häst som hatar att bli skodd?

Sv: häst som hatar att bli skodd?

Bara för att han inte får krafft foder svälter han då verkligen inte!!! istället för det kg krafft foder han fått har han nu fått mera hösilage som gör att han klarar att enbart gå på det.

(enligt förra ägaren kan det vara havren som spökar eftersom han lätt blir blockerad när han går på det.)

Jag beundrar verkligen min hovis och tror inte enbart att ett ev problem sitter hos honom.. dock ska vi testa en annan om det inte blir märkbart bättre när han ska försöka sko bakhovarna.

Verkar konstig om han blir så illa sömstucken då jag aldrig sett honom dra ur en söm.. och skulle det vara någon som tryckte skulle jag väl se det då jag går igenom honom flera ggr dagligen i ett par dygn efter skoning?!?
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Jo men när han blir stressad slutar han även att äta. kan hända att han tar en tugga som faller ur munnen på honom eftersom han inte tuggar.

Då får han dessutom det han älskar mest... *suck*
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

tack för tipset.. ska kolla den sidan. fick idag ev ett namn, men vet inte om hon e så pass duktig att hon kan korrigera det som behövs på honom då han växer lite snett men prova ska vi iallafall..

Lite uppdatering: var ute i dag och skulle öva. fick inte ens kratsa hovarna på honom utan att det lät som att hjärtat skulle hoppa ur kroppen på honom och ställde sig... Så det känns som att det gått mera bakåt nu än nånsin. Men ska öva mera..

imorrn blir det en tur till odl för att köpa sånna dära mjuka saker som åker runt i mjölkrören i ladugårdarna för att ha i öronen då bomull inte funkade.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Eftersom hästen blir så totalt blockerad så skulle jag inte tveka att plegga några gånger. Både för att hästen ska få några lugna o positiva minnen av skoning och för säkerheten.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

teammalmgren skrev:
Verkar konstig om han blir så illa sömstucken då jag aldrig sett honom dra ur en söm.. och skulle det vara någon som tryckte skulle jag väl se det då jag går igenom honom flera ggr dagligen i ett par dygn efter skoning?!?

Den behöver inte blivit illa sömstucken. Jag har skott väldigt många fullblod,både mina egna samt många tävlings Galoppisar och en gång "lyckades" jag sömtrycka en på en söm som det tog hela två veckor innan den visade reaktion på det sömtrycket. Jag trodde det va ett skämt att det kunde ta såå lång tid innan den visade reaktion på det söm trycket men efter att ha disskuterat det med flera andra kolleger så visade det sig att det kan förekomma främst på fullblod och gärna då dom med tunna hovväggar samt mjuka hovar.

Det luktar som om ngn söm på ngt sätt tidigare skapat obehag på din häst och det är inget man bör anklaga Hovisen för då det ofta är väldigt små marginaler på fullblodshovar. Att plegga denna häst vid skoning skulle jag vara väldigt försiktig med att göra då den verkar gå upp i varv i lite väl "turbofart" och det är lätt för en sned tänning på plegg då. Mitt råd är att du tar ut Vet. som ger den en lugnande dos innehållande 50% Domecedan samt 50% Turbogesic. Det är bättre att göra så ett par gånger samt varje gång prova med att minska dosen, går det även med att sömma med mindre finare söm så kan även det vara bra. Har haft ett fullblod som inte klarar av att sömmas med E3 slim men inga problem den E2 slim, för ögat så finner man ingen större skillnad på dom sömmen men det har en avgörande betydelse för hästens hov.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Då han inte visat någon somhelst reaktion på att ha blivit varken stucken el träng blir jag faktist fundersam.. det kan ju även vara att han e smärtkänslig.

jag ska höra med min vet om vad han tycker att jag ska ge och naturligtvis ska han vara med första gången så att inget går fel.

Byta söm har vi gjort flera ggr.. spelar ingen roll, men kankse vilka skor han skor med?

Först gången då det gick bra skoddes han med travar guldskor smala.

Andra gången skoddes han med samma skor fast att de suttit ett tag och då var han omöjlig.

Tredje gången skoddes han med trav/ridskor inga bekymmer.

Nu sist med vanliga ridskor vilket var det absolut värsta gången.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

:crazy: usch, det där verka jobbigt för er.. har en unghäst hemma som blir jätte känslig framåt vårkanten , när fällningen satt igång...bara en tanke, ifall det blir värre då?...:smirk: min veterinär berättade att han visste om en häst som alltid blev halt varje vår, när fällningen var som värst...:smirk:
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Min häst är också skitjobbig att sko. Det går bra att ta av skorna,verka och fila och så. Men när det kommer till påspikningen av de nya skorna så börjar han slita åt sig benet och lägger hela sin tyngd på hovslagaren. Han hatar när man bankar honom under fötterna... Han har haft samma hovslagare i hela sitt liv och alltid varit lika dan, om inte värre. Han fick alltid lugnande his sin förra ägare och får det nu med. Vi har testat några gånger utan, men det blir så jobbigt, Så nu får han en spruta och så är han lugn. Får se om vi testar utan nästa gång.... Tänkte att man kunde rida ett hårt pass innan skoningen så hästen är trött och kanske inte orkar bråka så mycket....
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

HeJ!

Lugnande kan visst lösa problemet!!!
Om häst är så spänd och stressad så kan det hjälpa. Min tjej (förvisso connemara, men ändå) fick för sej att bakhovar, nej dom går inte alls att sko!! Hon skickade hovslagare över stallgången, sparkade iväg dom.. ja, allt man kan göra med bakhovarna och en hovis. Hon blev rejält uppstressad. Så hon fick gå barfota bak ett år för ingen utom jag kom nära bakhovarna..

Sen behövde hon tyvärr skor på, så vi drogade henne EN gång och efter det har det inte varit några problem. Jag fick även mellan skoningarna stå varje dag i ca 5 min/hov och hamra på sömmarna, för att hon skulle vänja sej. Nu går hon utmärkt att sko bara man börjar med bak, hinner hon tröttna flyger hovslagare i stallet igen..

/ Lavinia, vars dam har mycket bestämd syn på det där med vem som får röra fötterna
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Jaa, har man försökt allt, och inget funkar så kan jag väl förstå att man måste ta till plaggning....;)

Min nya pålle är skitskraj för klippmaskinen, sista utvägen är väl att plagga henne, men jag ska vänta tills hösten och hoppas det löser sig utan .....:D ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Jag har inte läst hela tråden :angel: men jag har oxå en häst som är omöjlig att sko bak... hade inga problem hos förra ägaren, som hade en manlig hovis å här finns bara en tjej som inte riktigt orkar med han och hans storlek...

Fram går så där 1 timme ca men bak är nästan omöjligt, så vi har slutat lägga skor bak och han funkar jätte bra med skor enbart fram (barfota verkad bak, funkade inte fram)

Men nu ska han få boaboots, efter som verkningen inte är några problem bara pankandet på skon.

Kanske kan passa din häst oxå, lycka till!!:bump:
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

rocki skrev:
Det där med ögonbindel låter fruktansvärt tycker jag....eller lugnande medel, låter heller inte särskilt bra, löser ju inte det verkliga problemet....Tålamod och öva att ha hästen uppställd i gången när man pyssla med honom och hans hovar är väl igentligen det ända, så han tillslut se att det inte är farligt, trygghet och tillit är det man måste bygga upp så att hästen litar på oss igen....:)
Är det så att det har med smärta att göra kan du hålla på att "tillitjobba" hur mycket som helst utan att det hjälper det minsta. Är hästen övertygad om att det ska göra ont kommer den att fortsätta beteendet. Herregud, jag rycker flera gånger och har nästan ångestkänslor vid vanligt blodprov:eek: ...

Att ge hästen lugnande gör att hela situationen blir lugn och hästen kommer att så småningom vara mer säker på att det inte kommer att göra ont. Hade ett halvblod som var övertygad om att hennes bog skulle falla i bitar vid lyft, hon hade haft en rejäl bogskada...hon fick lugnande ca 4 ggr, sen varannan gång och så småningom behövdes det inte alls. I övrigt var hon säker och trygg och var inte rädd för folk...men att få vänster fram upplyft gav henne ren panik i början.

Det är en annan sak om du har en orutinerad häst som är ovan hanteringen. Där kan du jobba på det på ett helt annat sätt:cool:
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Låter som att hästen blivit skrämd elr fått väldigt ont i samband med hovslagare.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Mitt fullblod är likadan! Vissa gånger står han så fint så genom hela skoningen och vissa gånger vill han inte alls utan kastar sig bakåt eller helt enkelt vägrar lyfta ett ben. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp