sin ålder" att de inte ville böja osv, så säger det ändå ngt om att det kanske finns några problem. 21 år är inte i sig ngn konstig ålder på en annars frisk häst så jag undrar lite varför den kommentaren fälldes ang. "fräsch för sin ålder" när du utrett den pga problem och hälta osv med konstaterade problem. Synd om de inte förklarade för dig ordentligt eller uttryckte sig eller du ställde rätt frågor utifrån det osv - variablerna är ibland rätt många i dessa lägen......
Jag hade som sagt ansett att hästen har ngt som stör den och som gör ont, och inte nöjt mig när den reagerar så. framför allt tror jag inte det är ngt ngn ET varken kan eller bör anlitas för, innan du fått en ordentlig diagnos på hästen veterinärt.

följdfråga:
Hur länge har du upplevt problemen du beskriver innan veterinärbesök, och vad bestod bakbenshältan av då vid besök? var hästen helt fräsch och obesvärad innan du började uppleva problem och bokade klinik osv?

Har upplevt att problemet med nedförsbackar kommit smygande så jag kan inte säga hur länge. Åkte inte till klinik pga det utan att det var något med ena bak. Men strax efter återbesöket åkte han iväg på bete och där är gräspaddocken lite ojämn samt en runda har en lång backe. Inte så brant, galoppera nerför går bra men inte trav... Dessutom sluttar det ganska brant ner till en av hagarna och han är lite motvillig att gå där.
Jag har ju alltid trott att han har nåt problem i höft/bäcken nästan var gång han varit halt på något sätt. Men det kollas ju inte, jag får bara till svar att det är så ovanligt... Han har varit på tre olika kliniker/djursjukhus och träffat flera olika veterinärer genom åren. Vad det än är verkar det ju påverka honom mer nu när han är äldre samt att det märktes extra nu i en ny miljö.
Minns inte om jag skrivit om detta i en annan tråd också men han kollades av en equiterapeut för några år sedan och hon sa att han hade en låsning i bäckenet. En annan sa något om en krampad/förkortad muskel ovanför hasen på baksidan av problembakbenet. Kanske ska prova ta ut någon av dem igen men minns inte deras efternamn... Får väl googla lite.

Undras om detta kan ha ett samband (inte omöjligt enligt vet). Vi åkte till djursjukhuset igår för att han de senaste veckorna har haft problem med att kissa normalt. Det visade sig att han har en urinsten stor som en apelsin . Han får komma hem nu men vi ska prata med kirurgen nästa vecka om ev op. Men man vill ju veta risker, för/nackdelar med eller utan op, samt prognos efter ev op... Kanhända det blir en hel del att ta ställning till. Men just nu är jag mest glad att ha fått reda på vad det är...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka