Häst.som.inte.vill/kan.lyfta.huvudet

tessiem

Trådstartare
Sorry.för.att.jag.skriver.konstigt.
Beror.på.trasigt.tangentbord.
Imorse(vid10)när.jag.kom.till.hagen.kunde/ville.inte.min.gammelpålle.lyfta.huvudet.mer.än.halvvägs.
Han.stod.med.huvudet.lågt.och.tillochmed.när.han.blev.rädd.kom.han.bara.halvvägs.
Ringde.distriksvet.som.rådde.attr.avvakta.
Nu.i.boxen(står.givetvis.på.box.nu.)så.kunde.han.lyfta.huvudet.mycket.högre.och.höll.det.mycket.högre.än.tidigare.
Någon.som.har.sett.något.liknande?
Hästen.är.20.har.tidigare.i.vår.haft.ryggont.men.verkar.så.gott.som.återställd.nu..
Lessen.för.svårläst.inlägg

Sv: Häst.som.inte.vill/kan.lyfta.huvudet

En kompis häst var så när hon ramlat och slagit i manken. Blev bättre efter några dagar.

Hoppas.det.är.detsamma.med.min..tack.för.svaret.känner.mig.lite.mer.hoppfull!

Hur rör sig hästen i övrigt?
Haltar den, har du testat att göra en fång-vändning (dvs vänder väldigt tvärt runt på stallgången 180 grader)
Äter och dricker hästen som vanligt?
Har den förstärkt puls eller feber?
Hur är magen/avföringen?
Verkar han ha ont någonstans? Har du palperat ryggen, kollat benen osv?

Jag tycker det verkar väldigt nonchalant av distriktsvet att bara be dig avvakta. Jag hoppas verkligen att vet. hade något att grunda det på.

Jag skulle absolut kräva att vet. kollade på hästen!

Håll koll på honom, och var inte rädd att ringa tillbaka till vet eller ringa till någon annan.
Jag ringer alltid till klinik också när det är något fel på hästen, vi har en jättebra klinik i länet och de är alltid väldigt bra på att svara på frågor och även om det blir distriktsvet som kommer ut brukar jag hålla kontakten med vet. på kliniken.
Ibland kan det vara skönt att ha ett andra utlåtande, även om man har en vet man litar på.

Hoppas att han blir bra snart.

Inte halt.Reagerar inte konstigt vid fångvändning,vänder utan problem.
Äter dricker,är pigg.
Normal avföring. Reagerar ingenstans vid palpation.

Idag höll han huvudet normalt.Men jag är ju såklart orolig ändå, är ju jättekonstigt beteende.
Ringde vet idag igen och de hade ju inga direkta svar att ge...

Hur rör sig hästen i övrigt?
Haltar den, har du testat att göra en fång-vändning (dvs vänder väldigt tvärt runt på stallgången 180 grader)
Äter och dricker hästen som vanligt?
Har den förstärkt puls eller feber?
Hur är magen/avföringen?
Verkar han ha ont någonstans? Har du palperat ryggen, kollat benen osv?

Jag tycker det verkar väldigt nonchalant av distriktsvet att bara be dig avvakta. Jag hoppas verkligen att vet. hade något att grunda det på.

Jag skulle absolut kräva att vet. kollade på hästen!

Håll koll på honom, och var inte rädd att ringa tillbaka till vet eller ringa till någon annan.
Jag ringer alltid till klinik också när det är något fel på hästen, vi har en jättebra klinik i länet och de är alltid väldigt bra på att svara på frågor och även om det blir distriktsvet som kommer ut brukar jag hålla kontakten med vet. på kliniken.
Ibland kan det vara skönt att ha ett andra utlåtande, även om man har en vet man litar på.

Hoppas att han blir bra snart.

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 354
Senast: EZMK
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
8 008
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka