Häst som inte vill stå själv..?

L

linabergmer

Hejsan! Det är så att min häst inte klarar av att stå själv inne i stallet när min kompis rider, hon blir helt tokig, hoppar o sparkar. Någon som har nårga tops vad man kan göra åt problemet, för det blir ju ett stort problem!

Mvh Lina
 
Tråkigt att ingen annan har kunnat svara på ditt inlägg.

För det första; hästen ä ju ett flockdjur, att skiljas från sin flock är som att du blir tvingad att förflyttas från din familj. Du vill inte, men någon annan har bestämt att du måste det.
Därav uppstår ditt problem.

Vad man kan göra åt det? Det är knivigare. En häst som är så beroende av sin flock som din verkar vara, kan behöva ännu en till häst med sig. Vi har samma problem hos oss, eller snart iaf. Tre hästar, två som rids och ett föl. Vi är helt enklt tvungen att ha en till häst (modern åker imorgon). Om jag ska gå efter mina erfarenheter så är det nästan omöjligt att låta en sådan häst stå själv. Men, man ska aldrig säga aldrig som det heter!

Tyvärr kna jag inte säga mer än så, men du har alla mina lyckönskningar!

:bow:
 
Har du boxar med helt galler över allt??
Om du har det så skulle jag ställt in hästen så hade den fått lära sig att vara själv.
Man ska kunna ha en häst själv inne utan att den blir hysterisk.
Kort stund i början och sedan längre, efter ett tag så kommer det att fungera bra (men hästen kommer att bli tokig till en början)

Finns inte så mänga lugna sett att lära en häst att vara själv inne (eller ute själva)
 
Har varit med om samma sak själv och det enda att göra är att hästen måste vänja sig att vara själv (som andra har skrivit innan mig). Hästen måste bli intresserad av dig och inse att du är dens flockledare och trygghet. Då behöver hästen inte bry sig om dom andra hästarna så mycket.
Jag brukar göra så här i alla fall. Jag låter den stå inne ensam korta perioder i början för att sedan öka. Innan detta har jag givetvis övat ledarskap så att hästen litar på mig. Sen medans hästen står inne sysselsätter jag den med saker så att den inte behöver tänka så mycket på att den är själv. Är det en unghäst tränar jag kanske den dagliga hanteringen osv.
Jag lämnar inte hästen ensam utan håller mig i närheten men utan att bry mig om den håller på och grejar. Jag är tryggheten! Det brukar räcka med att man alltid håller på såhär. Aldrig vänjer hästen att alltid vara tillsammans med nån. Ta in hästen själv och rid ut ensam, då vänjer sig hästen succesivt.

Lycka till!
 
Enda sättet att få nukt med det är att öva! Lämna henne ensam några minuter i början och utöka sedan, viktigt att hon blir helt själv i stallet och inte har någon att få uppmärksamhet av. Det är grymt, men jag vet faktiskt inget annat sätt som fungerar.
Har själv en tokpålla som inte vill va själv, men hon har ett tag varit tvungen att stå inne själv och efter några dagar blev hon rätt lugn när hon märkte att ingen brydde sig om henne. Tyckte fruktansvärt synd om henne och kände mig som världens sämsta matte, men det fanns ingen annan lösning.

Så egentligen för hästens skull, vänj den vid att stå inne själv. Bättre den får vänja sig nu än att den ska vänja sig om den någon gång blir satt på boxvila!
 
Min häst har också tyckt hemskt illa om att stå själv i stallet, och gjort diverse utbrytningsförsök...

Med honom var det så att det han ogillade mest var att bli kvar i stallet när de andra gick ut - fick han bara gå ut med de andra, kunde man ta in honom en stund senare och då gick det ganska bra. Nu har vi tränat så ett bra tag, och det fungerar numera även att lämna honom i stallet när de andra hästarna går ut.

Kanske kan det vara en idé med din häst att låta den följa med ut och gå en kort promenad när den andra hästen skall ridas, och att den sedan kommer in i stallet själv och får stå där tills den andra kommer tillbaka? På så sätt blir ju själva separationen mindre dramatisk och kanske lättare för hästen.

Jag tycker också att det varit lättare att träna "vara ensam" efter ett ridpass, så att eventuell överskottsenergi är borta...
 
Går det lättare om din häst står ute i hagen när din kompis rider ut?
 
prova med att låta den KORTA stunder själv.
Min var sådan när han kom men numera går de bra och låta han va inne själv-de ju inte något han uppskattar,men ibland e de ju nödvändigt
 
Hade ett sto som skadade sig för några år sedan :(
hon var totalt beroende av hästkompisar,olyckan skedde när dom gick på sommar bete och jag var ju självklart tvungen att ha henne i box vila
(ingen annan ville ju ta in sin häst från betet bara för att min pålla skadat sig)
hon var helt hysterisk första 2 dagarna sen gick det hur bra som helst :)
så jag tror att det går att vänja dom vid att stå själva.
Den jag har nu är hur cool som helst när det gäller att vara själv :) bryr sig inte ett dugg.
lycka till med din häst.
mvh/Arabizar
 
jag stänger in dig i en bur med galler över allt. så får du lära dig att vara själv.
jag tycker inte att det e så bra sätt :crazy:

börja med att ta in din häst själv i stallet,borsta den o pyssla med den, sen led ut den till kompisarna igen.
gör så ngr ggr och sen en längre stund. lämna hästen ensam en kort stund sedan för att hämta ngt tex och fortsätt så :)
 
Jag testade o ha henne själv fast jag hållde henne sällskap o det gick hyfsat bra, hon gick runt runt o gnäggade men hon sparka eller studsade inte, bara när hon dåg min kompis häst...
 
Hej!

Kul att din häst sköter sej, kan ju som mothistoria berätta om en häst i mitt stall. Hon är 22 år och mycket kraftig och har ALDRIG kunnat stå själv. Blir hon själv i stallet röjer hon tills väggarna välter oavsett om där är en människa i stallet eller ej. Att pyssla med henne när hon står själv är som att be om att dö, för hon får panik och blir helt onåbar.
Vi har försökt med pyssel, och promenader, men hon kan inte ens gå någon längre sträcka i skogen själv, utan att antingen slita sej och springa hem, eller helt enkelt bocka av ryttaren och springa hem.
Eftersom hon är en stor och bastant dam som inte är särskilt rädd av sej, så har vi helt enkelt valt att inte låta henne vara själv. Alla vet att hon inte kan stå själv och ingen låter henne vara själv, eftersom hon blir en fara både för sig själv och andra..
Nu står hon och min häst ensamma i ett litet stall, om jag vill ta ut min tjej får jag låna nån annan häst som står i hennes box, eller hålla mej på ridbanan och släppa ut "monstret" i en liten hage, så hon hela tiden ser oss..

mvh/Lavinia, som inte orkar bråka med annans häst just nu..
 
Mitt ena sto är också sådär och för snart 6 månader började jag tänka mer på hur jag gjorde då jag t ex tog ut dem. Hon fick alltid gå ut först i hagen till en början (hon var nervös i hagen också) och när det fungerade bra började jag (och det var helt nyligen) ta ut det andra stoet först ibland. Jag har ganska nära till hagen så på vägen ut pratade jag med det kvarvarande stoet hela tiden.

Hon är fortfarande inte helt lugn (hon har en väldigt stark binding till sin flock och det är nog inte mycket att göra åt..). Jag kan t ex inte sadla och pyssla med henne när de andra är ute utan då får jag ta in dem. Min erfarenhet är att det fungerar bättre om hon får vara själv i hagen än i boxen. Hon har bättre uppsyn och folk kan gå förbi och prata med henne om de andra hästarna inte är "hemma".

Lycka till och tänk på att låta det få ta tid! :d
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp