Häst som "hoppar" mot andra hästar..

Re: Häst som \"hoppar\" mot andra hästar..

Löjligt av den andra hästägaren att anklaga dig/din häst! :mad:
Precis som du säger, så är det ju en kalkylerad risk att ha sin häst i samma hage som andra hästar.
Skillnad är ju om ngn har en häst som är extremt stökig med andra, och då ljuger och säger att den inte är det, så andra släpper sin häst i samma hage.
Men så var inte fallet i ditt stall gissar jag?

Jag har också varit med om att en häst lattjat i hagen och landat på en sten och då olyckligt nog brutit strålbenet! :(

Jag tycker faktiskt att alla hästar i stallet är ovanligt snälla mot varandra. När rangordningen är klar är det ingen som mopsar förutom vid fodring och insläpp. Den häst som varit tuffast är just den här ponnyn, därför vill inte alla ha sin häst i samma hage som honom. Jag tycker dock att det funkat bra.

Så jag tar ändå inte åt mig det minsta. Det är bara tråkigt att man ska få behöva höra det.

Den där boxen hon har är ju inte så bra. Donken stog i den ett tag förut och då blev han så sur och tjurig mot andra hästar som går förbi. Det blir mkt spring just där. Men vi hade ju grepar och det i den boxen förut.

jag skulle tro att hon blir stessad av allt spring franm och tillbaka.

Sv: Häst som "hoppar" mot andra hästar..

Min häst har också brutit strålbenet, vi vet inte om han ngnsin kommer bli bra och ska tillbaka den 2:e januari för fler undersökningar. Men jag undrar om din häst klarade sig ? Tacksam för svar ! :)

Sv: Häst som "hoppar" mot andra hästar..

Min fd medryttarhäst gjorde exakt likadant! Han var extremt dominant och ranghög häst som inte gillade andra hästar speciellt mycket (lite av en ensamvarg, men människor älskade han).
Hade de andra hästarna fått bestämma hade de ju ALDRIG frivilligt gått förbi så nära hans box, speciellt inte när han hade mat. Det är ju inte naturligt att de andra hästarna stormar förbi mitt framför nosen på ledarhästen, men vi människor vill ju leda dem genom stallgången. Alltså kastade han sig fram över boxdörren och högg dem så blodet stänkte ungefär :crazy: Slog man honom verkade han koppla ihop det med hästen man ledde förbi och blev ännu mer förbannad och kastade sig bara fram snabbare och högg. Däremot kunde man bara gå in till honom och hålla i honom medan någon annan ledde hästarna, då stog han snällt :)
Det vi gjorde med honom var att ställa honom längst in i stallet så inga andra hästar behövde passera. Fungerade utmärkt, han kunde slappna av och slapp vakta sin box och vi slapp bråka med honom.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar