häst som hatar att bli skodd?

Sv: häst som hatar att bli skodd?

Har testat allt sånt gör det varje dag utan resultat, han reagerar inte för femöre när jag håller på med honom utan är sitt vanliga lugna jag.. Han står på gången jämt när hovis skor de andra hästarna för att vänja sig.

Till och med hovis kan stå och banka då på skon men så fort det gäler sömmarna e det kört.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Jo men kan det visa sig långt efteråt att man tappat fölrtroendet borde han inte visat det redan gången efter?

Den gången det igentligen gått bäst. Till saken hör det att det finns ingen hovis som vill ta åt sig honom längre tyvärr. mEv på kliniken men eftersom han inte e så stormförtjust i att åka transport tror jag att det kommer att bli än värre.

Det med söm stick oroar jag mig för med men kan hästen verkligen bli det utan att man märker det efteråt med nogranna kontroller?
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

rocki skrev:
Det där med ögonbindel låter fruktansvärt tycker jag....eller lugnande medel, låter heller inte särskilt bra, löser ju inte det verkliga problemet....Tålamod och öva att ha hästen uppställd i gången när man pyssla med honom och hans hovar är väl igentligen det ända, så han tillslut se att det inte är farligt, trygghet och tillit är det man måste bygga upp så att hästen litar på oss igen....:)

Lugnande KAN faktiskt vara en bra idé! :)

Mitt förra fullblod stod inte stilla vid skoning, och när jag bytte hovslagare tappade denne humöret och dammade till hästen i sidan.
Det skulle han inte ha gjort, för hästen blev förbannad och började varnande stampa med framhoven. Det var ingen idé att öht fortsätta den dagen, utan nästa gång han skulle skos fick han lite lugnande, stod helt still och efter den dagen gick skoningarna hur smidigt som helst...
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

teammalmgren skrev:
Jo men kan det visa sig långt efteråt att man tappat fölrtroendet borde han inte visat det redan gången efter?

Den gången det igentligen gått bäst. Till saken hör det att det finns ingen hovis som vill ta åt sig honom längre tyvärr. mEv på kliniken men eftersom han inte e så stormförtjust i att åka transport tror jag att det kommer att bli än värre.

Det med söm stick oroar jag mig för med men kan hästen verkligen bli det utan att man märker det efteråt med nogranna kontroller?

Sömstick kan ju vara att han (särskilt om hästen rycker lite plus små marginaler) har råkat slå in den fel men dragit ut den direkt igen. Då märks inget efteråt men det känns ju rejält just då, i värsta fall.

Ang reaktion efteråt så beror det nog på hur hsäten är lagd och hur den tänker. Kanske hände något som fick den att reagera och "minnas" slaget, först den andra gången.
Min som jag berättade om ovan, kunde bli spänd även senare inför
minsta tendens att hovslagaren blev irriterad. Det kunde vara en häftig rörelse eller höjd röst. Men just den hovslagaren vi bytte till vafr perfket för den hästen, han rörde sig sakta och försiktigt och var lågmäld därför fungerade det alltid bra och jag kunde lämna dem ensamma utan misnta oro.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Mitt fullblodssto blir exakt likadann!

Men nu dröjer det till sista hoven innan hon börjar, Hon blir helt tom i huvet och svart i ögonen o dte går inte att få kontakt..

Faktiskt mycket bättre nu efter 5 års träning, jag matar med hö bara under denna tid å så står hon stilla..

Jag har en underbar kvinnlig hovslagare nu och sista gången behövde jag inte ens mata Parro

Så med min häst hjälpte det med övning
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

När hopn blir blockerad går det fortfarande att ge henne hö då?
El har ni slutat och fortsatt vid ett senare tillfälle?
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

vi har slutat, låtit henne lugna sig o börjat ca 5-10 min igen så har jag matat
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Jag har exakt samma prolem med min nuvarande häst....Framhovarna går jättebra men när man kommer till bakhovarna så blir det ett rent h-vete. Han lever rövare i duschspiltan som vi har honom i och kastar upp hovslagaren i väggen. Nu har jag sån tur att ha en hovslagare som är kollugn och inte gör en fluga ont...En bakhov kan ta upp emot 1 timme att få av skon och verka honom, sen när vi ska slå på skon så är det kört igen..Jag har förökt att bremsa honom och det funkar sådär, man kan ju dock inte använda brems så värst länge men ett tag. Jag haräven provat att plegga honom men då rasar han nästan ihop och då endast av en låg dos med lugnande. Så mitt tips är att kolla om det sitter nått i kroppen på hästen för det har jag insett nu med min, han har ett problem uppe i korset som nu ska justeras. Lycka till, skriv gärna tillbaka och berätta hur det går med skoningen..
Kramar Magda och galningen Surprise
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

teammalmgren skrev:
När hopn blir blockerad går det fortfarande att ge henne hö då?
El har ni slutat och fortsatt vid ett senare tillfälle?


Den hovisen vi bytte till lyckades också få sko grannens helt galna ponny som aldrig gått med på att få bakhovarna skodda förrut. (Bara fram)
Han beordrade tjejen att stå med en hink morötter och mata henne medan han höll på, tog det mcyekt lugnt och till slut lärde den sig att skoning bak inte var samma som döden:angel:
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Ja men häsen blir så blockerad att det inte ens går att ge den mat, varken hö el krafft peletts som han älskar..

Det tar iallafall en timme el två innan han e normal lugn igen..
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

nemesis skrev:
glömde en sak!!!:angel: (typiskt mig)
glöm inte under "knackningsperioden) att ta överdrivet mycket i din hästs ben... då menar ja RIKTIGT överdrivet, som en kvart tjugo min varje dag.
pilla, böj, kläm, kratsa, kela, massera och var allmänt jobbig;)

ta in och ut honom ur boxen för att pilla me bena, och låt honom höra när de andra hästarna skos (terapi):rofl:

när du märker framsteg, ståoch massera koncentrerat på ETT ställe när han skos, ihärdigt.
ställ hästen i stallgången, (kan oxå underlätta på vissa hästar att skos i boxens, till hovisens förtret);)
och inbilla dig att du har världens lugnaste ök som ska skos:D ...

har du inga oscarstatyetter i garderoben, kan de vara bra att låta nån annan va me när hästen skos, även detta är individuellt, och ger varierande resultat, men helt klart underlättar det inte att ha en nervös matte frenetiskt gnuggande vid sin sida:rofl:
mycke mer än så kan ja inte säga, hoppas nu att du fatta va ja mena trots mitt krånglande, och lycka till;)
Väldigt kloka ord:bow: ;)
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Nej det kan ta tid innan reaktionen kommer. Försök få tag på en kvinnlig hovslagare, väldigt många hästar, och särskilt dom med mkt fullblod i verkar det som, är rädda för män.

Jag har en tjej som skor, och en gång hade hon med sig en lärling, en mann. Han sträckte ut handen för att klappa min häst på halsen, och hästen fick panik och kastade sig. :crazy:
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Kvinnliga hovisar finns det ingen här omkring.

Då han aldrig visat något som helst obehag men någon man förutom vid skoning tror jag inte att han e rädd för karlar då han dessutom e uppvuven med enbart kontakt med två män.

Men hittar jag en kvinnlig ska jag naturligtvis testa henne. Dock hört mig för och det verkar som att rycktet om min häst spridit sig och de e inte alltför sugna att komma och ta sig an honom..
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Har du försökt med att ha maten med redan från början, innan hästen stressar upp sig?
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

teammalmgren skrev:
Kvinnliga hovisar finns det ingen här omkring.

Då han aldrig visat något som helst obehag men någon man förutom vid skoning tror jag inte att han e rädd för karlar då han dessutom e uppvuven med enbart kontakt med två män.

Men hittar jag en kvinnlig ska jag naturligtvis testa henne. Dock hört mig för och det verkar som att rycktet om min häst spridit sig och de e inte alltför sugna att komma och ta sig an honom..

Kolla på hovslagarföreningens hemsida där hittar du de utbildade tjejerna som jobbar i ert distrikt.
Fast jag vet inte hur pass det där stämmer.
Jag brukar funka väldigt bra på de hästar som ägarna påstår är rädda för karlar. Om det är för att hästarna tycker jag är en kärring vet jag inte:D
Jag har med framgång provat med lugnande akupunktur på ett par hästar.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Du löser inga problem genom att svälta den. Det är ju ett Fullblod.
Den har troligen oxå varit skodd många ggr eftersom den har gått löp.

Tycker att det låter som om din hovis har sömtryckt den.
Byt hovis!
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

axel skrev:
Du löser inga problem genom att svälta den. Det är ju ett Fullblod.
Den har troligen oxå varit skodd många ggr eftersom den har gått löp.

Tycker att det låter som om din hovis har sömtryckt den.
Byt hovis!
Jaja hacka på den stackars hovslagarn bara, han är i allafall beredd att stå där hur farligt det än blir. Hur många är beredda att ta hans/hons plats?
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

SO Hovslagare skrev:
Jaja hacka på den stackars hovslagarn bara, han är i allafall beredd att stå där hur farligt det än blir. Hur många är beredda att ta hans/hons plats?
Som man bäddar får man ligga!
Om den lever :devil: så fort man gör ngt med sömmen, skvallrar det nog om att det gör ont/obehagligt
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

axel skrev:
Som man bäddar får man ligga!
Om den lever :devil: så fort man gör ngt med sömmen, skvallrar det nog om att det gör ont/obehagligt

Ditt resonemang faller lite på att en sömtryckt häst sällan har ont genom hela skoningen. När det är dags för ny skoning så har oftast det onda växt ner.
Om du menar att hästen är sömstucken så borde man märkt hälta direkt i samband med skoningen.
Den kan iofs varit sultryckt vilket lätt kan hända på en fullblodshov
då kan dom bli mycket känsliga i foten vid skoning.
Man ska tänka på att detta är en galoppör som är en ytterligt känslig varelse. Mycket små faktorer kan ge stort utslag.
Jag tycker det verkar som teammalmgren angriper detta problem på ett seriöst sätt och jag tror att man löser problemet.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Lugnande medel är ju hur bra som helst. Det är ju en grej man kan ta till några gånger, sedan är det inte säkert att det behövs längre. Min gammelhäst stod också och rykte i benet...och inte lite heller. Hon drog åt det och smackade det i golvet. Gick knappt att nita.

Vi pleggade henne från början med MYCKET gott resultat. Från en 2-3 timmar skoning till knappa 40 min...så höll vi på några skoningar och sedan använde vi inte plegg nåt mer...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp