häst som helt plötsligt måste ha knäkappor

LadySara

Trådstartare
så nu har herrn fått knäkappor..har aldrig gått med de i sitt 6 åriga liv. men så nu har han börjat slagit på sig... så på med knäkappor å aktionen har blivit bättre han vågar ta i mera igen..

vad kan de bero på att knäkappor helt plötsligt behövs?? ideer??

Sv: häst som helt plötsligt måste ha knäkappor

efter som jag är ridmänniska i grunden å halkade in på ett bananskal på travet så är man fundersam.. för jag fattar inte att de helts plötsligt ska bli ngn sån skillnad...

långa i tårna menar du???

:D, för en gångs skull så tänkte jag faktiskt inte säga det *pilutta dig*

svarar alla:

han skos av en ridhäst hovslagare men ahr så gjorts i över 2 år... borde inte detta kommit tidigare då?? har faktiskt funderat om de berro på hovis många ggr...

borde inte vara låst i bogaran då han gås igenom regelbundet av ET.

jag är lite fundersam på hovis.. men svårt då man står i hovis egna stall....

jag tycker att trakterna har blivit lägre å att tårna kortare... iaf än vad han var förr.. men jag vet inte .. har juh itne tänkt så mycket på de innan.. då man itne är så hemma på hovar så litar man på andra...

Jag hade oxå en ridhästhovslgare i många år, blev blindare och blindare, hästarna började slå sig överallt, blev sulömma, svullna på knänas baksida, strålarna krympte etc. Bytte till travhovslagare för kanske ett halvår sen pga att min kusk bokstavligt talat tog mig i kragen och skakade om mig...:love:
Nu har jag stora strålar som når ner i marken, inget behov av knäkappor eller senskydd (det var standard med ridhästskoning)

Jaså, har du gått en kurs i att skriva på svenska?

han har juh aldrig nånsin varit skadad men i höstas/vintras. fick han även problem med framknäna.. har aldrig haft en endasta markering förut.. även ett bakknä spökade lite...

kan de ev vara ide å prata med han som jag har velat haft i många år men han är totalt uppbokad.. men iaf prata om vad han tror.. *bara skriver de jag tänker*

Vi hade en vallack som var 7 år när han började slå sig på knäna, det var när han började med monte. :confused:

hmmm han har juh alltid ridits men började tränas mera för monte strax innan han började slå på sig... första gågnen som vi märkte att han slog på sig hade han gjort de rejält de va efter monte kvalet.. vilket han INTE klarade då han slog sönder knät i starten... men han har inte ridits sedan dess... jo skitttat ut i skogen å jobbat men itne ngn träning direkt..

bra iaf att du skrev de ska prata lite med tränare/ägare
han vill hitta orsaker å inte bara ha på skydd för att e behövs just nu...

Ofta är det så att hästar som helt plötsligt börjar slå sig på knäna har ont i hovlederna. Det är iallafall mina erfarenheter!

har bett tidigare i denna tråd ngn so skrev detta att utveckal det då jag inte hört tals om ont i hovlederan allt för ofta enbart hört det men aldrig vare med om det själv...

så du får gärna skriva lite mer om det..

Det finns liksom inte så mycket mer att säga... En häst som helt plötsligt börjar slå sig på knäna har i många fall fått ont i sina hovleder och man kanske ska ta hästen till en veterinär så den får kollas upp. Varför hästen får ont i hovlederna kan bero på många olika orsaker, tex. för långa tår eller kanske gått mycket på löst underlag. Det kan bero på så mycket! Det kan ju även vara så att hästen egentligen har problem någon annanstans och har överbelastat hovlederna och därmed fått ont i dom också.. Som sagt - VARFÖR hästen har ont i hovlederna kan inte jag svara på..

Hoppas jag lyckades utveckla mitt svar lite iallafall! :smirk:

tackar så mycket för ditt svar..

han är nyss tillbaka efter att ha vare skadad ivinter å är friskförklarad fler ggr om så ont har han itne iaf...

tror mer på skoning... men allt ska kollas i vilket fall som helst..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 254
Senast: sardellen
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 841
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar