Häst som inte gillar massage..

P

peacepipe

Hej! Har börjat massera mina egna hästar som jag känner väl och de tycker det är toppen. Får direkt gensvar genom suckningar och allmänt avslappade. Då jag kände mig lite mer varm i kläderna började jag även massera andra hästar och träffade då på en häst/ponny som varken gillade det ena eller det andra. Att borsta hästen var inga problem men så fort jag började trycka någonstans (var som helst) och knåda försiktigt började hon kasta upp med huvudet eller kicka med bakbenen. Däremot klappningar var inga problem. Fick veta att hon har problem med sadlingen. När sadelgjorden skall spännas så kastar hon sig åt sidan eller välter på rygg. Nu undrar jag vad ni tycker; skall jag fortsätta och "vänta ut" hästen" eller låta bli helt och hållet. Hon skulle behöva massage då hon är mycket spänd i hela kroppen. Däremot tydligen mycket bra att rida och går fint i form.

Sv: Häst som inte gillar massage..

Vad sa de på utbildningen? Jag förmodar att du har svaret i ditt utbildningsmaterial?

Förtsätt att massera den men försiktigt, värm den med handflatorna + gör "klappnngar". Jag lovar att om några gånger kommer den att ÄLSKa dig när du kommer. Hade själv en sådan häst när jag gick massage kurs. Hon bara älskar när jag kommer ut till henne nu. (trodde hon skulle ha ihjäl mig första gången, såg så himmla le ut).

Överlåt hästen till en utbildad massör eller hellre equiterapeut. En så spänd häst har problem. Att den går fint i ridningen är förmodligen för att den är dresserad till att göra det. Vissa hästar visar inte smärta vid ridning eftersom de har lärt sig att de inte får göra det.
Hoppas att hästen blir bättre.
// Linda

Som Mahlmt sa, hänvisa dem till en utbildad equiterapeut, naprapat el liknande.. den lilla hästen tycks ju ha riktiga problem.
De kanske tom skulle behöva rönta ryggen eller liknande?

Efter att en terapeut/veterinär gått igenom hästen kanske ni tillsammans kan komma fram till hur du ska massera osv?

Om hästägaren har förtroende för dig tycker jag du ska fortsätta. MEN avråda denne att sluta sadla den. Det borde gå att motionera den på annat sätt i ett par veckor. Verkar helt sjukt att man fortsätter lägga på en sadel med dessa reaktioner.
gulan

Det kan ju vara så att hästen inte gillar så mycket närhet. Sådär gör ju bara hästar på varandra om de är goda vänner. Är du redan god vän med den här hästen?
Vårat sto visar med all önskvärd tydlighet att okända personer inte är välkomna på hennes "privata zoner". Då kickar hon och surar, men jag får gosa hur mycket som helst.
Hur gör ponnyn om ägaren gör samma sak?

Sen tycker jag som de andra, att en allvarlig översyn av sadel och sadelgjord måste vara prio 1 innan man sadlar den ponnyn igen! :mad:

Om hästägaren har förtroende för dig tycker jag du ska fortsätta. MEN avråda denne att sluta sadla den. Det borde gå att motionera den på annat sätt i ett par veckor. Verkar helt sjukt att man fortsätter lägga på en sadel med dessa reaktioner.
gulan

Instämmer helt... Had

Hoppsan, tryckte på fel knapp, skulle skrivit: hade det varit min häst hade jag kollat upp den på en klinik - den måste ju ha ont!

Ni är på rätt väg eftersom hästägaren och du ser problemet och försöker ta hjälp:bow: , MEN det krävs utbildning och tar tid att lära sig vad som är normala individuella avvikelser när det gäller acceptansen av beröring.

Ordningen om hästägare har ett allvarligt problem (i det här fallet sadeltvång) anser jag vara veterinär, därefter någon som kollar skelettet och sedan utbildad massör som är proffs på muskler och som kan tolka vad musklerna och ponnyn berättar.
Efter det är det lämpligt att som lekman fortsätta med massage för husbehov på en konstaterat frisk häst.
Ett större samarbete mellan folk vore önskvärt.
En enskild person kan sällan fixa "allt" när det kärvar i maskineriet (i den oerhört komplexa hästkroppen).

Ja tack för tipsen. Tror nog att denna häst behöver "ses över" ordentligt. Kommer nog fortsätta på hästar som kan ha behållning av massagen och som verkar tycka det är OK och mysigt.

hej! en av mina hästar tycker inte om massage... hon vill inte bli pillad på mer än max 5min sen har hon tröttnat o vill ut.... har alltid varit sån...

Låter som att hästen har ont tycker jag.
tänk på att alltid förbereda hela hästen att du ska massera innan du börjar. Vilket grepp börjar du med? En massage börjas och avslutas alltid med efflurage (osäker på stavningen)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023