Häst som inte fungerar att tömköra?

konfunderad

Trådstartare
Jag vet inte om jag lägger den här tråden rätt men jag tömkör min häst som komplement till dressyren.

Eller försöker tömköra rättare sagt.

Hon verkar tycka att det är pest. Hennes protester är kanske relativt milda men jag tar dem på allvar. Hon gapar och går bakom handen eventuellt försöker dra ut tömmarna genom att föra huvudet framåt. Jag har försökt få henne att trivas bättre genom att testa lädertöm eller tygtöm och olika bett och olika tömsättningar. Skillnaden blir bara marginell. Jag antar att hon tycker att det blir för mycket tryck i munnen.

Jag har konsulterat tränare. Tränare 1 tycker att jag kan byta nosgrimma om hon gapar men att jag annars jobbar henne korrekt genom att försöka få igång hennes bakben och fram till handen. Det hjälper inte. Hon krullar bara ihop sig och paddlar på med benen. Han tror att det kan vara en styrkefråga, att det blir bättre snart. Tränare 2 tycker att jag ska hitta ett alternativ till arbete från marken och överge tömkörningen.

Några tips eller erfarenheter här?

Sv: Häst som inte fungerar att tömköra?

Jag tror du vet svaret. Har du provat kapson?
Det kan bli skarpt i munnen att ha bett vid tömkörning.

Att bett är problemet har jag förstås tänkt. Kapson har jag faktiskt inte tänkt på. Ska försöka få tag på en och testa. Det kan vara en bättre lösning för henne.

Men hur gör alla som får bett att fungera? Jag upplever inte annars att min häst är överkänslig i munnen. Jag tror heller inte att jag är ovanligt hård eller dragig i handen vid tömkörningen. Men det kanske är jag som ska sluta med tömkörning, inte hästen ;)

Senast ändrad:

Tömkörning är svårt, det krävs mycket träning och erfarenhet för att bli duktig. Du kanske inte är så skicklig som din häst kräver? Har du någon möjlighet att gå på någon kurs eller ta hjälp av duktig tränare?

Du har säkert rätt. Jag har både kört och tömkört många hästar i mina dagar och gått kurser, så jag är inte total nybörjare med tömmarna, men jag får inte till det med denna. Det kanske krävs någon annan eller andra trix. Jag kanske borde boka en tid med tränaren, som är duktig, så får jag se hur hon går då.

Fast det är ju inte meningen att du ska bli stark i handen när du tömkör? Hästen ska ju gå med stödet som tyngden i tömmen ger och du ska som förare aldrig bli dragig i handen eller ha stödet i din hand. Att dom gapar kan också bero på att hon helt enkelt inte arbetar genom kroppen och går med ärlig bjudning.

I min erfarenhet är det rätt typiskt på hästar som inte är särskilt vana vid tömkörning att de går och krokar in sig i början för tömmen. Det går över med idog träning och igångskjuts på framåtbjudningen fram mot bettet. Kräver såklart en tömförare med lite koll, men det har du ju enligt uppgift, så enligt mig är det att bita ihop och träna vidare och få hästen att tycka det är roligt. massor massor med övergångar brukar lätta upp det hela och få igång både motivation och motor, räcker inte det och hästen är skolad i övrigt så mycket galopp fattningar så det händer ngt hela tiden. De flesta hästar brukar tycka det är väldigt roligt på töm när de väl förstår uppgiften men det kräver som sagt en motiverad tömförare som ser till att variera passet och vara påpasslig och avvägd i hjälpgivningen :)

vad har du för tömsättning och jobbar du hästen både på raka spår och voltspåret? a och o på en häst som saknar lite bjudning och inte fullt lärt sig att uppskatta arbetet, är att inte tömköra enbart på volt.....

Min ena häst är väldigt känslig i munnen. Han protesterar inte under tömkörning mer än att han rullar ihop sig lite om man har för tung töm eller fel tömsättning.
Jag har snällt bett, lätta tömmar med nylondel som glider lätt längst fram. Och sätter dem om jag tömkör på volt så att innertömmen går direkt från min hand till bettet och sen till tömkörningsgjorden. Då kommer han ut bra.

Men honom får man dra på rätt mycket i tempo för att näbben ska komma fram. Och övergångar, övergångar, som Mackan sa.. Han är 5 år och rätt oskolad. Så det behövs.

Jag hade garanterat bokat tid med tränare om jag upplevde problem med jobbet jag vill göra med hästen.

Vill man arbeta hästen avsuttet så kan man ju även jobba dem i träns från backen. Det gör jag en hel del med mina och andras hästar.
Mina gör skolorna, skänkelvikning, trampar och den ena har påbörjat galoppen från marken med. Den andra har inte fysisk för att göra det så samlat att man kan gå bredvid. Han är nog tyvärr ärligt talat inte tillräckligt lydig heller. ;)
Jag har tagit mkt lektioner i detta. Jättekul som kompliment till ridningen! Både jag och hästar verkar tycka det.

Senast ändrad:

Fast det är ju inte meningen att du ska bli stark i handen när du tömkör? Hästen ska ju gå med stödet som tyngden i tömmen ger och du ska som förare aldrig bli dragig i handen eller ha stödet i din hand. Att dom gapar kan också bero på att hon helt enkelt inte arbetar genom kroppen och går med ärlig bjudning.

Du har nog missuppfattat mig? Jag anser mig varken vara stark eller dragig. Bara tyngden av tömmen ger en krullig och gapig häst. Jag vill att hon ska söka ett mjukt stöd i tömmen.

Bjudningen kan man alltid jobba med förstås. Vi gör övergångar, tempoväxlingar och sidvärtsrörelser, jobbar både på volt och på rakt spår.

vad har du för tömsättning och jobbar du hästen både på raka spår och voltspåret? a och o på en häst som saknar lite bjudning och inte fullt lärt sig att uppskatta arbetet, är att inte tömköra enbart på volt.....

Jag brukar variera raka och böjda spår. Just nu har jag mest tömkört med yttertöm genom ringen medelhögt på gjorden och inner från gjorden, genom bettringen och till hand (som tuaphua använder gissar jag). Jag kör med den även på rakt spår för jag tycker att den fria tömändan passar bra som en innerskänkel och för att jag varierar rakt spår med en volt då och då samt att tömsättningar direkt från bettet genom gjorden på båda sidorna har visat sig fungera ännu sämre, både högre och lägre fästade.

Låter som att det bara är att fortsätta kämpa. Jag får köra på med nylontömmarna ett tag till. Och ännu mer övergångar. Och boka hjälp snart. Kanske använda mig av bettlöst tills hon får in tekniken så att munnen slipper ta stryk. Har faktiskt testat att arbete med träns också, mest sidvärts och lite travövergångar, kanske är bra att variera med. Det tycker hon är skoj!

Ett tips är att under en övergångsperiod sätta på vanliga inspänningstyglar ifall hon fungerar bra på det. De gör ju att stödet hela tiden blir detsamma i alla fall om hon går stadigt runt på volten.

Det gör hon tyvärr inte :(
Hon går och gapar mot dem också, oavsett längd. Fast jag har bara använt såna med gummiringar iofs och när hon släpper bettet så hoppar ringarna runt. Det kan inte vara så bekvämt. Kanske ska testa någon halsförlängare eller nåt i så fall.

Prova att köra ut i skogen eller på grusvägar där du kan flytta henne sidvärtd.

Då kommer glädjen.
Jag galopperar o får då kubba på:bump::bump:
Kan t o m byta galopp på den ena.

Prova att köra ut i skogen eller på grusvägar där du kan flytta henne sidvärtd.

Då kommer glädjen.
Jag galopperar o får då kubba på:bump::bump:
Kan t o m byta galopp på den ena.

Det låter lattjo! :bump:

Skogen tycker hon är kul, grusvägar mindre kul. Bommar är också kul kom jag på.

Har du "normal" tömsättning i skogen?

Det låter lattjo! :bump:

Skogen tycker hon är kul, grusvägar mindre kul. Bommar är också kul kom jag på.

Har du "normal" tömsättning i skogen?
Normal tömsättning- ja.

Om du har mer fart o kommer någonstans gärna runt o hem kommer grusvägarna att ge bjudning.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 644
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 967
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 999
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar