Häst som har bråttom hem

jassica

Trådstartare
De flesta av ridstigarna hos mig, är att man rider en runda och man kommer nästan alltid tillbaka på samma väg när man ska rida hem.

När min häst märker detta så vill han ju givetvis gå i full kareta hem till stallet, och jag vill ha lite tips för vad jag kan göra för att undvika det. Jag brukar jobba honom lite extra för att han ska tänka på annat, men han går då bakom hand och trippar hela tiden, och gör sig väldigt tung att hålla i handen. Jag höjer då innertygeln för att han ska hajja till lite grann.

Han försöker även sparka bakut och bocka litegrann.

Några tips på vad jag ska göra? börjar bli lite jobbigt att sitta på en tickande bomb som bara väntar på en smäll.

Sv: Häst som har bråttom hem

Hjälper det att kliva av och promenera hem? Kanske stanna till och beta nån minut?

Går ridvägarna så att du helt enkelt kan rida förbi hemma och fortsätta åt andra hållet?
Då kan du visa hästen att det är inte säkert att man ska hem bara för att man går åt det hållet.

Svarar er båda

Nej jag vill inte behöva gå av honom och gå hem, hur skulle det se ut att ha en häst man måste gå med när man är på hemväg? Sedan när han verkligen sätter den sidan till när han ska hem så går det inte att gå av, då han trippar på i skritt och inte stannar upp.

Det är det jag jobbar på när vi är på hemvägen, att han ska stanna upp och att vi ska kunna stå still en liten stund.

Ja det var ett bra tips, då det finns ridvägar på båda sidor stallet, så då kan jag helt enkelt rida förbi stallet, forstätta och ta en liten stig i skogen som är 500m. Det var smart och ska testas.

när min häst gör så, har jag fått lära mig av min tränare (western) att ta ett ledande tygeltag åt nått håll och ta in henne på pyttecirkel tills hon stannar och ger efter, sen vänder jag hemmåt igen då brukar hon börja ök och d gör jag likadant..jag hålller på så tills min häst ger sig. kan räcka med två gånger och de kan ta 20 ggr innan hon lugnar sig. men när hon väl ger upp så går hon jättelugnt och fint sen..hästen ska alltså inte dras runt utan jag brukar bara lägga handen vid höften och hålla där tills hon stannar och ger efter..för mig är det mkt effektivt..

så gör jag också när min häst är på en annan planet än vad jag befinner mig på ;)

Mycket effektivt. Först tog det 10-12 gånger... numera räcker det med 1-3 gånger

Precis, ska testa att göra det, har gjort så på min andre häst, så förstår inte varför tanken inte slagit mig att göra så på även denna.

Tack alla för era tips.

När jag hade foderstoet så gjorde hon så där. Jag fick henne att bli bra mycket bättre genom att dels rida förbi stallet ibland, dels forsätta att jobba i paddocken ibland när vi kom hem, dels vända om ibland när vi kommit halvvägs på den där sista sträckan hemåt och rida tillbaks en bit (speciellt om hon försökt rusa, då fick hon alltid gå tillbaks längre än till det ställe hon rusade ifrån, även om det tog 10 gånger innan vi kunde skritta förbi det stället) och även att göra sådana där små volter som beskrivits ovan.

Eftersom det var en synnerligen envis och egensinnig märr kan jag inet påstå att succen var total men vi kom långt i alla fall!

när min häst gör så, har jag fått lära mig av min tränare (western) att ta ett ledande tygeltag åt nått håll och ta in henne på pyttecirkel tills hon stannar och ger efter, sen vänder jag hemmåt igen då brukar hon börja ök och d gör jag likadant..jag hålller på så tills min häst ger sig. kan räcka med två gånger och de kan ta 20 ggr innan hon lugnar sig. men när hon väl ger upp så går hon jättelugnt och fint sen..hästen ska alltså inte dras runt utan jag brukar bara lägga handen vid höften och hålla där tills hon stannar och ger efter..för mig är det mkt effektivt..

låter smart, det måste jag testa! :idea:

min pålle har också väldigt bråttom hem.. :angel: har fått jobba mkt med att han inte ska stressa när man rider ut, han vill att allt ska gå i hans takt o i början hade han inte så bra balans/muskler, så att gå sakta var inte riktigt hans grej ;)
har jobbat mkt med halter o halvhalter när jag rider ut samt utbildat (o fortfarande under utbildning) honom lite i dressyr (innan var han bara skogsmulle). det har tagit två år men nu är det mkt bättre! :D det är lite kvar dock, ska testa det som fitzy skrev! :bump:

Har varit med om samma sak, det är inte speciellt kul ..
Rider med min kompis medryttarhäst, en arab/welsh, snäll men väldigt framåt och gillar inte att vara hemifrån. Alltid när man vänder åt det hållet som är hemåt blir hon ivrig och vill springa iväg, och om man vänder ifrån stegrar hon sig och håller på.. Får hoppa av, gå en bit bort med henne och hoppa upp igen (rider barbacka) och så är hon lugn, men vänder man henne - allt om igen .. :/
En gång tappade hon tålamodet och skenade hela vägen hem .. Helt hopplöst att försöka få stopp på henne, hon skulle lätt kunna bli galopphäst! xD Utan sadel blir man väl också lite nervös ..

Hej!

Den här tråden gillade jag, vilka massa bra tips. Kan ni hjälpa mig med tips till hur jag ska göra med mitt 4 åriga sto...
Hon går jättefint bortåt men vi har ett annat problem med hemvägen, hon vill inte gå hem. Hon kan stanna o börja backa, resa sig o va allmänt jättejobbig...o i sin egna lilla värld :angel:någon som har några tips....?:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: Brynja
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 305
Senast: Hermelin
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 152
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar